//
کدخبر: ۴۲۶۶۲۱ //
آشپزی | آش ترخینه دوغ

این آش محبوب ترین آش اراکی هاست | طرز تهیه آش ترخینه دوغ !

همراهان همیشگی امروز با طرز تهیه آش ترخینه دوغ (اراک) در خدمت شما هستیم.لطفا تا انتها با ما باشید.

این آش محبوب ترین آش اراکی هاست | طرز تهیه آش ترخینه دوغ !
به گزارش فرتاک نیوز،

در اینجا دستور تهیه آش ترخینه دوغ (اراک) را بصورت کامل و مرحله به مرحله برای شما دوستان آماده کرده ایم.

مواد لازم

نخود ۱ پ

لوبیا چیتی ۱/۲ پ

عدس ۱/۲ پ

ترخینه طبق دستور داده شده

زردچوبه ۱/۲ ق.چ

پیاز داغ ۳۰ گ

سبزی آش (پاک و خردشده) ۵۰۰ گ

نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده شده) ب.م.ل

نعناع‌ داغ و سیر داغ ب.م.ل

بلغور را از ۱۲ ساعت قبل، در مقداری آب خیس کنید (در طول خیساندن، ۲ تا ۳ بار آبِ آن را عوض کنید) سپس هنگام مصرف در آبکش بریزید. در قابلمه‌ای، بلغور و دوغ را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا چند جوش بزند و پخته شود (در حین پخت دقت کنید که ته نگیرد). در اواخر پخت، زردچوبه، زعفران، سبزیجات معطر، مقداری نمک و فلفل را اضافه کنید و بگذارید تا آبِ آن تبخیر شود و به‌صورت خمیر درآید. به اندازه میزان مصرفی از ترخینه برداشته و بقیه آن را در کیسه فریزر قرار دهید و فریز کنید یا یک سینی مناسب را چرب کرده، مقداری از مایه را – پس از اینکه خنک شد - با قاشق بردارید، در دست فرم دهید و با فاصله کنار هم، داخل آن بچینید و بگذارید ترخینه‌ها کاملا خشک شوند.سبزی شامل: تره و اسفناج (از هر کدام ۱۵۰ گرم) و گشنیز و جعفری (از هر کدام ۱۰۰ گرم)

روش تهیه

حبوبات را به‌صورت جداگانه، از ۲۴ ساعت قبل در مقداری آب خیس کنید (در طول خیساندن، ۲ تا ۳ بار آبِ آن‌ها را عوض کنید) سپس هنگام پخت، در آبکش بریزید.

ترخینه را نیز به‌مدت ۲ ساعت در مقداری آب خیس کنید تا نرم شود سپس هنگام مصرف در آبکش بریزید

نخود را در قابلمه‌ای حاوی مقداری آب جوش بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا جوش بیاید، سپس حرارت را ملایم کنید تا به‌مدت ۴ ساعت بپزد. ۴۰ تا ۶۰ دقیقه پس از پختِ نخود، لوبیا چیتی را به آن بیافزایید، درِ قابلمه را بگذارید تاکاملا‌ بپزند.

۲ ساعت و ۳۰ دقیقه پس از پخت، زردچوبه را در تابه‌ای حاوی کمی روغن تفت دهید تا قهوه‌ای‌رنگ شود، سپس آن را همراه عدس، ترخینه و نیمی از پیازداغ به آش اضافه کنید و بگذاریدکاملا‌ بپزند.

در ۳۰ دقیقه آخرِ پختِ آش، سبزی، مقداری نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و بگذارید آش کاملا‌ جا بیافتد (در این فاصله، یکی دوبار آش را هم بزنید تا ته نگیرد) سپس آن را در ظرف مورد نظر بریزید و با نعناع‌داغ، سیرداغ و بقیه پیاز‌داغ تزیین و سرو کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۶۶۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان