//
کدخبر: ۳۵۸۰۷۱ //

تمهیدات سازمان حج برای انتقال زائران به مشاعر مقدسه

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین تمهیدات اندیشیده شده در مشاعر مقدسه گفت: ۲۸۲ نیروی حمل و نقل ترددی آماده خدمت رسانی و نظم بخشی برای انتقال زائران به مشاعر مقدسه هستند.

تمهیدات سازمان حج برای انتقال زائران به مشاعر مقدسه
به گزارش فرتاک نیوز،

سید صادق حسینی، روز دوشنبه در همایش روحانیون، معین و معینه های کاروان‌های حج تمتع امسال با اشاره به دغدغه‌ها و موانع در برگزاری حج تمتع ۱۴۰۱، افزود: مشکلات زیادی در ابتدا وجود داشت که با عنایت خداوند و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت و همچنین تلاش‌ها و برنامه ریزی های شبانه روزی دست اندرکاران رفع شد و ۳۹ هزار و ۶۰۰ زایر کشورمان که اعزام شأن از روز ۲۲ خرداد ماه آغاز شده بود شامگاه گذشته ۱۲ تیرماه به پایان رسید و اکثریت زائران نیز در حال حاضر در مکه هستند و آخرین کاروان‌های مدینه قبل نیز امشب وارد مکه مکرمه می‌شوند.

وی با اشاره به بازدید از مشاعر با همراهی شرکت مطوفین حجاج ایرانی اظهار کرد: امسال خدمات مناسبی در عرفات و منا تدارک دیده شده است؛ اصلاح پست‌های برق، رفع مشکلات کولرها، کیفیت چادرها و خیمه‌ها، افزایش کیفیت سرویس‌های بهداشتی و…، نیز از جمله خدماتی است که در ایام تشریق در مشاعر مقدسه ارائه می‌گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: البته برای این خدمات افزایش هزینه‌های ۱۲۰۰ دلاری از سوی کشور میزبان انجام گرفت که در کنار افزایش هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت‌های اقلام پروتئینی دغدغه‌هایی را ایجاد می‌کرد که سعی کردیم این هزینه‌ها به زائران تحمیل نشود و تنها یک پنجم از هزینه‌های سربار و اضافی را از زائران دریافت کردیم.

حسینی با بیان اینکه اقدامات لازم برای مدیریت بحران نیز به خوبی انجام گرفته است گفت: برای پیشگیری و مدیریت بحران نیز برنامه ریزی ها و اقدامات مناسبی انجام شده که از همه دست اندرکاران در این راستا تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به دیگر برنامه ریزی ها در منا و عرفات گفت: برپایی کلینیک برای خدمات درمانی، مدیریت بحران، پیشگیری در مقابله با بیماری‌ها به ویژه کرونا و توجه به اقدامات و دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برخی دغدغه‌های زائران در زمینه تغذیه گفت: تکراری بودن برخی غذاها و همچنین کیفیت آن در روزهای نخست از جمله دغدغه‌های زائران بود که سعی شده رضایتمندی در این حوزه افزایش یابد؛ ضمن اینکه در ایام تشریق نیز سعی کردیم از غذاهای متناسب با ایام و با کالری مناسب استفاده شود تا زائران در اعمال شأن با توان و بدون مشکل باشند.

حسینی همچنین با بیان اینکه تکرار غذاها گاهی بدلیل مواد اولیه و شرایط ایجاب شده است گفت: شما روحانیون و همچنین مدیران کاروان‌ها و مجموعه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در راستای تبیین زائران و اقناع آنها نسبت به شرایط شکل گرفته داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشکلات اسکان در هتل‌ها به ویژه در مدینه منوره نیز باید با بیان شیوا و سخن نیکو تبیین شود گفت: اجاره هتل‌ها به صورت وبیناری و همچنین عدم ساخت و ساز هتل‌ها در مدینه و کمبود آنها جزو مسائلی بود که وجود داشته که البته سعی کردیم شرایط مناسبی را در مکه برای زائران فراهم نمائیم؛ در خصوص تعداد تخت‌های هتل‌های مدینه نیز سعی خواهیم کرد شرایط مناسبی را برای زائران مدینه بعد فراهم آوریم.

رئیس سازمان حج و زیارت، افزایش قیمت‌های مالیات بر ارزش افزوده، اقلام پروتئینی، تأخیر در صدور ویزا برای عوامل و در نهایت عزیمت آنها تنها چند ساعت قبل از پرواز زائران از جمله مشکلاتی بود که با آن دست و پنجه نرم کردیم و خوشبختانه در حال حاضر شاهد شرایط ایده آل و مطلوبی هستیم.

حسینی تصریح کرد: عوامل آشپزخانه در روزهای نخست با مشکلاتی مواجه بودند و توانستند با رویکرد جهادی اقدام به برپایی غذای زائران نمایند و در نهایت از شرایط سخت روزهای اولیه عبور کنیم؛ این رویکرد جهادی در مسکن، حمل و نقل و سایر بخش‌ها نیز وجود داشته که قدردان همه دست اندرکاران هستیم.

وی افزود: در شرایطی که برخی کشورها به دلیل تأخیر در اعلام حج تمتع امسال ظرفیت خود را کاهش دادند یا حضور نیافتند، ما توانستیم با اقدامی جهادی و برنامه ریزی دقیق زائران خود را به سرزمین وحی اعزام کنیم و خدا را بابت این مهم سپاسگزاریم؛ بنابراین همه دست اندرکاران باید به تبیین اقدامات بپردازند.

رئیس سازمان حج و زیارت یکی از اقدامات در خصوص مدیریت بحران را توجه به نظم و پیشگیری از مشکلات به ویژه در ایام تشریق دانست و تاکید کرد: اتوبوس‌های حمل و نقل ترددی به همراه نیروهای زبده و باتجربه تمامی شرایط و برنامه‌ها را مرور کرده اند که توجه به نظم در این خصوص نیز به نوعی در پیشگیری و مدیریت بحران تأثیرگذار است.

وی افزود: ۲۸۲ نفر نیروی حمل و نقل ترددی در اتوبوس‌های انتقال زائران به مشاعر مقدسه حضور دارند و لوکیشن اتوبوس‌ها نیز مشخص می‌باشد تا خدای ناکرده مشکلی برای خودروها و زائران ایجاد نشود ضمن اینکه در مزدلفه، عرفات و منا تمامی تمهیدات لازم برای آرامش زائران اندیشیده شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تمامی تمهیدات لازم در خصوص راهنمایی، امداد گمشدگان، انضباط در هدایت حمل و نقل ترددی، برپایی کلینیک بابت خدمات درمانی و استقرار نیروهای خدمات رسان به خوبی اندیشیده شده است گفت: بزودی از یک سامانه امدادی مخصوص زائران رونمایی خواهیم کرد که زائران می‌توانند در مواقعی که نیازمند کمک فوری بودند لینک آن را ارسال کنند که با مسیریابی موجود در لینک، مکان زائر شناسایی و کارهای امدادرسانی به وی انجام می‌گیرد.

حسینی همچنین یکی از دغدغه‌های فعلی زائران را موضوع اینترنت دانست و گفت: بحث اینترنت به ویژه در مشاعر مقدسه نیز وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود مسئولان کاروان‌ها و روحانیون راهنمایی لازم را در این رابطه انجام دهند و اقدامت تبیینی و راهنمایی‌های لازم را منعکس کنند.

وی همچنین در رابطه با حضور زائران کشورمان با لباس شخصی بعد از ایام تشریق در طواف گفت: درخواست این موضوع و دلیل فقهی آن را مطرح کرده ایم که منتظر پاسخ مسئولان وزارت حج و عمره عربستان هستیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۸۰۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان