//
کدخبر: ۲۷۰۲۴۷ //

ساخت دستگاهی برای تشخیص زودهنگام کرونا و شناسایی مبتلایان بدون علامت

محققان ایرانی دستگاهی را برای تشخیص زودهنگام کرونا با استفاده از اندازه‌گیری میزان گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) در خلط تولید کردند که تست‌های آن بر روی 600 بیمار در 4 بیمارستان موفقیت آمیز بوده و این دستگاه توسط یکی از شرکت‌های فناور در حال تجاری سازی است.


ساخت دستگاهی برای تشخیص زودهنگام کرونا و شناسایی مبتلایان بدون علامت
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد عبدالاحد، از آزمایشگاه ادوات نانوبیوالکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان اینکه در این مقاله نشان دادیم که چگونه می‌توان از  گونه‌های اکسیژن فعال برای تشخیص بیماری‌های مربوط به ریه استفاده کرد، گفت: افزایش گونه‌های اکسیژن فعال در خلط یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند نشان دهنده بیماری کرونا باشد ؛ چراکه در بیماران کرونایی حتی زمانی که هنوز علائم بیماری مشخص نشده است، میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خلط بیمار تغییر می‌کند و حسگر تولید شده با استفاده از این شاخص می‌تواند وجود بیماری را مشخص کند.

وی دلیل افزایش گونه‌های اکسیژن فعال در خلط را مربوط به عملکرد التهابی بدن در برابر حضور ویروس دانست و همچنین فعالیت‌های سلولی نیز در زمانی درگیری با ویروس موجب تشکیل گونه‌های اکسیژن فعال می شوند.

عبدالاحد درباره توسعه این فناوری و تجاری‌سازی آن یادآور شد: این پروژه در مرحله تجاری‌سازی است و تا کنون این فناوری روی بیش از ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌های امام خمینی، بیمارستان لقمان حکیم، بیمارستان امام حسین و نورافشار مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مثبتی به دست آمده است. در حال حاضر این فناوری در یکی از شرکت‌های سازنده نانوحسگر در حال تجاری‌سازی است.

به گفته مجری طرح، نتایج آزمون‌های به دست آمده از این دستگاه برای دریافت مجوزهای لازم به سازمان‌های مربوطه ارسال شده است.

عبدالاحد با تاکید بر اینکه این دستگاه تنها برای تشخیص ویروس کووید ۱۹ نیست، بلکه برای تشخیص بیماری‌های ریوی قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: برخی از بیماری‌ها نظیر آسم و سل نیز می‌توانند در خلط بیمار تغییراتی ایجاد کنند که با استفاده از این دستگاه قابل رهگیری هستند.  علاوه بر آن این دستگاه می‌تواند برای تشخیص زودهنگام بیماری کرونا استفاده شود به گونه‌ای که اگر کسی توسط این دستگاه مشکوک به کرونا تشخیص داده شد باید برای تست‌های تکمیلی اقدام کند.

وی مهمترین کاربرد این دستگاه را پایش جمعی و تست افراد کرونایی بی علامت ذکر کرد و گفت: انتشار این مقاله در دومین نشریه مهم در حوزه الکتروشیمی نشان از اهمیت و تاثیرگذاری این فناوری دارد.

این مقاله با عنوان Real-time diagnosis of reactive oxygen species (ROS) in fresh sputum by electrochemical tracing; correlation between COVID-۱۹ and viral-induced ROS in lung/respiratory epithelium during this pandemic  برای انتشار در مجله Biosens Bioelectron مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۰۲۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان