//
کدخبر: ۴۱۷۷۶۶ //
آشپزی | شیرینی کرکی

شیرینی سنتی اصفهان | آموزش شیرینی کرکی

از ویژگی های اصلی شیرینی کرکی، این است که برای تهیه آن از مخلوط چند نوع آرد استفاده میشود. در اینجا ما یکی از بهترین دستورهای تهیه شیرینی کرکی عید نوروز را برای شما آماده کرده ایم که در آن از مخلوط آرد برنج، آرد نخودچی و آرد گندم (یا آرد جوانه گندم) استفاده میشود. همراه ما باشید با آموزش طرز تهیه کرکی. امیدواریم نوروز امسال آن را تهیه کنید و لذت ببرید.

شیرینی سنتی اصفهان | آموزش  شیرینی کرکی
به گزارش فرتاک نیوز،

شیرینی کرکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه اصفهان است که بیشتر از همه در آغاز فصل بهار تهیه میشود. بیشتر ما شیرینی نخودچی، برنجی و نارگیلی را به عنوان شیرینی های عید نوروز میشناسیم. هر چند که این گزینه های معمول جای خودشان را دارند و خیلی هم خوشمزه هستند اما خب گاهی نیاز به کمی تنوع هم داریم. البته اصفهانی ها با شیرینی کرکی آشنا هستند و امکان ندارد که در ایام نوروز این شیرینی را نخورند. گفته میشود که شیرینی کرکی در اصل مربوط به شهرستان نائین است اما این روز ها در خیلی شهرهای دیگر هم آن را تهیه میکنند.

مواد لازم برای شیرینی کرکی

آرد آرد نخودچی 125 گرم

آرد برنج 125 گرم

آرد گندم 250 گرم

روغن جامد یا روغن قنادی 225 گرم

پودر قند 175 گرم

پودر هل 1/2 قاشق چایخوری

تخم خرفه یا پودر پسته برای تزئین

طرز تهیه شیرینی کرکی عید

مرحله اول:

ابتدا روغن جامد را با پودر قند الک شده داخل غذاساز بریزید و با دور تند، حدود سه تا دقیقه بزنید تا کاملا مخلوط و کرم مانند شود. (از همزن برقی هم می‌توانید استفاده کنید. اما غذاساز راحت تر است چون در ابتدای کار ممکن است پودر قند به بیرون بپاشد)

مرحله دوم:

آرد برنج، آرد نخودچی و آرد گندم را الک و با هم مخلوط کنید. پودر هل را اضافه سپس مخلوط آردها را که خوب مخلوط و الک کرده اید قاشق قاشق به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید.

وقتی بیش از نیمی از آرد را اضافه کردید دیگر از غذاساز/همزن استفاده نکنید. به اضافه کردن تدریجی آرد ادامه دهید و از این پس با دست مواد را ورز دهید تا خمیری لطیف بدست بیاید. بسته به نوع آرد ها ممکن است چند قاشق از آرد اضافه بیاید پس یک باره آرد را اضافه نکنید. خمیر شیرینی کرکی را داخل کیسه بریزید و چهار ساعت استراحت بدهید.

مرحله سوم:

بعد از خمیر گلوله های اندازه فندق برداشته خوب گرد کنید و روی شیرینی را به وسیله سر ماسوره گرد یا کاتر گرد کوچک شکل دار کنید. معمولا طرح زدن روی شیرینی کرکی به این صورت هست که چند بار دایره را روی شیرینی میزنند طوری که دایره ها هم دیگر را قطع کنند. و هر دایره از وسط دایره قبلی بگذرد. به این مرحله در شیرینی پزی به اصطلاح پر زدن گفته میشود.

مرحله پنجم:

شیرینی ها را روی سینی فر پوشانده شده با کاغذ روغنی بچینید. بالاخره تخم خرفه یا پودر پسته را روی شیرینی کرکی بپاشید و آن را به دلخواه تزیین کنید. سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 175 درجه به مدت ده تا پانزده دقیقه قرار دهید و بپزید. بعد از پخت صبر کنید شیرینی کرکی کاملا خنک شود سپس آن را از کاغذ روغنی جدا کنید و به ظرف در دار منتقل کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۷۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان