//
کدخبر: ۲۹۸۸۶۹ //

کُندنویسی بچه ها را چطور رفع کنیم؟

خیلی از والدین به ویژه مادران در ایام مدرسه نرفتن بچه ها در کرونا شکایت می کنند که فرزندانشان تکالیف مدرسه را انجام نداده و آن را بردوش آنها می گذارند، گاه هم دیده می شود که بچه ها مشکل نگارش تکالیفشان را دارند که باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

کُندنویسی بچه ها را چطور رفع کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 خیلی از والدین در این یک سالی که فرزندانشان به دلیل شیوع ویروس کرونا به مدرسه نمی روند، دچار چالش ها و مشکلاتی برای آموزش به آنها و همینطور وادار کردن بچه ها به انجام تکالیف‌شان شده اند به طوریکه این مشکلات چند برابر بیشتر از قبل از زمان کرونا و به مدرسه رفتن بچه ها شده و خیلی از مادرها در این ایام بار تحصیلی بچه ها را برای نوشتن درس و مشق آنها و آموزش های بیشتر برعهده گرفته و همین امر فشار و فرسودگی زیادی را برایشان ایجاد کرده است.

یکی از مسائلی که در این ایام از سوی برخی مادران و پدران در زمینه تحصیلی بچه ها شنیده می شود، مشکل کُندنویسی و نوشتن تکالیف درسی بچه ها است که از سوی معلمان در فضای مجازی درخواست می شود و می بایست بچه ها تکالیفشان را به صورت آنلاین یا عکس و فیلمبرداری کرده و ارسال کنند منتها خیلی از بچه ها از زیر این بار شانه خالی کرده و مادران نیز برای جنجال کمتر در خانه این وظیفه را بر عهده گرفته اند ، در حالیکه کار اشتباهی است و والدین می بایست این تکلیف را بر عهده خود محصلان بگذارند.

این معضل بیشتر در ارتباط با درس و مشق کودکان دوره ابتدایی دیده می شود که مهمترین و تأثیرگذارترین سال های زندگی آنها محسوب می شود که یکی از مشکلات رایج بچه های ابتدایی همین کندنویسی و خستگی زودهنگامشان در هنگام نوشتن است که گاه دیده می شود از سوی معلمان نادیده گرفته شده یا اینکه مادران به جای سرو کله زدن با بچه ها، این فعالیت را خودشان انجام میدهند.

معضل کُندنویسی بیشتر از سوی بچه هایی دیده می شود که دست های ضعیفی دارند و یا مداد و خودکار را به طرز ناصحیحی در دست می گیرند و در آزمون های نوشتاری عقب می‌افتند و اُفت عملکرد نشان می دهند. شاید مادران نیز در این ایام کرونایی متوجه کندنویسی بچه هایشان در املا و دیگر دروس شده باشند مثل اینکه از نگارش برخی واژگان عقب افتاده و جا می اندازند یا اینکه با دست خط بد و نامناسب می نویسند، همین امر باعث شده که از زیر بار نگارش در منزل فرار کنند یا اضطراب بگیرند.

خانواده ها باید بدانند که بسیاری از این بچه ها مستعد هستند و هیچ مشکل یادگیری ندارند اما تنها مشکلشان ضعف نگارش است که مسیر تحصیل آنها را ممکن است تغییر بدهد، بنابراین مهم است که به این امر توجه بیشتری داشته باشیم.

البته چند علت دیگر هم مثل مشکل شنوایی یا بینایی و یا غیر استاندارد بودن میز و صندلی یا فضایی که در منزل بچه ها در آنجا مطالعه و نگارش می کنند نیز می تواد بر نحوه نگارش بچه ها اثرگذار باشد.

*چطور مشکل کندنویسی بچه ها را رفع کنیم؟

اگر در این مدت در منزل به این تشخیص رسیدیم که فرزندتان مشکل کندنویسی دارد یا اینکه قبلا از معلم او چنین چیزی شنیده اید، با برخی راهکارها می توانید این مشکل را رفع کنید:

۱-تمرینات ورزشی

برخی تمرینات ورزشی می تواند مشکل کندنویسی بچه ها را کم کند از جمله بازی هایی مثل بسکتبال و والیبال یا بازی هایی چون خمیربازی ف سفالگری و فعالیت های خاص فیزیوتراپی همه عضلات دست بچه ها را تقویت می کند.

۲-نحوه صحیح گرفتن مداد یا خودکار در دست

خیلی از بچه ها بعد از سال ها هنوز نحوه صحیح مداد یا خودکار دردست گرفتن را نمی دانند و مداد را محکم بر روی کاغذ فشار می دهند و عضلات دست ومچشان درد می گیرد و نحوه نگارش‌شان هم مشکل پیدا میکند بنابراین نقاشی کشیدن روی دستمال کاغذی بدون اینکه دستمال پاره شود می‌تواند به آنها تمرینی برای نگارش بدون فشار دهد.

همچنین علاوه بر نحوه صحیح دردست گرفتن مداد یا خودکار، نوع نشستن بچه ها نیز در منزل خیلی مهم است که ممکن است روی میز و صندلی نباشند یا به صورت درازکش مشق بنویسند که وضعیت مناسبی نیست بنابراین بهتر است فضای استانداردی برای نوشتن‌شان حتی شده با یک میز کوچک روی زمین فراهم کنیم که فاصله بیست تا سی سانت از برگه بدون فشار عضلات گردن برایشان ایجاد شود.

۳-غربالگری شنوایی و بینایی

اگر همه این فعالیت ها را انجام داده اما هنوز هم مشکل نگارش در بچه ها می بینیم بهتر است که به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و تقاضای غربالگری بینایی و شنوایی دشاته باشیم، گاه دیده شده تا سال های سال این مشکلات بچه ها تشخیص داده نمی شود.

۴-چند تمرین دیگر برای رفع کُندی نگارش

برای نوشتن فرزندتان یک برگه کاغذ در نظر بگیرید و از او بخواهید بعد از هر بار نوشتن زمان آن را یک دقیقه کاهش دهد. از او بخواهید بعد از مطالعه یک کتاب داستان خلاصه آن را در یک مدت زمان کوتاه انجام دهد.

اگر فرزندتان نسبت به پاک کردن وسواس دارد و مدام بعد از هر نوشتن پاک کن به دست می گیرید، بهتر است برای ترک این عادت پاک کن را از او دور کنید اما این استرس را هم به او وارد نکنید که نباید اشتباه بنویسید، به او بگویید اگر اشتباه یا غلطی هم داشته باشد، مهم نیست ، درستش را می تواند جلوی آن بنویسد.

برای تقویت بیشتر عضلات دست از کودک بخواهید که دانه های تسبیح را از روی زمین با انگشتان متفاوت جمع کند یا اینکه تمرین هوانویسی کرده و کلمات را روی هوا برای خودش بنویسد. این تمرین برای تندنویسی هم موثر است.

هر روز قبل از انجام تکالیف از بچه ها بخواهیم که چند دقیقه انگشتانشان را باز و بسته کنند و یا موقع رنگ آمیز نقاشی حرکات مورب، عمودی و افقی داشته باشند.

و در پایان نیز مراقب باشیم که اعتماد به نفس بچه ها را به خاطر کندنویسی یا غلط نویسی آنها از بین نبریم و با هماهنگی معلم کمک کنیم با انجام چنین تمریناتی فرایند تندنویسی و تعادل نگارشی اش بدون پرخاش و تنبیه ایجاد شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۸۸۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان