//
کدخبر: ۴۳۲۹۰۹ //
آشپزی| نان گیسو

تا حالا اسم نان گیسو رو شنیدی؟| بیا ببین چجوری درست میشه!

همراهان همیشگی امروز با طرز تهیه نان گیسو در خدمت شما هستیم.لطفا تا انتها با ما باشید.

تا حالا اسم  نان گیسو  رو شنیدی؟| بیا ببین چجوری درست میشه!
به گزارش فرتاک نیوز،

در اینجا دستور تهیه نان گیسو  را بصورت کامل و مرحله به مرحله برای شما دوستان آماده کرده ایم.

مواد لازم

خمیر مایه خشک و فعال ۱۰ گ

آب ولرم (دمای کمتر از ۴۵ درجه سانتی‌گراد) ۲ پ

شکر ۱/۲ پ

کره (ذوب‌شده) ۴ ق.س

تخم‌مرغ (به دمای محیط رسیده) ۳ عدد

نمک ۱ ق.چ

آرد (همه منظوره) ۶ پ

زعفران (ساییده و حل‌شده در آب) ۱ ق.چ

دانه کنجد سفید - ب.م.ل

از این ۳ عدد تخم مرغ ۲ عدد برای پخت نان و ۱ عدد برای رومال نان استفاده می‌شود

آماده سازی

خمیرمایه را در ظرفی حاوی آب ولرم و یک قاشق سوپ‌خوری شکر ریخته و هم بزنید تا خمیرمایه در آب حل شود، سپس در آن را پوشانده به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در جای گرمی استراحت دهید تا خمیرمایه فعال شود و کف کند.

روش تهیه

بقیه شکر، کره، ۲ عدد تخم‌مرغ و نمک را به خمیرمایه بیافزایید و مجددا با همزن دستی هم بزنید. آرد را به‌تدریج به آن اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر جمع شود و به دست نچسبد، (اگر خمیر شل بود می‌توانید از بالای میکسر مقداری آرد را به تدریج به آن اضافه کرده تا خمیر به دیواره‌های مخلوط‌کن نچسبد و اگر خمیر سفت بود کمی آب ولرم را به همین روش به آن بیافزایید تا خمیر جمع شود). خمیر را داخل کاسه چرب‌شده قرار داده و روی کاسه را با پارچه حوله‌ای مرطوب یا سلفون کمی شُل بپوشانید و به‌مدت ۹۰ دقیقه در محیط نسبتا گرم استراحت دهید تا حجم خمیر دوبرابر شود.

پس از این مدت، روی آن چند ضربه به آرامی زده در حدی که پُفِ خمیر را بگیرد، سپس آن را به‌مدت یک دقیقه دیگر، روی سطح صاف ورز دهید. خمیر را به ۲ قسمت مساوی تقسیم کرده و هرقسمت را ۳ قسمت کرده و روی خمیرها را با پارچه مرطوب پوشانده و به‌مدت ۵ دقیقه کنار گذاشته تا استراحت کنند. 

خمیرها را به‌صورت نوارهایی به ضخامت ۴ سانتی‌متری، به‌شکل رول فرم دهید 

۳ عدد از رول‌ها را به‌شکل گیس‌باف ببافید و آن را روی سینی فر چرب‌شده، قرار دهید. به همین‌ترتیب، ۳ رولِ دیگر را آماده کنید. روی گیس‌باف‌ها را با پارچه‌ مرطوب یا سلفون خیلی شُل بپوشانید و به‌مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در محیط نسبتا گرم استراحت دهید.

در مدت زمان استراحتِ خمیر، فر را از ۳۰ دقیقه قبل، روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و گرم کنید (در صورت استفاده از فر برقی، باید حالت پختِ پایین و فن کانوکشن و برای استفاده از فر گازی؛ حرارت پایینِ آن را انتخاب کنید). 

تخم‌مرغ همزده و زعفران را در ظرفی ریخته و با همزن دستی هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند، سپس آن را به‌وسیله قلم‌موی مخصوص آشپزی، روی خمیرها بمالید و مقداری کنجد روی آن‌ها بپاشید. سینی را به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر گرم‌شده، قرار داده تا بپزند و رویه نان‌ها (پوسته نان)، قهوه‌ای‌رنگ شوند. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۲۹۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان