//
کدخبر: ۴۲۵۸۶۷ //
آشپزی | دم‌پختک سبزواری

طرز تهیه دم‌پختک سبزواری | پلوی متفاوت و خوشمزه !

شما بعد از مطالعه این مقاله می توانید دستور پخت و طرز تهیه دم‌پختک سبزواری را بصورت کامل و جامع آموزش دیده و آن را فرا بیاموزید.

طرز تهیه دم‌پختک سبزواری | پلوی متفاوت و خوشمزه !
به گزارش فرتاک نیوز،

در مقاله حاضر طرز تهیه  دم‌پختک سبزواری را برایتان بصورت کاملا سنتی و اصیل آموزش داده ایم.

مواد لازم

پیاز (نگینی خردشده) ۱ عدد

روغن مایع ب.م.ل

مغز ران گوسفند (خردشده) ۳۰۰ گ

زردچوبه (پودرشده) ۱ ق.چ

نمک و فلفل سیاه (پودرشده) ب.م.ل

لوبیا چشم بلبلی (خیسانده شده) ۷۰ گ

لپه (خیسانده شده) ۷۰ گ

عدس (خیسانده شده) ۷۰ گ

برنج (خیسانده شده) ۳ پ

دارچین (پودرشده) ۱ ق.چ

کره ۵۰ گ

پیازداغ ب.م.ل

کشمش (تفت‌داده‌شده) ب.م.ل

در صورت تمایل، می‌توانید به‌جای لپه از ماش استفاده کنید.

روش تهیه

پیاز را در قابلمه‌ای حاوی روغن داغ، تفت دهید تا نرم و شفاف شود. گوشت را به قابلمه افزوده، حرارت را زیاد کنید و تفت دهید تا آبِ آن کاملاً کشیده شود، سپس زردچوبه و فلفل را به آن بیفزایید و تفت دهید.

یک لیتر آب به قابلمه اضافه کرده، حرارت را زیاد کنید تا جوش آید. زمانی‌‌که جوش آمد، حرارت را ملایم کنید و درِ قابلمه را بگذارید تا گوشت به مدت دو ساعت و ۴۵ دقیقه نیم‌پز شود.

لوبیا چشم‌بلبلی خیس و آبکش‌شده را در قابلمه‌ای دیگر حاوی مقداری آبِ جوش، روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌مدت دو ساعت و ۳۰ دقیقه نیم‌پز شود. در اواخر پخت، مقداری نمک به آن افزوده و آبکش کنید.

لپه و عدس خیس و آبکش‌شده را در قابلمه‌ای جداگانه حاوی مقداری آبِ جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌مدت ۱۵ دقیقه نیم‌پز شوند. در اواخر پخت، مقداری نمک به آن افزوده و آبکش کنید.

آبِ روی برنج خیس‌شده را خالی کنید و آن را به‌مدت ۱۰ تا ۱۴ دقیقه داخل ‌قابلمه‌ای حاوی آبِ جوش، روی حرارت زیاد بریزید تا آماده شود، سپس آن را آبکش کنید.

در قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. یک لایه برنج آبکش‌شده داخل آن ریخته، سپس مقداری از گوشت، حبوبات نیم‌پز و آبکش‌شده و دارچین را روی برنج بریزید. به‌همین‌ترتیب، مواد را لابه‌لای برنج ریخته و در آخر، روی آن را با برنج سفید بپوشانید. درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود؛

کره را با سه قاشق سوپ‌خوری روغن مایع روی حرارت ملایم، داغ کنید. زمانی‌که بخار برنج بلند شد، آن را روی برنج ریخته، درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا برنج به‌مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. پس از پخت، دم‌پختک را در ظرف موردنظر کشیده، روی آن را با پیازداغ و کشمش تفت‌داده‌شده تزیین و سرو کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۸۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان