//
کدخبر: ۳۲۵۲۷۵ //

جان مردم بازیچه دست واکسن‌هراسان/جنبش‌های ضدواکسن مرتکب جنایت می‌شوند

حدود ۲۰ ماه از آغاز پاندمی کرونا در دنیا می‌گذرد، این ویروس چموش جان همه را در طول این مدت به لب رسانده است، از همان ابتدا عنوان شد تا زمانی‌که مردم در برابر این ویروس واکسینه نشوند، شاهد پایان پاندمی آن در جهان نخواهیم بود، بسیاری از کشورهای جهان مطالعات در خصوص ساخت واکسن را آغاز و تعدادی از کشورها از جمله ایران نیز موفق به ساخت واکسن شدند.

جان مردم بازیچه دست واکسن‌هراسان/جنبش‌های ضدواکسن مرتکب جنایت می‌شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

کشورهایی که سریع‌تر به دانش ساخت واکسن کرونا دست پیدا کردند، فرآیند واکسیناسیون کرونا را آغاز کردند و شاهد تاثیرات مثبت واکسیناسیون سریع در این کشورها بودیم، ایران نیز جزو کشورهایی بود که علاوه بر ساخت واکسن بحث واردات واکسن را نیز دنبال کرد، اما میزان و سرعت واکسن وارداتی پاسخگوی نیاز نبود، بنابراین بحث خرید واکسن به یک مطالبه عمومی تبدیل شد.

دو موج سهمگین کرونا در اردیبهشت و سپس از مردادماه سال‌جاری تاکنون که باعث افزایش موارد فوتی و بستری‌های کرونایی در کشور شد، احساس نیاز به واکسیناسیون سریع گروه‌های هدف بالای ۱۸ سال در کشور را بیش‌تر کرد، خوشبختانه وعده مسئولان محقق شد و اکنون سیلی از واکسن در کنار واکسن‌های تولیدی در کشور به استان‌ها سرازیر شده است و مشکلی از بابت تامین واکسن وجود ندارد.

اما در این بین عده‌ای از تزریق واکسن امتناع می‌کنند و گروه‌های ضدواکسن نیز فعالیت خود را در این ایام تشدید کرده و به‌دنبال واکسن هراسی هستند، قطعا اگر حداقل حدود ۷۰ درصد مردم در برابر این ویروس واکسینه نشوند، شاهد پایان پاندمی کرونا نخواهیم بود و این بیماری هم‌چنان خسارت‌بار در کشور باقی خواهد ماند.

سری را که درد نمی‌کند؛ دستمال نمی‌بندند!!!

ندا متولد سال ۱۳۷۳ و دارای مدرک کارشناسی است، او اعتقادی به تزریق واکسن ندارد، زیرا مدعی است تعدادی از اطرافیانش بعد از تزریق واکسن دچار عوارضی شده‌اند، او می‌گوید چرا وقتی می‌توانم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سلامتی‌ام محافظت کنم، واکسنی را تزریق کنم که ممکن است بعد از آن تزریق دچار عوارض شوم.

این بانوی شهرکردی افزود: از تزریق واکسن هراس دارم، زیرا به‌طور مداوم در پیرامون خود از عوارض واکسن مطالب مختلفی را می‌شونم و می‌بینم، بنابراین ترجیح می‌دهم واکسن تزریق نکنم تا کاملا از بی‌خطر بودن واکسن مطمئن شوم.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا در خصوص عوارض ابتلا به کرونا اطلاعی دارید یا نه؟ توضیح داد: یکی از نزدیکانم به‌علت ابتلا به کرونا دچار عوارض ریوی و جسمی فراوان شد، اما معتقدم اگر واکسن می‌زد شاید فوت می‌کرد!!! بنابراین من به این مسئله معتقدم که سری را که درد نمی‌کند؛ دستمال نمی‌بندند.

به واکسن اعتماد ندارم!!!

خانم مومنی یکی از بانوان ساکن شهرکرد که به تازگی از بیماری کرونا رهایی پیدا کرده است در خصوص علت راغب نبودن به تزریق واکسن کرونا به خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب که تا قبل از ابتلا به کرونا از تزریق واکسن به‌علت عوارض ناشی از آن امتناع کردم، مدعی شد: مادربزرگم چند هفته پس از تزریق واکسن فوت کرد، اما اینکه علت اصلی فوت او تزریق واکسن بود یا مشکل جسمی دیگر، کاملا اطمینان نداریم، اما به هر حال پس از این مسئله تا حدودی از تزریق واکسن در خانواده واهمه ایجاد شد.

این بانو گفت: بنده هیچ اعتقادی به واکسن‌های خارجی موجود ندارم و اگر روزی بخواهم واکسن تزریق کنم، ترجیح می‌دهم واکسن ایرانی تزریق کنم، البته هنوز تصمیم قطعی برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون نگرفته‌ام.

اعتقادی به استفاده از داروی شیمیایی ندارم

آقای امیدی یکی از اهالی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوأل که چرا تاکنون خود و اعضای خانواده برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اید، ابراز عقیده کرد که هیچ اعتقادی به استفاده از دروهای شیمیایی برای درمان بیماری ندارد، و آنها را مضر می‌داند و فقط از طب سنتی برای مقابله با انواع بیماری‌ها استفاده می‌کند!!!

امیدی در پاسخ به این سوال که اگر به بیماری کرونا مبتلا شوید صرفا به استفاده از داروهای گیاهی اکتفا می‌کنید؟ گفت: تاکنون که مبتلا نشده‌ایم، اما اگر حال‌مان وخیم نشود قطعا از همین گیاهان برای درمان استفاده می‌کنیم.

جنبش‌های ضدواکسن مرتکب جنایت می‌شوند/ تبلغات ضدواکسن باید خنثی شود

آرش روغنی- رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که سه فاکتور از ورود به پیک ششم کرونا جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: این سه فاکتور شامل واکسیناسیون، رعایت موازین بهداشتی و جلوگیری از ورود گونه‌های جهش‌یافته به کشور است.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته با مشکل تامین واکسن در کشور مواجه بودیم، اما خوشبختانه امروز واکسن به اندازه کافی موجود است، اما متاسفانه عده‌ای از گروه‌ها و جنبش‌های ضدواکسن در کشور بر علیه واکسن تبلیغ می‌کنند، این گروه‌ها در واقع مرتکب جنایت علیه خود و اطرافیان‌شان می‌شوند.

روغنی با بیان این که با طولانی شدن فرآیند پیک‌های کرونایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم کاهش پیدا می‌کند، گفت: عامل موثر دیگر در ایجاد پیک بعدی کرونا ویروس‌های جهش‌یافته "لامبدا" و "مو" است که خوشبختانه این سویه‌ها هنوز در کشورهای همسایه ایران مشاهده نشده و با وجود این مسائل باید ببینیم پیک بعدی در آبان رخ می‌دهد یا نه؟

این پزشک با تاکید بر اینکه طب سنتی به‌هیچ عنوان مخالفتی با واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری‌ ندارد، خاطرنشان کرد: گروه‌های ضدواکسن با بیان کردن این شایعات در خصوص واکسن به‌دنبال رسیدن به اهداف خود هستند، پزشکانی که به‌صورت علمی در بحث طب سنتی فعال هستند مخالفتی با واکسن ندارند، بلکه مدعیان دروغین طب سنتی دست به این شایعات می‌زنند، زیرا کرونا منبع درآمدی برای این افراد است و پس از پایان پاندمی درآمد آن‌ها قطع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه منافع واکسن بسیار بیش‌تر از عوارض اندک واکسن است، توضیح داد: خوشبختانه در افرادی که دو دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند مرگ و میر به‌علت ابتلا به کرونا نداشته‌ایم و یا در حد معدود بوده است، هم‌چنین افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند در صورت ابتلا به کرونا، بیماری بسیار خفیف است.

روغنی افزود: انتظارمان از واکسن کاهش موارد مرگ و میر و میزان بستری‌های بدحال ناشی از ابتلا به کرونا است، خوشبختانه میزان مرگ و میر و بستری در بخش ویژه در بین کادر بهداشت و درمانی که دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند در چهارمحال و بختیاری به صفر رسیده است، اگر واکسیناسیون انجام نمی‌شد کادر بهداشت و درمان در پیک قبلی زمین‌گیر می‌شد و تلفات نیز بالا می‌رفت.

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد با بیان این‌که تاکنون مورد مرگ و میر به‌علت عوارض مستقیم واکسن نداشته‌ایم، تاکید کرد: عوارض واکسن عموما گذراست، در موارد مرگ و میر ناشی از تزریق واکسن فرد به کرونا مبتلا بوده و تزریق واکسن موجب تشدید علائم در او شده و عموما افراد پس از تزریق واکسن دچار عوارض کوتاه مدت و خفیف می‌شوند.

وی بیان کرد: هدف وزارت بهداشت و درمان واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال تا آبان‌ماه است، اگر بتوانیم تبلیغات گروه‌های ضد واکسن را خنثی کنیم، احتمالا اگر پیک بعدی نیز رخ دهد بسیار کم دامنه خواهد بود.

روغنی با اشاره به اینکه گروه‌های ضد واکسن در سراسر جهان در حال هراس‌افکنی در خصوص تزریق واکسن هستند، یادآور شد: حدود ۵۰ درصد مردم کشور آمریکا به‌علت این تبلیغات از تزریق واکسن خودداری کردند و همین مسئله موجب شد واکسیناسیون در این کشور تاثیر چندانی نداشته باشد.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اگر نتوانیم تا قبل از آغاز پیک بعدی ۸۰ درصد مردم کشور را واکسینه کنیم، قطعا با خسارات فراوانی روبرو می‌شویم.

پوشش ۷۰ درصدی؛ پیش‌شرط مفید بودن برنامه واکسیناسیون

سید راشد جزایری- معاون دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در خصوص فرآیند واکسیناسیون در استان، اظهار کرد: در پایگاه‌های واکسیناسیون استان واکسن سینوفارم، آسترازنکا و کو ایران برکت موجود است که ۸۰ درصد واکسن تزریقی در استان سینوفارم بوده و برکت و آسترازنکا در رده‌های بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه سلامت برای تزریق واکسن به پایگاه‌های تعیین شده مراجعه کنند، واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۵ سال نیز از روز گذشته آغاز شده است.

جزایری با بیان این‌که اگر پوشش واکسیناسیون به ۷۰ درصد نرسد، برنامه واکسیناسیون مفید نخواهد بود، گفت: باید همه واجدین شرایط برای تزریق واکسن ترغیب شوند تا پوشش واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری از ۵۳ درصد به ۷۰ درصد برسد، امیدواریم تا ۳۰ روز آینده تزریق واکسن در استان به اتمام برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان این‌که تاکنون ۸۹ درصد افراد بالای ۶۰ سال در چهارمحال و بختیاری واکسینه شده‌اند، تاکید کرد: این مسئله در موج پنجم کرونا باعث کاهش مرگ و میر و بستری در بخش‌های مراقبت ویژه در این گروه سنی در استان شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۲۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان