//
کدخبر: ۲۰۱۶۸۰ //

تدابیر آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پوشش یک میلیون دانش آموز در طرح ملی نماد در۶۵۸۷ مدرسه در حال اجراست.

تدابیر آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
به گزارش فرتاک نیوز،

صبح امروز علیرضا کاظمی در آئین افتتاحیه دوره ۲روزه آموزشی- توجیهی طرح ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان )که با حضور عوامل اجرایی استان ها در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزارشد، با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید در خصوص الگوهای تربیتی اظهار کرد: بهترین راه نماز خوان کردن فرزندان، تقید والدین به اقامه نماز است و این بهترین روش است.

وی افزود: بر اساس آموزه های قرآنی و روایات پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار علیه السلام ،اگر بخواهیم جامعه درست شود هرکسی باید خودش را اصلاح کند لذا حضرت امام صادق (ع) می فرماید با غیر زبانتان افراد را به انجام کار خوب دعوت کنید.

کاظمی افزود: طرح ملی نماد باید نظام مراقبت اجتماعی کشوری را تشکیل دهد لذا این طرح برخاسته از منویات رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: محوری ترین طرح آموزش و پرورش برای توانمندسازی و ارتقا و پیشگیری از آسیب ها ، طرح نماد است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر می خواهیم به آسیب ها بپردازیم ابتدا به نشاط دانش آموزان بپردازیم  و تمام برنامه‌هایمان را در این راستا تنظیم کنیم.

وی افزود: طرح ملی نماد باید نظام مراقبت اجتماعی کشور ما را تشکیل بدهد اما اکنون در آموزش و پرورش به صورت آزمایشی انجام می‌شود، باید این چشم انداز را برای این طرح تعیین کنیم زیرا برخاسته از یک خرد جمعی است و این ظرفیت را دارد.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ، طرح نماد را محوری‌ترین طرح آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: این طرح هم برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های دانش آموزان است و هم برای درمان و پیشگیری است که البته باید بر توانمند سازی تمرکز بیشتری داشته باشیم.

وی مقدمه و اولویت این فعالیت‌ها را غربالگری روانی و اجتماعی به عنوان نقشه راه اجرای تمام برنامه‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: آسیب‌های روانی و اجتماعی باید از سوی معاونین پرورشی و فرهنگی استان‌ها پایش شود و برنامه‌های ویژه‌ای برای پیشگیری از این نوع آسیب‌ها اجرا شود.

کاظمی به انسجام تیمی تعیین شده از سوی معاونان پرورشی و فرهنگی در اداره آسیب‌های اجتماعی در هر استان اشاره کرد و افزود: ما در حوزه آسیب‌های روانی و اجتماعی باید طرح ملی نماد را به صورت داخلی اجرا کنیم لذا باید شورای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و شورای سیاست گذاری این طرح را در داخل اداره کل شکل دهیم.

وی طرح نماد را طرحی پرافتخار و خلاقانه دانست و گفت:  در سال جدید با یک جهش بزرگ و نگاه توسعه کمی و کیفی به آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی دانش آموزان حرکت خود را  آغاز خواهیم کرد و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر۲۱پروژه را طراحی و به زودی رونمایی خواهیم کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از مهم ترین برنامه ها در طرح ملی نماد ایجاد میز خدمت نماد است، بنابراین ائتلاف جدی تر در ۳۲استان ایجاد می شود.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، وی گفت: در طرح نماد برای پوشش یکصد هزار مدرسه و آموزش  حدود یکصد هزار مشاور ، سال ها زمان نیاز داریم.

کاظمی خاطرنشان کرد: طرح ملی نماد پس از گذشت ۴سال، در ۶هزار و ۵۸۷مدرسه اجرا  و حدود یک میلیون دانش آموز را تحت پوشش داده است.

وی افزود: ۷۵۰  مرکز مشاوره مناطق آموزشی کشور آموزش‌های لازمه جهت اتصال به طرح نماد را فرا می گیرند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشی اظهار کرد: ۳۲مدرس برجسته را آموزش می دهیم تا اول شهریور به مناطق  معرفی شوند لذا تلاش خواهیم کرد همه ۱۴میلیون دانش آموز را تحت پوشش طرح نماد قرار دهیم.

وی بر تقویت تشکل همیار مشاور به عنوان یک شبکه رصد و توانمندسازی تاکید و به یک شبکه جدید دیگر با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر که کانون یاریگران زندگی نام دارد، اشاره کرد.

 کاظمی به اجرای طرح همیاری مشاور در ده درصد مدارس در سال تحصیلی جدید اشاره و تصریح کرد: در این طرح با استفاده از نمایندگان تشکل های دانش آموزی فعالیت را پیش می بریم، این کانون می‌تواند عمق فعالیت های پیشگیری را به ۱۰ برابر افزایش خواهد داد.

وی به فقدان توجه به مسایل فرهنگی اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید با حداقل هزینه، حداکثر بهره بری را داشته باشیم، لذا شاید نیاز باشد مسیر اجرای برخی برنامه‌ها را تغییر دهیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۱۶۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان