//
کدخبر: ۳۱۵۲۴۴ //

سهمیه‌ها در کنکور سراسری ۱۴۰۰ به چه صورت است؟

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سهمیه‌ها در آزمون سراسری ۱۴۰۰ همانند سال ۹۹ و بدون تغییر اعمال می‌شود.

سهمیه‌ها در کنکور سراسری  1400 به چه صورت است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

فاطمه زرین‌آمیزی روز جمعه درباره تغییرات احتمالی در کنکور امسال اظهار داشت: هیچ تغییری از نظر سهمیه در این آزمون اعمال نمی‌شود و سهمیه‌ها مانند سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: لایحه ساماندهی سهمیه‌ها که سال ۹۸ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، هنوز بررسی نشده است و به همین دلیل هیچ تصمیم جدیدی گرفته نشده است و بنابراین هیچ تغییری در سهمیه‌ها وجود ندارد.

زرین‌آمیزی همچنین درباره ابلاغ مصوبات شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ساماندهی کنکور به سازمان سنجش آموزش کشور گفت: این مصوبه به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ نشده است چرا که به صورت کامل همه بندهای آن در شورای عالی بررسی نشد؛ بعد از بررسی و تصویب، به همه دستگاه‌های ذیربط برای اطلاع رسانی ابلاغ می‌شود.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این باره که گفته می‌شود ۱۳ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازمند کنکور ۲ مرحله ای است، تاکید کرد: چندین رشته از دانشگاه‌ها در سه رشته اصلی کنکور پُرمخاطب است. در علوم تجربی رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، در علوم انسانی رشته‌های حقوق، روانشناسی و حسابداری و در گروه ریاضی و فنی، رشته‌های عمران، صنایع، مکانیک، برق و کامپیوتر پرمخاطب تر از سایر رشته ها است، از طریق کنکور، داوطلب می پذیرند.

برگزاری کنکور در هفته آینده

زرین آمیزی با بیان این که با احتساب دانشگاه آزاد هم اکنون نزدیک به ۹۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی است، ادامه داد: مابقی ظرفیت‌ها برای رشته‌های پُرطرفدار است که از طریق کنکور پذیرفته می‌شوند.در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، موضوع ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی بررسی شد و از ۱۳ ماده این طرح، ۶ ماده مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و بررسی بقیه مواد به جلسات آتی موکول شد.

بر اساس مفاد مصوب شده سهم آموزش و پرورش در پذیرش کنکور به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور در دروس تخصصی ۴۰ درصد شد که از سال ۱۴۰۱ اعمال می‌شود؛ همچنین در کنکور سراسری، دروس تخصصی و در سوابق تحصیلی دروس عمومی مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین مصوب کردند که کنکور برای دروس تخصصی ۲ بار در سال برگزار شود و نتایج امتحانی که از لحاظ سوابق تحصیلی و اختصاصی کنکور سراسری گرفته می‌شود تا ۲ سال اعتبار داشته باشد.

طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های کشور می‌توانند برای پذیرش دانشجو حدنصاب معدل در نظر بگیرند.

کنکور سراسری ۱۴۰۰ در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر ماه با یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۸۵۲ داوطلب برگزار می‌شود و توزیع کارت ورود به جلسه این آزمون از ۶ تیر ماه در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می شود.

مهلت خوداظهاری داوطلبان کنکور سراسری از ۳۰ خردادماه در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و تا امروز سه شنبه اول تیرماه ادامه دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۲۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان