//
کدخبر: ۳۲۳۳۵۳ //

پیاده‌روی اربعین امسال برگزار نمی‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: با توجه به پذیرش تنها ۳۰ هزار زائر ایرانی توسط کشور عراق، پیش‌بینی می‌شود شهروندان امکان سفر در اربعین سال جاری به عتبات عالیات برای برگزاری پیاده روی اربعین را نداشته باشند.

پیاده‌روی اربعین امسال برگزار نمی‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

بهروز اکرمی روز سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه در جلسه ستاد اربعین استان افزود: در حال حاضر با قطعی شدن این تعداد، هیچگونه ثبت‌نامی برای سفر مردم استان به عتبات جهت مراسم اربعین نخواهیم داشت و صرفا موکب‌داران و کمیته‌ها می‌توانند از طریق سفر هوایی اعزام شوند. در سال‌های گذشته افراد زیاد و موکب‌داران بسیاری در این سفرها شرکت می‌کردند، اما در سال جاری حتی موکب‌داران هم در صورت داشتن حداقل مبلغ ۳ میلیارد تومان که هزینه بسیار سنگینی است قادر به انجام این سفر هستند.

وی ادامه‌ داد: یکی از شرایط مهم سفر زائرین، تزریق دو دوز واکسن کرونا و انجام تست پی‌سی آر در ۷۲ ساعت قبل از ورود به خاک عراق ‌است که باز هم در صورت رعایت این نکات، تردد زائرین تنها از طریق سفر هوایی ممکن‌ است. در اربعین سال‌جاری هیچگونه سفر زمینی و پیاده‌روی اربعین نخواهیم داشت.

اکرمی افزود: انتقال و به‌ همراه داشتن مواد غذایی و امکانات توسط موکب ها در این سفر ممنوع است، در صورتی‌ که انتقال مواد غذایی هیچگونه مشکلی نه برای کشور ما و نه برای کشور عراق به دنبال نخواهد داشت و این ممنوعیت فقط موجب تحمیل هزینه‌های سنگین به موکب‌داران است.

وی با اشاره به امکان اعزام ۳۰ هزار به عراق، گفت: در صورتی‌ که امکان سفر زمینی و لغو ممنوعیت انتقال موادغذایی و امکانات مورد نیاز صورت گیرد، شرایط برای موکب‌داران و کمیته‌ها تغییر خواهد کرد در غیر اینصورت شاهد بازماندن موکب‌ها از این سفر معنوی به دلیل وجود مشکلات مالی خواهیم بود که این مسئله عادلانه نیست.

وی با بیان اینکه موکب‌داران هیچگونه ثبت‌نامی جهت سفر شهروندان جهت حضور در پیاده روی اربعین نداشته‌ باشند، گفت: ضمن در نظر گرفتن بسته بودن مرزهای زمینی، لازم است تمهیداتی جهت جلوگیری از سفرهای غیررسمی و جلوگیری از تجمعات در نقاط‌مرزی صورت بگیرد.

دبیرستاد اربعین استان مرکزی نیز در این جلسه اظهارکرد: طبق مصوبات جلسه ستاد مرکزی اربعین استانی تنها ۳۰هزار پذیرش زائر از سمت کشور عراق داریم که صرفا از طریق سفر هوایی و مشروط به داشتن تست پی‌سی‌آر ۷۲ ساعت قبل از پرواز و تزریق حتمی دو دوز واکسن کرونا است، لذا لازم‌ است کمیته اطلاع رسانی نسبت به آگاه کردن مردم درخصوص بسته بودن مرزهای زمینی اقدام و در راستای اقناع افکار عمومی تلاش کند.

مهدی‌ پزشکیان ادامه‌داد: بنا بر توافقات اعضای جلسه ستادمرکزی اربعین، از سهمیه ۳۰ هزار نفره یاد شده، حدود ۲۱هزار نفر از طریق کمیته مشارکت‌های مردمی و ۷ هزار نفر برای سایر کمیته ها و دو هزار نفر برای سایر گروه ها و موارد پیش بینی نشده در نظر گرفته‌ شده‌است. همچنین مصوب شد از اعزام افراد دارای بیماری های زمینه ای جلوگیری شود و کلیه کمیته های ستاد مرکزی موظفند سهمیه اعلامی را به ستاد مرکزی اطلاع‌ دهند و هزینه سفر هوایی را به تک تک افراد اعزامی اعلام کنند.

پزشکیان افزود: طبق مصوبات این ستاد، با توجه به ممنوعیت تردد زائرین از طریق مرز زمینی به کشور عراق تمامی استانداران و ستادهای استانی اربعین موظف به مبادرت از تشکیل و عزیمت افراد به صورت پیاده یا خودرویی به مرزهای غربی ممنوع بوده و نیروی انتظامی جهت اعمال این ممنوعیت همکاری لازم را داشته ‌باشد. همچنین، بر اساس این مصوبات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید برای کلیه زائرین اعزامی در برگشت تست پی سی ار را تدارک ببیند و پروتکل های تکمیل سفر را به ستاد اربعین ارسال کند و جهت ارائه خدمات سرپایی به زائران اعزامی حداقل اعتبار از سازمان برنامه بودجه در خواست شود.

سعیدجعفری مدیرکل صمت استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: میزان ۶۰۰ تن برنج، ۵۶۰ تن شکر، ۸۲ تن گوشت و ۲۷۰ تن روغن مایع برای نذورات اربعین و کمک‌های مومنانه در نظر گرفته ‌شده ‌است و موکب‌ها در صورت صدور مجوز برای انتقال مواد غذایی می توانند از این امکان برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز استفاده کنند.

حجت الاسلام عباس‌ دانشی مدیرکل ارشاد استان‌ مرکزی نیز در این  جلسه اظهارکرد: تعداد زائرین در صورت تزریق دو دوز واکسن و تست منفی می تواند افزایش پیدا کند، لذا خواهشمندیم ستاد استانی با توجه به شرایط موجود این مسئله را پیگیری کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۳۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان