//
کدخبر: ۱۶۳۵۸۴ //

دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر اساس رویکرد شایستگی محوری بازنگری می‌شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آغاز اجرای طرح بازنگری سرفصل‌های درسی و به روز رسانی منابع درسی این دانشگاه با رویکرد شایستگی محوری از مهر ۹۸ خبر داد.

دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر اساس رویکرد شایستگی محوری بازنگری می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای بیش از ۱۷۰ هزار دانشجو، هزار کادر آموزشی و ۲۰ هزار مدعو و نیز دربرگیرنده پراکندگی جغرافیایی و تعدد مراکز است که این شرایط ضرورت یکسان سازی و استانداردسازی منابع درسی و ارزشیابی را دو چندان می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه منابع درسی این دانشگاه باید بومی نظام آموزشی و در ارتباط مستقیم با نیاز‌های صنعت و بنگاه‌های اقتصادی باشد، افزود: یکی از برنامه‌های دانشگاه که به واحد‌های زیرمجموعه ابلاغ شده نیز تدوین منابع درسی بومی در کنار بازنگری سرفصل‌های تمام رشته هاست.

صالحی عمران افزود: متاسفانه برخی از منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نظری است و با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنیسین تطابق ندارد. به عبارت دیگر دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای منابع دانشگاه‌های دیگر کشور را مطالعه می‌کنند و دروس فعلی با رسالت‌های خاص این دانشگاه منافات دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ مطالعات جامع برای بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز شده است، گفت: این موضوع یکی از خواست‌های اصلی اعضای هیات علمی و نیز صاحبان بنگاه‌های اقتصادی بوده و با مشارکت صاحبنظران و متخصصان صنعت و اقتصاد در این زمینه مطالعه و نقشه راه نیز ترسیم شده است.

صالحی عمران با بیان اینکه از مهر ۹۸ نخستین کتاب‌های درسی و آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد شایستگی محوری و اولویت ۲۵ کتاب پرمخاطب ارایه و سپس در بازه زمانی سه ساله تمام منابع بهینه سازی می‌شود، افزود: دانشجوی فنی و حرفه‌ای باید در منابع درسی خود به کاربرد ملموسی از مطلب در صنعت برسد و نمونه‌ها و آزمایش‌ها برایش ملموس و کاربردی باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در کتاب‌های به روز رسانی شده مثال‌ها کاربردی هستند و حتی طراحی آزمایش‌ها با رویکرد بومی و استفاده عملی است.

وی با بیان اینکه برای به روز رسانی کتاب‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای از استادان این دانشگاه که در زمره مولفان برتر کشور هستند و نیز ظرفیت‌های برون دانشگاهی و بویژه از صنعت استفاده می‌شود، گفت: در این راستا شورای انتشارات دانشگاه شکل گرفته و در این طرح معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه، مدیران ارتباط با صنعت، واحد برنامه ریزی درسی، اعضای هیات علمی و صاحبنظران حوزه تالیف و ترجمه مشارکت دارند.

وی ادامه داد: کتب‌ها فرایند داوری جامع را طی می‌کنند و از ظرفیت صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، خیران وچاپخانه‌های دولتی و دانشگاهی نیز برای کاهش هزینه نشر کتاب و پایین آمدن قیمت کتاب برای دانشجو استفاده می‌شود.

صالحی عمران همچنین از رویکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سوی تولید نرم افزار‌های آموزشی تحت وب خبر داد و افزود: اکنون تعدادی از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در حال تهیه شبیه ساز‌های سیستم‌های صنعتی هستند که گامی موثر در آموزش اثربخش به دانشجویان به حساب می‌آید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: خبرگزاری دانشجو
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۵۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان