//
کدخبر: ۸۲۶۱۲ //

قطعی آب در هندیجان و ایذه خوزستان مردم را با مشکل رو به رو کرده است

کاهش ورودی آب به سد آسک که تامین کننده بخشی از آب مردم شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان است موجب قطعی 2 روزه آب در این شهرستان 38 هزار نفری شده و مردم را با مشکلات جدی روبه رو کرده است.

 قطعی آب در هندیجان و ایذه خوزستان مردم را با مشکل رو به رو کرده است
به گزارش فرتاک نیوز،

فرماندار هندیجان با تایید قطع 2 روزه آب شرب هندیجان در ایام نوروز گفت: بخش زیادی از آب هندیجان از خط سد آسک تامین می شود و کاهش دبی ورودی به سد موجب شد که امکان برداشت از پشت سد وجود نداشته باشد و آب کل هندیجان با قطعی و سهمیه بندی روبه رو شد.

 

کورش مودت چهارشنبه با بیان اینکه لازمست هر چه سریعتر آب از سد کوثر برای تامین آب شرب شهروندان رها سازی شود افزود: وزارت نیرو باید برای رفع مشکلات آب شرب این شهرستان هر چه سریعتر منابع آب پایدار تخصیص دهد.

 

وی گفت: آب شرب هندیجان از سه خط کارون، آسک و زیدون تامین می شود و اختلال در هر سه خط موجب قطعی آب از روز 29 اسفند در این شهرستان شده و نارضایتی شدید شهروندان این شهرستان را به ویژه در روزهای تعطیلات عید به دنبال داشته است.

 

فرماندار هندیجان افزود: برای رفع این مشکل کانال های آب کشاورزی در بخش زیدون شهرستان بهبهان و کانال کشاورزی شهید رجایی در امیدیه و پمپ های آب در بالادست رودخانه هم اکنون با پیگیری استانداری خوزستان و مقامات قضایی بسته شده و با افزایش دبی ورودی به سد آسک امیدواریم شاهد ورود آب به شبکه آبرسانی شهرستان باشیم.

 

وی اظهارکرد: سد آسک به دلیل جمع شدن بیش از حد گل و لای نیاز به لایروبی دارد و مخزن آن هم اکنون به جای 15 میلیون متر مکعب کمتر از 2 میلیون متر مکعب ظرفیت داشته که به دلیل برداشت بی رویه توسط کشاورزی و نبود مدیریت برداشت، یک منبع مطمئن برای آب شرب این شهرستان محسوب نمی شود.

 

وی با بیان اینکه ورودی آب به سد آسک در 2 روز گذشته صفر بوده و امروز چهارشنبه به سه متر مکعب در ثانیه رسیده، ادامه داد:هم اکنون 200 متر مکعب در ساعت آب از خط لوله کارون که فرسوده است به هندیجان پمپاژ می شود، و 350 متر مکعب در ساعت نیز از سد آسک به هندیجان می آید که 220 متر مکعب آن پس از شیرین شدن در دستگاه آب شیرین کن، وارد شبکه می شود.

 

فرماندار هندیجان اضافه کرد:مصرف آب در تابستان در این شهرستان روزانه 15 هزار متر مکعب و در زمستان 12 هزار و 500 متر مکعب است.

 

مودت ادامه داد: از روز سه شنبه و صبح امروز چهارشنبه با لایروبی بخشی از پشت سد توسط تعدادی کارگر و نصب سه دستگاه پمپ و لوله کشی، آب را به کانال انتقال آب سد رساندیم و هم اکنون (ساعت 15:30) پمپاژ آب به سمت شهر هندیجان شروع شده است.

 

وی با انتقاد از تاخیر در اعلام وضعیت کاهش آب ورودی سد و پیش بینی نشدن قطعی آب توسط مجموعه وزارت نیرو افزود: متاسفانه کاهش دبی سد از سوی مجموعه مربوطه در وزارت نیرو هنگامی به فرمانداری اعلام شد که وارد بحران شده بودیم و زمانی برای پیشگیری از قطعی با استفاده از رهاسازی وجود نداشت و شاهد قطعی آب در روز عید و اول فروردین در این شهرستان بودیم.

 

وی افزایش دبی آب خط کارون، رهاسازی آب و بستن سردهنه های کشاورزی در شهرستان های بالادست را از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از قطعی احتمالی مجدد آب دانست و گفت: باید با مدیریت در جلوگیری از برداشت بی رویه آب برای کشاورزی در بالادست مانع قطع آب شرب شهروندان هندیجان شد.

 

فرماندار هندیجان شکستگی در خط لوله آب از زیدون و قطع آب خط کارون به دلیل تعویض پمپ به منظور افزایش دبی را از دیگر علل کاهش آب ورودی به هندیجان دانست و ادامه داد: تامین آب هندیجان از چند منبع غیر پایدار سبب مشکلات زیادی در این شهرستان شده و باید با تامین آب از خط محرم یا استفاده از شیرین سازی آب دریا منبعی مطمئن و پایدار برای تامین آب شرب این شهرستان ایجاد کرد.

 

به گزارش ایرنا مردم شهرستان هندیجان از صبح دیروز سه شنبه تا ساعتی پیش از سال تحویل ، و از ساعت هفت صبح امروز تا 15 بعدازظهر به طور کامل با قطعی آب رو به رو بودند و همچنان قطعی و افت شدید فشار در برخی مناطق شهری وجود دارد. بنابراین گزارش بیشتر روستاهای این شهرستان نیز در این مدت با همین مشکل روبه بودند.

 

سد انحرافی آسک که در روستای مشراکه از توابع بخش چم خلف عیسی هندیجان قرار دارد، زمانی مخزن آن 15 میلیون متر مکعب ظرفیت داشت ولی هم اکنون به دلیل رسوب زیاد این حجم به 2 میلیون متر مکعب کاهش یافته که باید برای لایروبی آن اعتباری در نظر گرفت.

 

سد کوثر در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداری رسید که تامین آب هندیجان از این سد می تواند منبع پایداری برای این شهرستان باشد.

 

شهرستان هندیجان با حدود 38 هزار نفر جمعیت که 31 هزار نفر آن شهری است در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.

 

حدود 13 هزار مصرف کننده آب در شهر هندیجان وجود دارد. این رقم غیر از مصرف کنندگان آب روستایی است.

 

** قطعی و کمبود آب کام مردم ایذه را در خوزستان تلخ کرده است

مشکل قطعی و کمبود آب شرب در ایذه نیز که قرار بود تا پایان اسفند پارسال با وارد مدار شدن 2 چاه آب تا حدودی برطرف شود، به سال 97کشیده شد تا کام مردم این شهرستان را به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی تلخ کند.

 

 مردم شهرستان ایذه در حالی اسفند سال 96 را پشت سرگذاشتند که مشکل کمبود آب به شدت آنها را رنج می داد.

 

رییس اداره آبفای ایذه چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از وارد مدار شدن 2 چاه آب برای کم کردن مشکلات مردم تا پایان اسفند خبر داده بود که این امر میسر نشد.

 

مردم ایذه منتظر بودند تا با پایان سال 96 ، مشکلات آب شرب آنها تا حدودی به پایان برسد اما گویا همچنان باید با مشکل قطعی و کمبود آب دست و پنجه نرم کنند.

 

بعضی از نقاط این شهر مانند محله سرقنات، خیابان حر و محمد رسول ا... در چند روز اخیر از نعمت آب شرب محروم بوده‌اند و آبرسانی به آنها از طریق تانکرهای حمل آب سیار انجام می‌شود.

 

به گفته کارشناسان انتقال آب از دریاچه سد کارون سه، می‌تواند به رنج چندین ساله جیره بندی آب در این شهرستان پایان دهد.

 

محمد چراغی از ساکنان محله سرقنات در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: از ابتدای اسفند تاکنون یک قطره آب از طریق لوله به ما و اهالی کوچه ما نرسیده و از طریق تانکر به ما آب می‌دهند.

 

محمد چراغی افزود: نمی‌دانیم درد خود را به چه کسی بگوییم؛ اداره آبفا فقط به ما قول می‌دهد که مشکل ما حل می کند اما تاکنون اتفاق مثبتی رخ نداده است؛در روزهای پایانی سال دردسر زیادی داشتیم و با شروع سال جدید این مشکلات بیشتر شده است؛ چگونه با این وضعیت بی آبی از مهمانان نوروزی پذیرایی کنیم؟

 

این شهروند گفت:بعضی از روزها مجبور هستیم برای استحمام به منزل بستگان برویم؛ تحمل این وضعیت برای ما سخت و طاقت فرسا شده است.

 

سید علی موسوی از ساکنان خیابان محمد رسول ا... ایذه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چندین روز است که آب جیره بندی شده هم با شرایط سخت به ما می‌رسد؛ باید ساعت چهار تا پنج صبح بیدار شویم تا با کمک پمپ آب بتوانیم مقداری آب ذخیره کنیم.

 

شهرستان ایذه در شرق خوزستان قرار دارد، و رودخانه کارون به طول 200 کیلومتر در آن جاری است و سه سد کارون 3 ، کارون 4 و شهید عباسپور در اطراف آن ساخته شده اند.

 

هدایت اله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک اسفند پارسال از موافقت شورای اقتصاد با طرح آبرسانی به دشت‌های ایذه و باغملک خبر داد و گفته بود با توجه به اخذ حق آبه و برگزاری مناقصه این طرح، عملیات انجام این پروژه تا 2 ماه آینده آغاز خواهد شد.

 

بیش از 20 سال است که آب در شهرستان ایذه به صورت جیره بندی توزیع می‌شود و در طول 24 ساعت شبانه روز تنها چند ساعت محدود آب در لوله ها جریان دارد؛ دیدن منبع‌های آب در پشت‌بام‌ خانه‌ها در ایذه یک امر عادی و وجود این وسیله یکی از ضروریات زندگی در این شهر است.

 

شهرستان ایذه حدود 220 هزار نفر جمعیت دارد. فاصله این شهرستان تا اهواز 183 کیلومتر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۲۶۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان