//
کدخبر: ۸۴۹۰۲ //

آغاز کوچ بهاره عشایر استان کرمانشاه

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه از آغاز کوچ بهاره عشایر استان خبر داد.

آغاز کوچ بهاره عشایر استان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

حسن احمدی با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر استان، اظهار کرد: کوچ عشایر استان تا پایان فروردین ادامه پیدا خواهد کرد.

احمدی با بیان اینکه استان کرمانشاه 14 هزار خانوار عشایری دارد، گفت: بیش از 10 هزار خانوار عشایری استان کرمانشاه در موسم کوچ فواصل بین 100 تا 200 کیلومتر و بعضا بیشتر را می‌پیماند و بیش از سه هزار خانوار هم مسافت های زیر 20 کیلومتر را طی می‌کنند.

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به کوچ برون استانی برخی از عشایر استان کرمانشاه اضافه کرد: برخی از عشایر استان در فصل کوچ به مناطق گرمسیری خارج استان شامل مناطق گرمسیری استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان کوچ می کنند.

به گفته احمدی شهرستانهای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز مقصد درون استانی کوچ بهاره تعداد زیادی از عشایر استان است.

وی اشاره ای هم به تدارکات انجام شده برای تردد عشایر در مناطق مرزی استان داشت و گفت: همه ساله با همکاری ارتش و نیروهای مرزی برای عشایر مناطق مرزی استان کارت تردد برای حضور در مناطق مرزی صادر می‌شود.

 به گفته احمدی سالانه حدود دو هزار خانوار عشایری استان کارت تردد ویژه مناطق مرزی دریافت می‌کنند.

احمدی در ادامه با اشاره به اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای تامین امنیت عشایر کوچ رو، افزود: با همکاری نیروهای نظامی و امنیتی تلاش شده تا عشایر بدون هیچ مشکل امنیتی کوچ بهاره خود را به انجام برسانند.

احمدی سپس با بیان اینکه 80 درصد کوچ عشایر به صورت ماشینی انجام می‌شود، افزود: این موضوع با وجود مزایای زیادی که برای عشایر دارد، اما به دلیل رسیدن سریع به مناطق ییلاقی می تواند مشکلاتی را برای مراتع ایجاد کند، زیرا زمان رسیدن عشایر به مناطع ییلاقی، مراتع به اندازه کافی رشد نکرده و گیاهان آنها استحکام لازم برای چرا را ندارند.

مدیرامور عشایری استان کرمانشاه همچنین با اشاره به پیش بینی تامین علوفه برای عشایر در صورت نیاز آنها، گفت: علوفه به میزان کافی در مراکز خدماتی و تعاونی‌های عشایری موجود بوده و عشایر با مراجعه به این مراکز می‌توانند علوفه مورد نیاز تعلیف دام‌های خود را تا رسیدن مراتع به فصل چرا تامین کنند.

احمدی در ادامه با اشاره به تعمیر، مرمت و بازسازی حدود هزار کیلومتر از ایل‌راه های استان کرمانشاه، گفت: در زلزله آبان ماه استان کرمانشاه حدود 600 کیلومتر از ایل راه های استان مسدود شد که این ایل راه ها مرمت شد. ضمن اینکه کار مرمت و بازسازی حدود 200 کیلومتر دیگر از ایل راه های استان انجام شده و کار مرمت 200 کیلومتر هم در دست انجام است که تا پایان خرداد ماه به اتمام خواهد رسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۹۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان