//
کدخبر: ۲۵۹۲۳۷ //

راهکارهای مطالعه‌ موفق در ماه رمضان چیست؟

یک مشاور تحصیلی گفت: هر گونه‌ تغییری در ساعت خواب و ساعت مطالعه و روش درس ‌خواندن دانش آموز درایام حساس منتهی به کنکور، تاثیرات مخربی دارد.

راهکارهای مطالعه‌ موفق در ماه رمضان چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

برخی از دانش‌آموزان کنکوری برای اینکه شرایط روزه‌داری بر کیفیت مطالعه‌ آن‌ها اثر نگذارد، اقدام به شب‌بیداری می‌کنند و رویه‌ای خلاف عادت را در پیش می‌گیرند، اما باید توجه داشت که چنین روشی، چه تاثیراتی دارد و اصولا بهترین روش مطالعه برای دانش‌‍‌آموزان کنکوری در ماه مبارک رمضان چیست؟

مصطفی اسداللهی، مشاور تحصیلی، در گفت‌وگو با خبرنگار در این‌باره عنوان کرد: هرچند روش شب‌بیداری فواید و مضراتی دارد و درخصوص برخی افراد نتایج مثبتی دارد، اما طی یک برآیند کلی، چنین روشی به یک دانش‌آموز کنکوری توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: سیستم بدن طی سال به یک شیوه عادت کرده و تغییر این عادت طی ماه رمضان، موجب مقاومت ناخودآگاه بدن به این تغییر روش می‌گردد و این مسئله خود بازدهی مطالعه‌ی فرد را کاهش می‌دهد، این کاهش بازدهی، از نظر روانی نیز بر دانش آموز تاثیر منفی خواهد گذاشت و وی را از ادامه مطالعه، دلسرد خواهد کرد، نکته مهم دیگر این است که اغلب آزمون‌ها مانند کنکور، در ساعات صبح برگزار می‌شوند و شب‌بیدای موجب می‌شود که دانش آموز تمرکز و گیرایی لازم را در حین برگزاری آزمون نداشته باشد.

اسداللهی بیان کرد:  توصیه ما به دانش‌آموزان این است که در پس از نوروز، با رویکرد جمع بندی هرآنچه تا کنون مطالعه کرده‌اند، حرکت کنند، یکی از روش‌های جمع‌بندی، شبیه‌سازی مطالعه است، در این روش پاسخگویی  به تعداد محدودی از سوالات در زمان محدود صورت می‌گیرد و دیگر فراغ خاطر گذشته در پاسخ به سوالات وجود ندارد، که این خود موجب اضطراب دانش آموز می‌گردد.

وی ادامه داد: به علاوه در سال‌های اخیر، ماه مبارک رمضان مصادف با دوران نزدیک کنکور قرار گرفته است و دانش آموز در حالی با ماه رمضان مواجه می‌شود که در انتهای مسیر خود برای شرکت در کنکور ایستاده است، بهترین راه حل برای جمع‌بندی در این شرایط، این است که در روش و شرایطی که دانش آموز به آن عادت کرده است، تغییری ایجاد نکنیم، هر گونه‌ تغییری در ساعت خواب و ساعت مطالعه و روش درس ‌خواندن دانش آموز در ایام حساس منتهی به کنکور، تاثیرات مخربی دارد و بیشتر موجب اضطراب دانش‌آموز می‌شود.

راهکارهای مطالعه‌ موفق در ماه رمضان چیست؟

این مشاور تحصیلی بیان کرد: در ماه رمضان دانش‌آموزان باید به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشند و به جای استفاده از غذاهای سنگین و پرچرب، از موادی استفاده کنند که قند خون مورد نیاز بدن را در حین مدت درس خواندن، تامین کند.

وی ادامه داد: بهترین شیوه مطالعه در شرایط روزه‌داری، انتقال ساعات مطالعه به پیش و بعد از زمان افطار و سحری است، بهتر است دانش‌آموز کنکوری که نیاز به مطالعه مستمر و با کیفیت دارد، بعد از صرف سحری مطالعه خود را آغاز کند و تا ظهر به مطالعه ادامه دهد، در ساعات حدود(12 الی 4)بعد از ظهر که از ساعات اوج خستگی فرد روزه‌دار است به استراحت بپردازد و پس از استراحت مطالعه را از ساعاتی قبل افطار تا ساعاتی بعد افطار ادامه دهد.

اسداللهی عنوان کرد: مطالعه پس از افطار دانش‌آموز هرگز نباید بیش از ساعت 12 شب طول بکشد و به خواب شبانه‌ وی، آسیب وارد آورد، توصیه می‌شود که دانش‌آموزان مطالعه حفظیات مانند حفظ لغات و تاریخ ادبیات و ... را به ساعات پایانی شب و زمان قبل از خواب، موکول کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۹۲۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان