//
کدخبر: ۳۶۳۶۳۲ //

آیا افزایش درآمد شادی آفرین است؟

نتایج تحقیق جدید دانشگاه مک‌گیل کانادا نشان می‌دهد مردم زمانی شادتر هستند که پول تمرکز اصلی در زندگی آنان نباشد.


آیا افزایش درآمد شادی آفرین است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از ارث، محققان دریافتند افراد در جوامعی که پول در آن نقش حداقلی ایفا می‌کند، سطوح بسیار بالایی از شادی را گزارش کرده‌اند.

آنان اظهار کردند: اگرچه تاکنون همیشه کشف ارتباط بین درآمد پولی و بهزیستی موضوع مباحث بوده اما رشد اقتصادی اغلب گزینه‌ای برای بهبود شادی مردم در کشورهای کم‌درآمد فرض می‌شود.

ما این فرض را با مقایسه چند معیار مختلف بهزیستی در جوامع بسیار کم‌درآمد با سطوح مختلف درآمد آزمایش کردیم؛ برخلاف انتظار تمام این معیارهای بهزیستی در مناطقی با کمترین درآمد، بسیار بالا ارزیابی شد و با مواردی که میان شهروندان کشورهای ثروتمند یافت می‌شد، قابل مقایسه بود.

به گفته محققان جوامعی که درآمد کمتری دارند، معمولا در نظرسنجی‌های جهانی شادی لحاظ نمی‌شوند اما نتایج مطالعه کنونی نشان داد اکثریت افراد این جوامع سطوح بالایی از شادی را گزارش کرده‌اند.

کارشناسان درجه‌ای از شادی در جوامعی با پایین‌ترین سطح درآمدزایی را ثبت کردند که این میزان در کشورهای اسکاندیناوی که معمولا بالاترین رتبه شادی در جهان را دارند نیز یافت می‌شود.

پروفسور اریک گالبریت، محقق ارشد این مطالعه، گفت: مطالعه ما به راه‌های ممکن برای دستیابی به خوشبختی اشاره می‌کند که با درآمد بالا و ثروت مادی ارتباطی ندارد.

یافته‌ها نشان می‌دهد سطوح بالایی از بهزیستی را می‌توان با حداقل درآمدزایی به دست آورد و با این ایده که رشد اقتصادی با رضایت از زندگی میان جمعیت‌های کم‌درآمد مرتبط است، تناقض دارد.

این مطالعه نشان داد در جوامعی که از پول بیشتر استفاده می‌شود، ساکنان سطح شادی کمتری را گزارش می‌کنند.

سارا مینارو، سرپرست این مطالعه، افزود: در مناطقی که درآمد کمتری دارند، متوجه شدیم مردم نسبت بیشتری از زمان صرف‌ شده با خانواده و تماس با طبیعت را علت شادی‌شان گزارش می‌کنند.

به‌ طور کلی یافته‌ها نشان می‌دهد کسب درآمد به‌ ویژه در مراحل اولیه، ممکن است واقعا برای شادی مضر باشد.

این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۶۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان