//
کدخبر: ۳۲۵۸۸۰ //

درخواستی از آقای رئیس جمهور/یارانه سفر بدهید

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران از رییس‌جمهور و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد: یارانه سفر همانند یارانه حامل‌های انرژی به مردم تعلق گیرد.

درخواستی از آقای رئیس جمهور/یارانه سفر بدهید
به گزارش فرتاک نیوز،

علی‌اکبر عبدالملکی در وبینار سیر تاریخی سیاستگذاری بخش گردشگری کشور با بیان این‌که درآمدهای حاصل از فروش نفت باید در توسعه زیرساخت گردشگری مصرف شود، اظهار کرد: فروش نفت در دولت‌های دهم و یازدهم و حتی اوایل دولت دوازدهم فوق‌العاده بود. روزی دو سه میلیون بشکه نفت هر بشکه به قیمت ۱۳۰ دلار عرضه می‌شد، درحالی که سال ۹۹ روزی ۱۸۰ هزار بشکه با قیمت ۳۰ تا ۳۵ دلار فروخته شد که اصلا قابل مقایسه با هفت هشت سال پیش نیست. ما نمی‌گوییم حالا که فروش نفت افت کرده درآمد گردشگری جایگزین نفت شود، بلکه باید درآمد حاصل از فروش نفت در اختیار توسعه گردشگری قرار گیرد تا به تدریج با توسعه زیرساخت گردشگری حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشیم و صنعت گردشگری در کنار کشاورزی، پتروشیمی و نفت و گاز قرار گیرد. برای درآمد حاصل از فروش نفت برنامه‌ریزی داشته باشیم و بهتر است روند سنتی را تغییر دهیم.

او افزود: برای توسعه زیرساخت حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، امارات و قطر با فروش نفت کشورهای‌شان را به جایگاهی رسانده‌اند که برای نخستین‌بار خاورمیانه و کشور امارات متحده عربی میزبان اکسپو شده است، نمایشگاه بزرگی که بیش از ۱۹۰ کشور در آن حضور دارند و پیش‌بینی شده در شش ماه ۲۵ تا ۳۰ میلیون گردشگر جذب کند. در قطر با پول نفت لابی کردند و میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را گرفتند. ما با فروش فوق‌العاده نفت در دولت‌های دهم و یازدهم چه کردیم؟

عبدالملی بیان کرد: اعتقادم این است که در دولت رئیسی و وزارتخانه آقای ضرغامی اتفاقات خوبی رخ دهد مخصوصا این‌که قرار است شبکه ماهواره‌ای جهانی گردشگری ایجاد شود. باید کمک کنیم و از دولت بخواهیم زیرساخت‌های رسانه‌ای را توسعه دهد. رسانه باعث می‌شود جذب توریست داشته باشیم.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی افزود: دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توانند قدرت چانه‌زنی دیپلماسی گردشگری را توسعه دهند. آقای ضرغامی کامل در جریان است که رسانه می‌تواند ویژه در اختیار گردشگری باشد و ایران را به دنیا بشناساند.

او در بخش دیگرِ این سخنرانی با اشاره به قوانین و سیاستگذاری‌هایی که مانع توسعه بخش خصوصی شده است، اظهار کرد: به جای خصولتی‌سازی باید بخش خصوصی را توسعه دهیم. نباید اجازه دهیم دولت شرکت‌های زیادی زیرمجموعه خود داشته باشد و رقیب بخش خصوصی شود. بخش خصوصی که نمی‌تواند رقیب بخشی باشد که صددرصد مورد حمایت دولت است و حقوق ثابت ماهانه دارد.

عبدالملکی همچنین به تاسیسات گردشگری وابسته به ارگان‌های دولتی از بانک‌ها تا وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: انصافا در شأن ایرانی نیست که سالی یک بار سفر برود و در مهمانسرای ضعیف دولتی اقامت کند. باید این امکاناتی که دولت برای خود ایجاد کرده به بخش خصوصی واگذار شود، هموطن ما باید در هتل پنج‌ستاره و اقامتگاه استاندارد اسکان داشته باشد. همان‌طور که یارانه سوخت داده می‌شود یارانه سفر هم می‌تواند درنظر گرفته شود. نباید مردم را در پیک سفرِ پایان شهریورماه یا تعطیلات نوروز در مهمانسراهای دولتی و مدارس و مساجد اسکان داد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی همچنین پیشنهاد تشکیل فدراسیون گردشگری برای یکصدا شدن بخش خصوصی گردشگری و اجرای قانون اساسی را پیشنهاد کرد و گفت: کار را باید به کاردان سپرد، نه شرکت‌های خصولتی زیرمجموعه دولت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۸۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان