//
کدخبر: ۴۰۲۳۰۱ //
آشپزی | ترشی | شور

شورترشی عالیه ! طرز تهیه ترشی شور مخلوط

ترشی یکی از اجزا اصلی سفره ­های ایرانی ­هاست. فصل پاییز و زمستان هم پر از سبزیجات و صیفیجات خوشمزه است که می توانیم با آنها ترشی­ های متنوع و خوشمزه مثل ترشی گل کلم و ترشی بادمجان شکم پر وترشی های خوشرنگ مثل ترشی لبو و ترشی لبو و ترب سفید درست کنیم .

شورترشی عالیه ! طرز تهیه ترشی شور مخلوط
به گزارش فرتاک نیوز،

 

 ترشی شور مخلوط یکی از این ترشی هاست که علاوه بر خوشمزه بودن، درست کردنش راحت است و زحمت زیادی ندارد تنها کافیست چند نکته ظریف که در تهیه این ترشی نقش بسیار مهمی دارند را رعایت کنید تا بتوانید در کنار غذاهای خوشمزه یک ترشی شور بسیار ترد و لذیذ هم  بر سر سفره خود داشته باشید. اما نگران نباشید در ادامه تمامی نکات لازم برای تهیه یک شیشه 1 الی 2 لیتری( معادل 2 دبّه کوچک ماست) از ترشی شور مخلوط خوشمزه به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح داده شده است.

تفاوت بارزی که ترشی شور با سایر انواع ترشی ها دارد در این است که اکثر ترشی ها به کمک سرکه آماده شده در حالی که در ترشی شور نقش اصلی را آب و نمک ایفا میکنند. از این رو با ذائقه غذایی بسیاری از ایرانی ها همخوانی دارد.

مواد لازم برای ترشی شور مخلوط

گل کلم 1عدد بزرگ

هویج 1 کیلو

خیار 1 کیلو

کرفس 2 عدد

لوبیا سبز 1/2 کیلوگرم

فلفل سبز 1/2 کیلو

آب به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

سرکه به مقدار لازم

سبزی معطر

ترخون 100 گرم

مرزه 100 گرم

شوید 100 گرم

جعفری 100 گرم

طرز تهیه ترشی شور مخلوط

مرحله اول:

در اولین مرحله ظرف مناسب شیشه ای که قرار است ترشی شور مخلوط را در آن قرار دهید شسته و اجازه دهید کامل خشک شود. در ادامه صیفی جات و سبزی های معطر را نیز شسته و هویج ها را پوست بکنید.

Torshi-shur-ingredients

مرحله دوم:

در این مرحله هویج ­ها و ساقه ­های کرفس را به حلقه هایی در اندازه دلخواه برش بزنید اما دقت کنید که خیلی ریز نباشند. در صورتی که خیا­ر­ها قلمی هستند نیاز به خرد کردن ندارد در غیر این صورت خیار­ها را نیز در اندازه ­های دلخواه برش بزنید. گل کلم ها را نیز بهتر است با دست به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. اگر تمایل دارید طعم سیر و فلفل ها در ترشی بیشتر احساس شود میتوانید تعدادی از آنها را نیز خرد کنید. اما ما­بقی را درسته نگه دارید. سبزی های معطر را نیز کمی خرد کنید . در ادامه تمامی این مواد اولیه را بر روی پارچه ای قرار داده و اجاز دهید کاملاً خشک شوند. می توانید بنا به ذائقه خودتان از فلفل تند و یا شیرین استفاده کنید.

مرحله سوم:

حالا نوبت به آماده سازی آب و نمک لازم برای ترشی شور مخلوط  رسیده است. در این مرحله  قابلمه­ ای  آماده کرده و به ازای هر 1 لیتر آب 3 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید در این مرحله میتوانید برای خوش طعم تر شدن ترشی شور هم چنین سفید ماندن سبزیجاتی مثل گل کلم به ازای 1 لیتر آب نصف لیوان سرکه سفید به محلول اضافه کنید. سپس محلول را از روی شعله برداشته و اجازه دهیدکمی خنک شود.

اگر احساس کردید نمک محلولتان زیاد شده نگران نباشید چرا که شور بودن آن راه حل دارد اما کم نمک بودنش سبب کپک زدن ترشی شما می شود. برای گرفتن شوری آن می توانید قبل از مصرف ترشی را به مدت نیم ساعت در آب قرار دهید.

مرحله چهارم:

در این مرحله هم مواد آماده است و هم محلول آب و نمک و زمان آن رسیده که تمامی آنها را در ظرفی که از پیش آماده کرده اید قرار دهید. ابتدا مقداری از سبزیجات معطر را کف ظرف قرار داده در لایه بعدی کرفس، هویج و گل کلم ها را بچینید و تا پر شدن ظرف لایه ­ها را تکرار کنید. فراموش نکنید که بین لایه ها سیر و فلفل ها را نیز حتما بچینید. برخی چند برگ کرفس هم در ظرف قرار میدهند که باعث می­شود ترشی شور شما عطر بسیار خوبی بگیرد.

مرحله پنجم:

در ادامه آب و نمکی را که کمی خنک شده روی مواد ریخته و تا بالای ظرف پر کنید. در این مرحله میتوانید تعدادی برگ کرفس را به عنوان محافظ روی مواد قرار داده و سپس روی شیشه را نایلون بکشید و درب آن را محکم ببنید تا مانع از ورود هوا با داخل شیشه شود. به خاطر داشته باشید که آب و نمک جوشیده شده اضافی را دور نریزید چرا که میتوانید با همین محلول  ترشی ها و شورهای بسیار متنوع دیگری نیز درست کنید و هم چنین ممکن است در مرحله بعد به آن نیاز داشته باشید!

مرحله ششم:

 به مدت دو یا سه روز شیشه را در دمای اتاق قرار داده و بعد از این مدت درب آن را باز کنید اگر سطح آب و نمک آن کم شده بود مقداری از همان محلول را اضافه کنید و دوباره درب آن را محکم ببندید. کافیست دو هفته صبر کنید و شیشه ترشی شور خوشمزه تان را این مدت در یخچال قرار دهید. بعد از دو هفته ترشی شور مخلوط ترد شما آماده است تا به عنوان چاشنی در کنار غذا­هایتان آن را نوش­­جان کنید.

حالا که با طرز تهیه ترشی شور مخلوط آشنا شدید این ترشی خوش آب و رنگ را تهیه کنید و عکس آن را با ترشی_شور_مخلوط_ایران_کوک در صفحه اینستاگرام تان قرار دهید. امیدواریم از آن لذت برده باشید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۳۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان