//
کدخبر: ۲۶۶۳۶۰ //

شخصیت واقعی شیعه را به مردم معرفی کنیم

یک کارشناس مذهبی با بیان این‌که ما نتوانسته‌ایم شخصیت واقعی شیعه را به مردم معرفی کنیم، گفت: یکی‌از راه‌های شناساندن آن به مردم آگاهی‌بخشی بوده که این عدم آگاهی از معارف مذهب مانند یک بیماری روحی است که خودمان باید به درمان آن بپردازیم.

شخصیت واقعی شیعه را به مردم معرفی کنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت‌الاسلام محمد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار، با اشاره به این‌که جایگاه و مقام حضرت علی(ع) در روایت نبوی قابل مشاهده است، اظهار کرد: در این روایت پیامبر اکرم(ص) نسبت به حضرت علی(ع) گفت: «علی جان؛ خدا را نشناخت کسی جز من و تو، و مرا نشناخت کسی جز خدا و تو، و تو را علی جان کسی نشناخت جز من و خدا».

وی ادامه داد: با توجه به روایت شناخت قدر و منزلت امیرالمؤمنین(ع) و جایگاه ملکوتی او در حد و اندازه عقول بشری ما نیست که بتوان در رابطه با آن قلم زد و یا سخن گفت، اما اگر تا حالا تحقیق و پژوهشی در رابطه با حضرت علی(ع) انجام شده برگرفته از آیات و روایات و همچنین برداشت ما از آن‌ها بوده است، در غیر این ‌صورت شناخت حضرت علی(ع) جز توسط معصومین(ع) امکان‌پذیر نیست.

نظری با بیان این‌که شناخت ذات خدا برای کسی جز معصومین(ع) که همگی از مظاهر اسماء الهی هستند امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: در رابطه با صفات و افعال خداوند می‌توان به تحقیق و پژوهش پرداخت.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که در رابطه با اهل‌بیت(ع) و حضرت علی(ع) نیز این‌چنین است که احدی غیر از معصوم نمی‌تواند به عمق ذات حضرت علی(ع) برسد، تصریح کرد: اما در رابطه با صفات، اخلاقیات و کمالات ظاهری امام(ع) مانند شجاعت، عدالت، علم و حلم می‌توان به تحقیق و پژوهش پرداخت.

وی با اشاره به این‌که تاکنون تمام تحقیق و پژوهش‌هایی که در رابطه با حضرت علی(ع) انجام شده است در بحث شناخت ظاهری این امام همام بوده است، خاطرنشان کرد: ائمه معصومین(ع) دارای دو بُعد خلقتی هستند، یک بُعد خلقت نوری؛ چون از نور خدا خلق شده‌اند امکان ندارد بتوانیم آن‌را بشناسیم، دیگر بُعد خلقت ظاهری و جسمانی است که تمام انسان‌ها در آن شریک بوده و مانند یکدیگر هستند چراکه در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمود: «تمام انسان‌ها از اضافه گِل وجودی آن‌ها خلق شده‌اند».

نظری با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره مبارکه کهف که خداوند می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَی إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»، بیان کرد: از این آیه استفاده می‌شود که ما می‌توانیم از بُعد خلقت ظاهری و جسمانی به تحقیق و پژوهش در رابطه با اهل‌بیت(ع) بپردازیم و به نقاطی هم برسیم چراکه در این آیه اشاره شده است که ما و اهل‌بیت(ع) از نظر ظاهری مانند یکدیگر هستیم.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که ائمه اطهار(ع) از نور خدا خلق شده‌اند و وجه خدا هستند که هرگز خاموشی ندارد، عنوان کرد: همه چیز هلاک شدنی است به‌جز وجه خدا که اهل‌بیت(ع) هم دارای وجه خدایی هستند چراکه بُعد نورانی آن‌ها از نور خدا گرفته شده است.

‌وی با اشاره به این‌که ائمه‌اطهار(ع) و امام علی(ع) از نظر جسمانی نیز دریایی از فضایل هستند و در این بُعد نیز به کمال رسیده‌اند، افزود: اگر ما در این زمینه تحقیق و پژوهش‌هایی داشته باشیم ممکن است به نتایجی برسیم، چراکه این تحقیق و پژوهش‌ها صرفاً به اندازه‌ای است که تشنگی ما را برطرف کند.

نظری با اشاره به این‌که فضایل حضرت علی(ع) مانند دریایی است که نمی‌توان آن را کشید، ادامه داد: ما برای کشیدن آب دریا نه ظرف مناسب آن‌را داریم و نه مظروفی را داریم که بتوانیم آب دریا را پس از کشیدن در آن بریزیم، که این نشان‌دهنده این است که ظرفیت ما کوچک‌تر از آن است که به کُنح ذات حضرت علی(ع) دست یابیم بلکه تا جایی که فضیلت ما اجازه می‌دهد باید به آن‌ها دست پیدا کنیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به یکی‌از روایات که از تمامی معصومین(ع) به‌نوعی نقل شده است، عنوان کرد: مضمون این روایت این است که «اگر کسی قدر خودش و شخصیت خودش را بداند خودش را خوار نمی‌کند»، که ما باید این روایت را سرلوحه کار خود قرار داده و راجع‌به آن آگاهی بخشی کنیم، چراکه اگر جامعه در همه سطوح جوان، نوجوان، کودک و کهنسال نسبت به آن آگاه شود دچار انحراف نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که هیچ انسان بالغی دستش را به طرف آتش دراز نمی‌کند، خاطرنشان کرد: امروزه بحث‌های ضد فرهنگی زیادی انجام شده است و اگر ما فرهنگ تشیع را ترویج دهیم و مردم را با آن آشنا کنیم دیگر کسی به طرف خطر نمی‌رود.

نظری با بیان این‌که ما باید مردم را از فرهنگ جامع تشیع آگاه کنیم، چراکه با این کار مردم خودشان به حد کمال می‌رسند و با این هجمه‌های فرهنگی مقابله می‌کنند، تصریح کرد: اولین قدم در این راه آگاهی بخشی است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که در برگزاری برنامه‌های مختلف منبع آگاهی‌بخشی مهم بوده و باید مدنظر باشد، اضافه کرد: این منبع نمی‌تواند سلیقه شخصی ما باشد چراکه ما نیز ممکن است دچار هجمه‌های فرهنگی شویم، لذا باید به طرف ائمه اطهار(ع) رفته و از روایات و فرمایشات آن‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که ما در اولین گام باید به مردم آگاهی بدهیم و منبع این آگاهی روایات باشد که به نتیجه برسیم، عنوان کرد: تمام ائمه معصومین(ع) می‌فرمایند: «اگر کسی برای خودش شخصیت قائل باشد دست به کاری که سبب خاری، ذلت و پستی باشد نمی‌زند».

نظری با اشاره به این‌که همه امکانات ضد فرهنگی در جنوب لبنان فراهم شده است و مسائل ضد فرهنگی در این منطقه فراوان است، بیان کرد: مردم این منطقه به شخصیت واقعی تشیع رسیده‌اند و دست به کاری نمی‌زنند که سبب خواری آن‌ها شود، درصورتی‌که دشمنان هرچه کار می‌کنند که شیعیان این منطقه را از مسیر خود جدا کنند فایده نداشته و به نتیجه نمی‌رسند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که ما نتوانسته‌ایم شخصیت واقعی شیعه را به مردم معرفی کنیم، عنوان کرد: تشیع تنها مذهب حقه است که در جهان وجود دارد اما اگر یک نفر سنی مذهب بیاید و بگوید به مناظره بنشینیم ما نمی‌توانیم از این مذهب حقه دفاع کنیم، چراکه بُعد اصلی مذهب که کسب معارف است را نداریم و در آن کوتاهی کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که عوام براین اعتقاد هستند که روحانیان باید این معارف را به آن‌ها آموزش دهند، اظهار کرد: هر روحانی می‌تواند در محدوه جغرافیایی خاص خود به تبلیغ بپردازد، این در حالی‌است که این عدم آگاهی از معارف مذهب مانند یک بیماری روحی است که خودمان باید به درمان آن بپردازیم.

نظری با بیان این‌که ما در برگزاری همایش‌های مذهبی باید آگاهی‌بخشی که سرلوحه آن روایات باشد را هدف قرار دهیم، تصریح کرد: اگر مردم ما به شخصیت اصلی تشیع دست پیدا کنند دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند ما را به عقب رانده یا شکست دهد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که شیعه باید به شخصیت دینی و اجتماعی خود برسد، خاطرنشان کرد: درحال حاضر یک دانشجو به‌جای این‌که بگوید می‌توانم بهترین پزشک، پرستار، مهندس، نقشه‌کش و یا در هر رشته دیگر بهترین باشم، به دنبال موادمخدر و پارتی می‌رود و زمانی‌که چشم را باز می‌کنند می‌بینند که همه چیز را از دست داده‌اند و نگاه مردم به آن‌ها تغییر کرده است.

وی با اشاره به این‌که اگر جوان ما شخصیت دینی و اجتماعی خود را از دست دهد دیگر مردم به چشم یک انسان محترم به او نگاه نمی‌کنند، عنوان کرد: در این زمان است که شیطان پس از قدم کوچکی که در ابتدا برداشته است وارد می‌شود و اگر جوان ما شخصیت دینی و اجتماعی خود را پیدا نکند با این تفکر که نگاه مردم به تو تغییر کرده و دیگر برایت احترام قائل نیستند، جوان را به سمت انحرافات بیشتر و خطرناک‌تر رهنمون می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۳۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان