//
کدخبر: ۲۶۶۰۹۸ //

ازدواجی که با چانه‌زنی شروع شود به طلاق ختم می‌شود!

ازدواجی که با چانه‌زنی شروع شود به طلاق ختم می‌شود و دولت باید قبل از ازدواج پشت جریان مهریه باشد تا متوجه شود آیا جوان قدرت پرداخت مهریه را دارد یا خیر.

ازدواجی که با چانه‌زنی شروع شود به طلاق ختم می‌شود!
به گزارش فرتاک نیوز،

هنوز پنج، شش ماه از ازدواج پر شورشان نگذشته که پچ‌پچ‌ها درباره اختلافات آن‌ها در فامیل پیچیده، زمزمه‌هایی که حکایت از طلاق زودهنگام و دلایل آن دارد. امروزه طلاق در دوران عقد و نامزدی رواج زیادی یافته است و بسیاری از دختر و پسرها قبل از این‌که جوهر مهر ازدواج‌شان خشک شود، مهر طلاق بر شناسنامه‌شان می‌زنند. طلاق قبل از آغاز زندگی مشترک دلایل زیادی دارد اما رایج‌ترین علت آنها برای گرفتن طلاق این است که طرف مقابل‌شان فردی که می‌خواسته‌اند نبوده است.

در گذشته‌های نه چندان دور زندگی مشترک افراد دوام طولانی‌تری داشت و طلاق به‌ندرت اتفاق می‌افتاد. اما امروزه در عصر بی‌ثباتی اقتصادی، افزایش ابتلا به بیماری‌های روانی، فشار وارده از سوی رسانه‌های اجتماعی طلاق دیگر امری غیرعادی تلقی نمی‌شود و به‌ویژه در خانواده‌هایی که زن و شوهر مدام با نگرانی‌های مالی قابل توجه و عدم سازگاری با یکدیگر مواجه‌اند، این امر تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. حتی همسرانی که بسیار متعهد و به اصول اخلاقی پایبند هستند نیز ممکن است به‌دلایل مختلف ناگزیر از طلاق شوند. مجموعه‌ای از عوامل فردی، اجتماعی و روانی می‌تواند در تصمیم‌گیری برای طلاق دخیل باشد. حدود نیمی از طلاق‌های ثبت شده در 5 سال نخست زندگی مشترک روی می‌دهد.

بی‌شک ازدواجی که با چانه‌زنی شروع شود به طلاق ختم می‌شود و دولت باید قبل از ازدواج پشت جریان مهریه باشد تا متوجه شود آیا جوان قدرت پرداخت مهریه را دارد یا خیر؟

34 درصد از طلاق‌ها در شهرضا در 5 سال اول زندگی واقع شده

سر دفتر ازدواج و طلاق در شهرضا با بیان اینکه علل طلاق مختلف و متنوع است اظهار داشت: یکی از علل آسیب‌زایی در خانواده‌ها قوانین است، همانطور که دنیای امروز مدرن شده است، قوانین هم باید به روز شود و تغییر پیدا کند.

حجت‌الاسلام سید محمد میربد با بیان اینکه کسی که 13 ساله است توانایی ازدواج و دانش و آگاهی و مهارت لازم را برای تشکیل خانواده ندارد، افزود: در این ازدواج‌ها زوجین دچار اختلاف می‌شوند، زوجین باید به رشد عقلی و اجتماعی برسند تا بتوانند تشکیل زندگی دهند.

وی با تأکید بر اینکه مسائل اقتصادی مؤلفه بسیار مهمی در طلاق است گفت: وقتی خانواده نتواند نیازهای متنو‌ع‌اش را حل کند و درآمد کاهش و هزینه‌ها افزایش پیدا کند، این مسائل در زوجین تأثیر منفی می‌گذارد، بنابراین وقتی فرد نتوانست نیازهای خودش را فراهم کند، بی‌تفاوتی در زندگی به‌وجود می‌آید.

دخالت اطرافیان یکی دیگر از علل طلاق است

سر دفتر ازدواج و طلاق در شهرضا با بیان این‌که دخالت اطرافیان یکی دیگر از علل طلاق است، گفت: اطرافیان زوجین به جای ایفای نقش اصلاحی در موارد متعدد، خود عامل فروپاشی کانون خانواده می‎شوند و به‌جای ترغیب و تشویق زوجین به گذشت و ایثار و چشم‌‎پوشی از خطاهای یکدیگر عامل تشدید اختلاف می‌‌شوند.

وی با بیان اینکه تنوع‌طلبی به ویژه اینکه فضای مجازی به آن دامن زده است از طرف زوجین یکی دیگر از علل طلاق است، عنوان کرد: افراد بعد از مدتی از زندگی مشترک از کنار هم بودن لذت نمی‌برند و نسبت به همدیگر سرد می‌شوند و طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد.

سر دفتر ازدواج و طلاق در شهرضا با بیان این‌که گرایش به ازدواج در جامعه کاهش پیدا کرده است و این امر علل و عوامل مختلفی دارد، افزود: ازدواجی در شهرضا ثبت کرده‌ایم که به فاصله یک ماه مطالبه مهریه انجام شده است، این نشان می‌دهد که مسئله عاطفی ازدواج به یک مسئله قضائی تبدیل شده است و ضرورت دارد که این قوانین تغییر پیدا کند.

امروز مهریه‌ها متناسب با دارایی افراد نیست

وی با بیان اینکه امروز مهریه‌ها متناسب با دارایی افراد نیست و از یک تا هزار سکه در مهریه‌ها ثبت می‌شود، تصریح کرد: فردی که درآمدش مکفی نیست زیر بار مهریه می‌رود و در صورت بروز مشکلات در زندگی و مطالبه مهریه مشکلاتی بسیاری به وجود می‌آید و فرد به زندان می رود؛ ازدواج تجارت نیست بلکه یک موضوع عاطفی است.

میربد با اشاره به آمار طلاق در شهرضا خاطرنشان کرد: از 29 فروردین 98 که اولین طلاق در شهرضا ثبت شد تا 29 فروردین 99 ، 282 واقعه طلاق در شهرضا ثبت شده است از این تعداد 33 مورد در زمان عقد اتفاق افتاده است و 45 مورد از این تعداد، طلاق‌هایی بوده که به دلیل اعتیاد، مسائل اقتصادی و عدم توجه زوج به نفقه سبب شده مرجع قضائی زوج را ملزم به طلاق زوجه کند.

وی با بیان اینکه حدود 202 مورد از این تعداد توافقی بوده است، ادامه داد: اعتیاد، مسائل اقتصادی، عدم تفاهم، عدم تفاهم فرهنگی از علل طلاق بوده است؛ 2 مورد نیز طلاق رجعی داشته‌ایم که به خواست خود مرد بوده است.

سر دفتر ازدواج و طلاق در شهرضا با بیان اینکه اگر آمار ازدواج در شهرضا کاهش پیدا کرد، آمار طلاق هم کاهش پیدا می‌کند، افزود: 96 طلاق یعنی 34 درصد در 5 سال اول زندگی زناشویی بوده که رقم بالایی است و سایر طلاق‌ها بعد از 5 سال اول اتفاق افتاده است.

فقرودخالت خانواده‌هااز مهم‌ترین دلایل افزایش طلاق

کارشناس و مشاور خانواده درباره افزایش آمار طلاق اظهار داشت: فقر و دخالت خانواده‌ها از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش طلاق در کشور به‌شمار می‌رود.

عباس محمدی افزود: زوجین در ابتدای ازدواج با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و در شرایطی که تورم و گرانی وجود دارد، اگر درآمد و شغل مناسبی نداشته باشند زمینه برای بروز اختلاف ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به دخالت خانواده‌ها در زندگی فرزندان‌شان، گفت: گاهی خانواده‌ها با هدف دلسوزی و کمک به زوجین در مسائل آن‌ها دخالت می‌کنند اما در واقع زمینه حساسیت و اختلاف بین دختر و پسر را فراهم کرده‌اند.

کارشناس و مشاور خانواده با تأکید بر اینکه عدم شناخت کافی زوجین نسبت به یکدیگر می‌تواند پس از ازدواج زمینه‌ساز طلاق باشد، بیان کرد: آشنایی از طریق فضای مجازی، دوستی‌های خیابانی و ازدواج‌هایی که بدون مشورت و نظر خانواده‌ها انجام می‌شود، بیشتر منجر به طلاق می‌شود؛ ضمن این‌که تفاوت فرهنگی زوجین و اختلاف سطح خانواده‌ها نیز می‌تواند عاملی در افزایش طلاق باشد.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی طلاق آخرین راه برای حل مشکلات است، عنوان کرد: ارتقای فرهنگ جامعه زمینه‌ای برای کاهش آمار طلاق در کشور و تقویت نهاد خانواده است، مسئولان فرهنگی کشور باید در راستای ارتقای فرهنگ جامعه تلاش کند چرا که اینترنت و ماهواره در جامعه امروز به معضلی بزرگ تبدیل شده و نهاد خانواده را تهدید می‌کند.

مشاوره‌ قبل از ازدواج مهارت‌های حل مشکلات را به همسران می‌آموزد

 به هر طرف از راهروهای هزار توی دادگاه که نگاه کنی، قصه متفاوتی از زندگی آدم‌ها را می‌توانی از لابلای صحبت‌های‌شان بشنوی، آدم‌هایی که برای دادخواهی آمده‌اند و خود را محق آن می‌دانند.

شرکت در مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌تواند به‌طور قابل توجهی در کاهش آمار طلاق مؤثر باشد. مشاوره‌ قبل از ازدواج مهارت‌های حل مشکلات و اختلافات را به همسران می‌آموزد و برای حل مسائلی که بعدها در زندگی زناشویی ممکن است به اختلافات تمام‌عیار تبدیل شود، ضروری است اما متأسفانه بسیاری از زوج‌ها در جلسات مشاوره شرکت نمی‌کنند و این موضوع در افزایش آمار طلاق بی‌تأثیر نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۰۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان