//
کدخبر: ۴۲۵۰۵۴ //
آشپزی| مرصع پلو

طرز تهیه این پلو رو از دست نده | واقعا جذابه !

به جرات می‌ توان گفت یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای سنتی استان قزوین، فارس و خراسان مرصع پلو می باشد که این غذا به دلیل طعم و رنگ فوق العاده از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و در بیشتر شهرهای ایران سرو می شود.در ادامه طرز تهیه این غذای خوشمزه ها خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه این پلو رو از دست نده | واقعا جذابه !
به گزارش فرتاک نیوز،

این غذا در حقیقت نوعی پلو است که همراه با مخلفاتی مانند پوست پرتقال، زرشک، خلال بادام، خلال پسته و کشمش آماده می شود و به همین دلیل به آن “رنگینک پلو” نیز گفته می شود. معمولاً این غذا را همراه با گوشت مرغ یا گوشت گوسفندی سرو می کنند. ظاهر این غذا شبیه به قیمه نثار و یا شیرین پلو می باشد و برخلاف تصور طرز تهیه این غذا بسیار آسان است و فقط نیازمند صبر و حوصله زیادی می باشد‌. 

مواد لازم در طرز تهیه مرصع پلو

4 پیمانه برنج

2 عدد سینه مرغ

100 گرم کره

1 عدد پیاز متوسط

1 قاشق مرباخوری نمک

1 قاشق مرباخوری فلفل

1 قاشق مرباخوری زردچوبه

1 پیمانه خلال پوست پرتقال

1 پیمانه خلال پسته

1 پیمانه خلال بادام

1 پیمانه کشمش

1 پیمانه زرشک

زعفران دم کرده به میزان لازم

مراحل کار در طرز تهیه مرصع پلو

مرحله اول : پخت برنج

ابتدا برنج را خوب شسته و داخل یک کاسه به مدت حداقل یک الی دو ساعت آن را خیس کنید. یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و داخل آن به میزان لازم آب بریزید و صبر کنید تا آب جوش بیاید، سپس برنج را همراه کمی نمک به آن اضافه کنید.

زمانیکه برنج نیم پز شد، آن را آبکش کرده و قابلمه را دوباره روی حرارت قرار دهید. کمی روغن به قابلمه اضافه کرده و ته دیگ دلخواه خود را روی آن بچینید. سپس برنج را به آرامی داخل قابلمه ریخته و درب آن را همراه با یک دمکنی بگذارید‌ و اجازه دهید برنج به آرامی به مدت ۴۰ الی۶۰ دقیقه روی حرارت ملایم پخته شود.

 مرحله دوم : آماده کردن خلال پرتقال

یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و کره را همراه دو قاشق غذاخوری شکر، خلال پرتقال و زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. به مدت دو دقیقه آنها را تفت دهید تا خلال های پرتقال چند گرفته و نارنجی رنگ شوند.

 مرحله سوم : آماده کردن خلال بادام و خلال  پسته

خلال های بادام را به مدت ۱۵ دقیقه در یک لیوان گلاب خیس کنید تا عطر و طعم بهتری بگیرند. سپس آن را آبکش کنید. خلال پسته و خلال بادام را همراه با با کمی کره داخل تابه تفت دهید و سپس آن ها را کنار بگذارید.

 مرحله چهارم : آماده کردن زرشک و کشمش

کشمش را به‌ مدت ۳۰ دقیقه در آب ولرم خیس کنید و سپس آن را آبکش کنید. داخل تابه کمی کره ریخته و کشمش ها را همراه یک قاشق غذاخوری گلاب و کمی زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. زرشک را به همین صورت نیز تفت داده و کنار بگذارید.

توجه داشته باشید که زرشک و کشمش نیازی به سرخ شدن ندارند و فقط کافی است که کمی حرارت ببینند‌.

مرحله پنجم :  پخت مرغ

پیاز را نگینی خرد کرده و همراه کمی روغن داخل یک تابه تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سینه های مرغ را به قطعات مورد نظر خورد کنید و همراه کمی زردچوبه آن را باید تابه اضافه کنید. مرغ را تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند، سپس به آن نمک، فلفل و کمی آب اضافه کنید. درب تابه را بسته و اجازه دهید مرغ به خوبی پخته شده و آب آن تبخیر شود. در مرحله آخر پخت کمی زعفران دم کرده به مرغ اضافه کنید، سپس آن را از روی حرارت بردارید.

 مرحله ششم :  سرو و تزئین غذا

زمانی که برنج خوب پخته شد، آن را داخل ظرف مورد نظر سرو کنید. کمی از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کرده و کنار بگذارید. در آخر برنج خود را با مرغ پخته شده، برنج زعفرانی، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال، زرشک و کشمش تزیین کنید و آن را سرو کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۰۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان