//
کدخبر: ۴۰۲۳۰۴ //
آشپزی | قورمه سبزی تهرانی

طرز تهیه قورمه سبزی به روش تهرانی ها | فوق العاده س!

خورش قورمه سبزی غذای اصیل ایرانیه که عطر و بو و طعم فوق العاده ای داره. کمتر کسی پیدا میشه که عاشق این غذای فوق العاده نباشه. جالبه بدونید که این غذای خوشمزه در هر شهر ایران به روش متفاوتی درست میشه. امروز قصد داریم طرز تهیه ی قورمه سبزی تهرانی رو بهتون آموزش بدیم.

طرز تهیه قورمه سبزی به روش تهرانی ها | فوق العاده س!
به گزارش فرتاک نیوز،

 اولین تفاوت طرز تهیه قورمه سبزی در شهرهای مختلف، نوع سبزی قورمه و نسبت ترکیب سبزی ها با همه. در طرز تهیه‌ ی قورمه سبزی تهرانی از نسبت مساوی تره و جعفری و کمی شنبلیله استفاده میشه. در حالی که قورمه سبزی جنوب مثلا استان های فارس و خوزستان برای سبزی قورمه از جعفری و تره به نسبت مساوی، گشنیز و اسفناج به نسبت مساوی و شوید و شنبلیله و سیر سبز به نسبت مساوی استفاده می کنن. نسبت سبزی قورمه ی استان آذربایجان هم بیش از همه تره، سپس جعفری، گشنیز اسفناج و کمی ترخونه. به طور کلی نسبت سبزی قورمه ی رایج و مورد پسند به ترتیب تره، جعفری (نصف مقدار تره)، گشنیز (نصف مقدار جعفری) و کمی شنبلیله و اسفناج (به اندازه ی مساوی) در نظر گرفته میشه. علاوه بر مقدار سبزی قورمه، خرد کردن اون هم خیلی مهمه و در رنگ و جا افتادن خورش نقش مهمی داره. بهتره سبزی قورمه رو تا جایی که میشه ریز ریز خرد کنید. یکی دیگه از تفاوت های خورش قورمه سبزی تهرانی با قورمه سبزی های شهرهای دیگه، نوع لبیاییه که در اون استفاده میشه. بعضی ها برای درست کردن قورمه سبزی از لوبیای چشم بلبلی یا چیتی استفاده می کنن. در حالی که خورش قورمه سبزی تهرانی معمولا با لوبیا قرمز درست میشه (و البته بعضی وقت ها با لوبیا چیتی).

در ادامه طرز تهیه خورش قورمه سبزی تهرانی را یاد بگیرید و این غذای فوق العاده خوشمزه رو تو خونه درست کنید. اگرچه طرز تهیه ی این خورش تفاوت چندانی با قورمه سبزی های دیگه نداره ولی یه سری فوت کوزه گری داره که ما بهتون یاد می دیم.

مواد لازم برای قورمه سبزی تهرانی

تره 500 گرم

جعفری 500 گرم

شنبلیله 100 گرم

گوشت گوساله 600 گرم

پیاز 1 عدد بزرگ

لیمو عمانی 5 عدد

نمک، فلفل، زردچوبه و آب لیمو به مقدار لازم

طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

۱- پیش از هر چیز لوبیاها را از شب قبل خیس کنید. در این مدت حداقل دو بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن کاملا گرفته شود.

۲- قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. داخل آن کمی روغن بریزید و اجازه دهید تا داغ شود. پیازها را به شکل نگینی خرد کرده و داخل قابلمه بریزید تا سرخ و طلایی رنگ شوند.

۳- گوشت گوساله را به اندازه ی ۲ تا ۳ بند انگشت خرد کرده و پس از سرخ شدن پیازها به آن اضافه کنید. تکه های گوشت را کمی با پیازها تفت دهید. زیر حرارت را کم کنید. کمی زردچوبه به گوشت اضافه کنید و مجددا آن را تفت دهید.

۴- زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد، لوبیا را به همراه مقدار مناسبی آب گرم به گوشت اضافه کرده و داخل قابلمه بریزید تا هم گوشت و هم لوبیا پخته شوند. حدودا ۲ ساعت زمان برای پخت آن ها لازم است.

۵- اکنون می توانید سبزی قورمه را سرخ کنید. آن ها را داخل قابلمه و کمی روغن ریخته و خوب سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند و کمی تیره شود.

۶- زمانی که گوشت و لوبیا نیم پز شدند و حدودا ۱ ساعت از زمان پخت آن ها گذشت، سبزی قورمه ی سرخ شده را به آن ها اضافه کنید.

۷- لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و داخل قابلمه بیندازید. در این مرحله می توانید نمک، فلفل و آب لیمو را نیز به قورمه سبزی تهرانی اضافه کنید.

۸- خورش قورمه سبزی تهرانی را هم بزنید و اجازه دهید تا ۱ ساعت دیگر همه ی مواد بپزند و خورش جا بیفتد.

۹- زمانی که آب خورش بخار شد و خورش جا افتاد مطمئن شوید که همه ی مواد آن از جمله لوبیا و گوشت خوب پخته شده اند. در غیر این صورت اجازه دهید تا خورش کمی بیشتر بپزد. هر چه خورش بیشتر بپزد، جا افتاده تر خواهد بود.

۱۰- خورش قورمه سبزی تهرانی شما آماده است. آن را با برنج زعفرانی و ته دیگ دلخواه تان سرو و نوش جان کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۳۰۴ //
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    خیلی عالی وبینظیر بود۰

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان