//
کدخبر: ۲۲۲۹۶۴ //

به چه علت باید فرش ماشینی بخریم؟

چرا باید فرش ماشینی بخریم؟ این اولین سوالی است که ذهن مخاطب را در هنگام خرید فرش به خود مشغول می‌کند و در واقع پاسخ به این سوال عامل اصلی انتخاب فرش ماشینی است.

به چه علت باید فرش ماشینی بخریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بنا بر اعلام مرداس، اگر این واقعیت که قیمت فرش ماشینی از فرش دستباف ارزان‌تر است را کنار بگذاریم خواهیم دید که برای خرید فرش ماشینی دلایل منطقی بسیاری وجود دارد که انتخاب آن را در اولویت قرار می‌دهد، بررسی این موضوعات کمک می‌کند تا سوال اصلی پاسخ داده شود. در ادامه اصلی‌ترین عوامل محبوبیت فرش ماشینی و تاثیر هر کدام را بر بازار این فرش بررسی می‌کنیم.

آیا جنس و کیفیت فرش ماشینی با فرش دستباف قابل قیاس است؟

برای جواب این سوال باید بگویم که بخشی از این موضوع کاملا سلیقه‌ای بوده و آنچه از فرش دستباف تصور می‌شود ریشه در فرهنگ و تمدنمان دارد. این موضوع قابل کتمان نیست که از سال‌های بسیار قدیم ما در صنعت فرش بافی جایگاه بالایی داشته‌ایم و همین امروز نیز اگر از کلکسیون دارها، تجار بزرگ و متخصصین  فرش سوال کنید بهترین فرش دنیا را فرش ایرانی می‌دانند؛ اما این موضوع تناقضی با کیفیت فرش ماشینی ندارد چرا که در این زمینه نیز فرش کاشان به عنوان اولین تولیدکننده فرش‌های ماشینی پیشتاز بوده و نمونه‌های قدرتمند و با کیفیتی تولید کرده است.

در واقع این تفاوت سلیقه‌ها در افراد است که میل به خرید فرش ماشینی و دستباف را ایجاد می‌کند. در بافت انواع فرش‌های دستباف از نخ‌های طبیعی استفاده شده و این طبیعی بودن در کنار نقشه زیبا و بی نظیرشان آن‌ها را به آثار بی‌مانندی تبدیل کرده است اما فرش ماشینی نیز در نمونه خود از کیفیت عالی و طراحی منحصر به فردی برخوردار است؛ طراحی‌هایی که اساسا بعضی از سبک‌های آن را در فرش‌های دستباف نمی‌توان پیدا کرد.

به طور کل بهتر است دست از مقایسه فرش‌های دستباف و ماشینی برداریم چون آنها در دو سبک متفاوت تولید می‌شوند. امروزه فرش‌های ماشینی با کیفیتی درجه یک و عالی روانه بازار شده تا جایی که عمر بعضی از آن‌ها به ۱۰ سال یا بیشتر نیز می‌رسد، فرش‌هایی با نخ‌های درجه یک که به لطف تکنولوژی روز دنیا دیگر پرزدهی نداشته و در برابر نور آفتاب، ساییدگی و ... تغییر حالت نمی‌دهند. فرش کاشان یکی از این نمونه‌های موفق فرش ماشینی است که به بازار جهانی نیز صادر می‌شود.

طرح و نقش فرش ماشینی یکی از عوامل موفقیت آن

نکته منحصر به فردی که در فرش‌های ماشینی وجود دارد طراحی و نقشه‌های آن است چیزی که به عنوان یکی از موثرترین عوامل رشد بازار این فرش بوده است. تغییر ذائقه مردم انکارناپذیر است که مرور زمان باعث این تغییر و تحولات شده است. در واقع باید این طور بیان کنیم که فرش ماشینی به خوبی توانست با سلیقه مدرن جامعه امروز همراه شود و خواست مشتری از انواع فرش کودک، فانتزی، مدرن و ... را برآورده کند، چیزی که فرش دستباف با وجود تنوع بیشتری که به تازگی پیدا کرده است اما همچنان نمی‌تواند تمام سلایق را پوشش دهد.

این اصلا به منظور بلااستفاده شدن فرش‌ دستباف نیست چرا که فرش‌های دستباف طراحی‌های خود را از اصالت و فرهنگی چند صد ساله به همراه دارند و اصلا زیبایی آن‌ها در همین اصالتشان است اما به هرحال سلایق و ذائقه عده‌ای از مردم، هیچگاه با این فرش‌ها همراه نبوده و این بهترین فرصت برای ظهور و جولان دادن فرش‌های ماشینی بوده است. طراحی‌هایی همچون طرح کودک، شخصیت‌های کارتونی، طرح‌های ساده و مدرن مانند فرش ‌ترک و ... هر چقدر که جدید باشند و از اصالت فرش ایرانی به دور؛ اما به هر حال سلیقه بخش بزرگی از جامعه خصوصا قشر جوان را تشکیل می‌دهند تا جایی که برخی  تولیدکنندگان فرش دستباف نیز به این موضوع‌ ترغیب شدند که فرش‌هایی با طرح و نقش مدرن تولید کنند.

همه چیز در مورد قیمت فرش ماشینی

اولین دیدگاه نسبت به فروش بیشتر فرش ماشینی، ارزان‌تر بودن آن است که شاید در نگاه اول منطقی به نظر برسد هر چند که بی‌تاثیر هم نیست اما عواملی دیگر همانطور که در بالا ذکر شد از جمله کیفیت فرش و طراحی نقشه آن از مهم‌ترین نکات در انتخاب فرش ماشینی هستند. قطعا تمام افراد تنها به دلیل مسائل مالی به سمت فرش ماشینی نمی‌روند بلکه معیارهای دیگری آن‌ها را به سمت خرید فرش ماشینی می‌کشاند؛ معیارهایی مانند تنوع بیشتر در سبک‌های طراحی و نقشه فرش و یا حتی دوام آن، چرا که فرش دستباف با وجود ارزشمند بودن بعد از چندین سال از شکل اولیه خارج شده هر چند که قیمتی‌ترمی شود. اما فرش ماشینی تا مدت‌ها شکل اصلی خود را حفظ می‌کند. قطعا جواب دادن به این سوال که چرا باید فرش ماشینی بخریم کمی راحت‌تر شده است و دلایل کافی وجود دارد که خرید فرش ماشینی را در اولویت قرار می‌دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۲۹۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان