//
کدخبر: ۳۷۵۶۹۲ //

طلاق عاطفی زوجین چطور شکل می‌گیرد؟

طلاق عاطفی یا همان طلاق خاموش نوعی از جدایی است که در آن زن و شوهر اگر چه با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما هیچ مهر و محبت و عاطفه‌ای بین آن‌ها حاکم نیست. این نوع طلاق امری است که بسیار سخت می‌تواند آن را حل کرد و متاسفانه بیشتر طلاق‌های عاطفی به طلاق قانونی منجر می‌شود. با آگاهی از راه‌های از بین بردن مشکلات عاطفی می‌توانید درصد ایجاد طلاق عاطفی را کاهش دهید و در نتیجه رابطه‌ای با کیفیت بهتر و شادتر را تجربه کنید.

طلاق عاطفی زوجین چطور شکل می‌گیرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

طلاق عاطفی عشق و علاقه‌ای را که بین زن و شوهر وجود دارد کم‌رنگ‌تر می‌کند و با مرور زمان آن را از بین می‌برد. طلاق عاطفی اثرات روانی و عاطفی را برای زوجین به همراه دارد که بسیار ناخوشایند است. به طور طبیعی طلاق عاطفی به عنوان سر منشایی برای طلاق قانونی مطرح می‌شود. در گفتگو با دکتر سیما مولائی روانشناس و زوج درمانگر، به بررسی طلاق عاطفی در زوجین، علائم آن و همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از آن می‌پردازیم.

بطور کلی طلاق عاطفی Emotional divorce چیست؟

در یک تعریف ساده وقتی که در یک فرایند ازدواج هیچ رابطه صمیمی احساس نمی شود، افراد دچار طلاق عاطفی شدند - در طلاق عاطفی، همسران از یکدیگر جدا نمی شوند و در حقیقت زیر یک سقف زندگی می کنند؛ اما دیگر در میان شان از عشق و صفا خبری نیست.

بر اساس مثلث عشق اشتنبرگ، عشق سه ضلع تعهد رابطه جنسی و صمیمیت دارد، وقتی که صمیمیت در رابطه کمرنگ شود یعنی ممکن است افراد متعهدانه در رابطه جنسی باهم باشند ولیکن رابطه احساسی عمیقی نداشته باشند طلاق عاطفی رخ داده است ...

این فرایند طی یک فرایند اتفاق می افتاد و هم زوج و هم زوجه بحران را طی میکنند و تعارضاتی را پشت سر می گذارند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند و بهبود نیابد، طلاق اجتماعی اتفاق می افتد

نشانه های طلاق عاطفی در زندگی مشترک چقدر اهمیت دارد؟

در طلاق عاطفی فرد از فضای سرد خانه فاصله می گیرد و با مواردی نظیر شغل، خود را سرگرم می کند و حس گرم و صمیمیت و رابطه عمیق جنسی از محیط زناشویی دور می شود.

زمانی که چراغ مهر و عاطفه رو به افول باشد، به تدریج، دقایق گفتگوی زوجین رو به کاهش می گذارد. از همنشینی با هم لذت نمی برند و دیگر نه می توانند و نه می خواهند که رشته ی سخن را به دست گرفته و ادامه دهند. اصلا حرفی برای گفتن به هم ندارند. این وضعیت ناخوشایند، توصیف دقیق یکی از نشانه های طلاق عاطفی است

طلاق عاطفی نشانه های زیادی دارد از جمله مواردی که زوج هایی ک باهم وقت نمیگذرانند سفر دو نفره نمی روند، یا یک نفر درگیر کار زیاد و دیگری درگیر فرزندان می شوند، به یکدیگر توجهی ندارند و... علائمی بر یک طلاق عاطفی است

به نیازهای همدیگر بی توجه می شوند و خواسته های طرف مقابل الویت خود را از دست می دهد

عمق صمیمت در رابطه ی زناشویی، کاهش یافته است و رابطه ی مهرآفرین جنسی، به حداقل می رسد. به ناگاه زن و شوهر همانند هم خانه هایی می شوند که فقط زیر یک سقف زندگی می کنند و دیگر از صمیمیت عاطفی و عاشقانه ی زندگی مشترک در میان شان خبری نیست.

ایران بر اساس آمار چهارمین کشور جهان است که نسبت طلاق به ازدواج بیشتر است.

چه عللی زمینه ساز جدایی عاطفی بین زوجین است؟

بلوغ فردی هویتی و شخصیتی وقتی در زن و یا مرد نباشد، و استقلال فکری اجتماعی، و بلوغ جسمی جنسی و عاطفی را تجربه نکرده باشد باعث بروز این طلاق می شود

تحقیقات نشان داده است افرادی که هویت منسجمی ندارند و خود را پیدا نکرده اند در موقعیت های زناشویی نمی توانند خود را کنترل کنند و تطبیق دهند، و جدایی عاطفی رخ می دهد

خانم ها یا اقایانی که هنوز به خانواده خود وابسته هستند و بند ناف روانی ان ها به خانواده خود متصل است به مرور از رابطه زناشویی خود دور می شوند، باید یکسری تغییر باور ها رخ دهد تا از اسیب به فرایند ازدواج جلوگیری شود

رعایت تعادل بین خانواده اصلی و سببی باعث بروز فاصله بین زوج و زوجه نیز می گردد

ریشه مشکلات و بن بست‌های این نوع همسران و مخصوصاً زوج‌های جوان اغلب نخواستن و یا دوست نداشتن یکدیگر و یا عدم تمایل به داشتن یک زندگی سعادتمند توأم با آرامش نیست، مشکل اصلی در نتوانستن است. نتوانستن‌هایی که ناشی از ندیدن آموزش کافی و لازم برای شروع یک زندگی مسئولانه و آگاهانه و از سوی دیگر، عدم مهارت و توانایی در برقراری ارتباط‌های دوستانه، عاطفی و صمیمانه و اظهار محبت و عشق به طرف مقابل به عنوان شریک اصلی زندگی است.

بنابراین بخش عمده بی توجهی زوج‌ها به یکدیگر ناشی از ناآگاهی از مهارت‌های ارتباطی است که مانع از بروز احساسات و عواطف می‌شود یا مانع از بروز عواطف و احساسات به شکل سازنده و سالم می‌شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق عاطفی بیان کنید؟

مشاوره قبل از ازدواج مناسب، و آموزش مهارت های زندگی از مهمترین راهکار های جلوگیری از طلاق عاطفی در زندگی مشترک است

بخش عمده ای از مسائل رخ داده در طلاق عاطفی به این دلیل است که افراد مهارت های زندگی از جمله مهارت کنترل خشم مهارت خودشناسی مهارت حل مسئله و حل تعارض، و... دچار مشکلات می شوند، یک مشاوره پیش از ازدواج مناسب میتواند مفید باشد

کسانی که در ازدواج هستند نیز باید اموزش ببینند، افراد بدون داشتن اگاهی وارد رابطه شده اند و با تجربه هایی که دارند و ترس از ازدواج به دلیل دیدن طلاق در اشنایان و مهارت در ارتباط موثر با جنس مخالف ندارند و همین باعث میشه تا ارتباط و صمیمیت سخت شکل بگیرد

گفت و گوی موثر، صحبت کردن از خواسته ها و نیاز ها، رسیدن به رابطه سرشار از عشق این نیست که خالی از تعارض باشد رابطه موثر باید درک متقابل داشته باشد و با حضور تعارضات باید به تعامل رسید

در رابطه باید مشق عشق نوشت تا به عشق رسید، بطور ذاتی نیاز محبت کردن و محبت دیدن وجود دارد، و باید کنترل شود و نیاز سنجی در بستر خانواده انجام شود

به رابطه تان متعهد باشید، به شریک زندگی خود احترام بگذارید، کنترل کردن یکدیگر را کنار بگذارید، خود را در فضای مجازی غرق نکنید، برای باهم بودن وقت بگذارید، از روز مرگی خود با یکدیگر صحبت کنید، به همدیگر محبت کنید، به همدیگر فضا و استقلال بدهید، ارتباط کلامی قوی داشته باشید، انتظارات مالی را به اشتراک بگذارید، ببخشید و کینه ای نباشید، از مشاورین کمک بگیرید.

نشانه های تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان چیست؟

طلاق عاطفی درفرزندان هم تاثیر دارد و تعاملات و ارتباطات موثر در انان را کاهش می دهد و ممکن است در اینده محرومیت هیجانی را تجربه کنند.

از نظر روانشناسی طلاق عاطفی پیامدهای بسیاری نیز به همراه دارد که از آن جمله تأثیرات مخرب آن بر روی فرزندان است و مواجهه آنان با مشکلات روحی و رفتاری مختلف مانند: سردرگمی، نگرانی از آینده، افسردگی، حقارت، رویکرد به شرارت برای جبران حقارت، خودآزاری یا دیگر آزاری، سرکشی و نافرمانی، گرایش به ارتکاب جرم، اضطراب شدید، انزوا و گوشه‌گیری، پرخاشگری، افت تحصیلی و فرار از خانه است.

از لحاظ روانی کودکان خود را مسئول می دانند که جو را آرام کنند یا دوباره پدر و مادرشان را آشتی دهند. زیرا نمی توانند این جو بی مهر را تحمل کنند. آن ها خود را قربانی خشم می دانند و در این شرایط امنیت ندارند.

برای برگشت به وضعیت مطلوب و رفع موانع عاطفی چه باید کرد؟

مشاوران روانشناسان در این امر کمک کننده خواهند بود زیرا فرد با علم کافی به عنوان فرد سوم میتواند بررسی کند تا متوجه شود که مشکل شما فردی است یا بین فردی، یا مشکل و تعارض شما ریشه در فرهنگ و قومیت شما دارد

یکی از مهم‌ترین مواردی که اغلب مورد غفلت واقع می‌شود حضور زوجین در کنار هم در هنگام مشاوره است. این موضوع هم در هنگام ازدواج و برای تصمیم گیری و انتخاب شریک زندگی اهمیت دارد و هم بعد از ازدواج برای تحکیم روابط و رفع مشکلات رفتاری و تعاملی زوجین اهمیت دارد. نکته مهم این است که زوجین بپذیرند که مشکلاتی که با هم دارند مشکل رفتار فردی نیست بلکه مشکل میان فردی است. همچنین یکی از راهکارهایی که می‌تواند تأثیر زیادی در شفاف سازی، کاهش سو تفاهم‌ها و باز کردن گره‌ها در روابط زوجین داشته باشد، زوج درمانی است. زوج درمانی رویکردی است که در آن جلسات درمانی مشترک میان زن و شوهر برای تغییر دادن روابط آنان در جهت مطلوب برگزار می‌شود.

و سخن پایانی شما؟

طلاق عاطفی قدم به قدم به مرور زمان رخ می دهد. مثل ریسمانی که دانه دانه نخ های ان جدا می گردد و یک دفعه فرد می بیند که دنیای خودش با دنیای طرف مقابلش خییل فاصله گرفته است.

ازدواج مثل یک نهال نیاز به مراقبت دارد باید کود بدیم اب بدیم نور باشه خاکش بررسی بشه ... مهم نیست که چند روز چند ماه و چند سال از ازدواجتون گذشته باشه باید مانند روز اول مراقب روابط صمیمی مون باشیم.

مطالعه کنید که چطور عشق بورزید، این سه کتاب را به زوجین توصیه میکنم:

کتاب محکم در آغوشم بگیر؛ هفت گفت‌وگو برای یک عمر زندگی با عشق بر خلاف نامش که ممکن رمانی عاشقانه به نظر برسد، در تلاش است تا به تمام زوج‌ها کمک کند، زندگی خود را بر پایه رابطه‌ای عاشقانه و سالم بنا کنند. این اثر نوشته دکتر سو جانسون است. او که مدت‌هاست مدیریت موسسه زوج و خانواده اتاوا را بر عهده گرفته است، در این کتاب مجموعه‌ای از نتیجه سال‌ها فعالیتش را نوشته است. فعالیت هایی که به افراد کمک می‌کند روابطشان را نجات دهند و زندگی خود را آنطور که دوست دارند، رقم بزنند.

پنج زبان عشق نوشته گاتمن – کمک می کند خود و طرف متقابل خود را بشناسید و دیدگاه طرف متقابل را خواهید آموخت- کتاب پنج زبان عشق هدفش را این گونه بیان می کند که اگر بخواهیم به طور موثر ابراز عشق کنیم باید زبان اصلی عشق همسرمان را بیاموزیم. نویسنده نگاهش به بهبود روابط بعد از ازدواج است، زمانی که دوران رمانتیک عاشقی تمام شده و روزمرگی آغاز می شود. برای پر نگه داشتن مخزن عشق باید عاشقانه اندیشید و نگاه عاشقانه ای داشته باشیم. هر آنچه در زندگی بشر با انگیزه عشق صورت نگرفته باشد در نهایت پوچ و توخالی است. گری چاپمن اعتقاد دارد در صحنه پایانی نمایش زندگی انسان تنها سه آیتم باقی می ماند: «ایمان، امید و محبت». اما بزرگترین آنها محبت است. بی عشق، کوه ها صعود ناپذیر، دریاها گذرناپذیر، بیابان ها تحمل ناپذیر و سختی ها بلایای زندگی مان می شوند.

هشت قرار عاشقانه-اموزش صحبت های عاشقانه و تجربه کردن رابطه صمیمی و پیشگیری از طلاق عاطفی - پیمودن و پشت سر گذاشتن تعهدی به درازای یک عمر، نیازمند تلاش و ممارست فراوان است. این کتاب، به عنوان راهنمایی گام‌به‌گام در خصوص مسائلی که برای شما و همسرتان مهم هستند، پیمودن این مسیر را آسان‌تر خواهد کرد. دکتر جان گاتمن و دکتر جولی شوارتز گاتمن با تکیه بر چهل سال تحقیق در آزمایشگاه عشق جهانی خود، زوج‌ها را به هشت قرار عاشقانه و سرگرم‌کننده، آسان و بسیار پرارزش دعوت می‌کنند. در هر یک از این قرارها شما و همسرتان قرار است به یکی از این موضوع مهم و کلیدی در زندگی زناشویی خود بپردازید: اعتماد و تعهد؛ کشمکش‌ها، رابطۀ جنسی، پول، خانواده، ماجراجویی، معنویت و رویاها.

و در پایان یکی از مهم‌ترین مواردی که اغلب مورد غفلت واقع می‌شود حضور زوجین در کنار هم در هنگام مشاوره است، این موضوع هم در هنگام ازدواج و برای تصمیم‌گیری و انتخاب شریک زندگی اهمیت دارد و هم بعد از ازدواج برای تحکیم روابط و رفع مشکلات رفتاری و تعاملی زوجین اهمیت دارد. نکته مهم این است که زوجین بپذیرند که مشکلاتی که با هم دارند مشکل رفتار فردی نیست بلکه مشکل میان فردی است.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند تأثیر زیادی در شفاف سازی، کاهش سوءتفاهم‌ها و باز کردن گره‌ها در روابط زوجین داشته باشد، زوج درمانی است، زوج درمانی رویکردی است که در آن جلسات درمانی مشترک میان زن و شوهر برای تغییر دادن روابط آنان در جهت مطلوب برگزار می‌شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۵۶۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان