//
کد خبر: 568931

متولد چه ماهی هستید؟ راز ارتباط ماه تولد و خطر ابتلا به اسکیزوفرنی!

یک مطالعه گسترده که توسط دانشمندان استرالیایی انجام شده است، ارتباط واضحی بین ماه تولد و خطر ابتلا به اسکیزوفرنی نشان داده است. این مقاله تحقیقاتی توسط محققان دانشگاه کوئینزلند منتشر شده است.

استرالیایی‌ها کشف کرده‌اند که خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در افرادی که در ماه‌های زمستان یا بهار متولد شده‌اند، به طور قابل توجهی بیشتر است. دلیل این امر چیست؟ کارشناسان می‌گویند که این امر به دلیل کمبود ویتامین‌های خاص است.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند: «کودکانی که در زمستان یا بهار متولد می‌شوند، در ماه‌های اول زندگی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. این ماده تحت تأثیر نور خورشید در بدن تولید می‌شود و احتمالاً نقش مهمی در رشد مغز دارد، به همین دلیل است که بین ماه تولد و احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی همبستگی معناداری وجود دارد. با این حال، شایان ذکر است که ماه تولد به هیچ وجه تنها یا حتی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده خطر ابتلا به اسکیزوفرنی نیست. دلیل این امر این است که اسکیزوفرنی مجموعه‌ای از بیماری‌ها است که ماهیت بسیار پیچیده‌ای دارند.»

دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از دو و نیم هزار نفر به این نتیجه رسیدند که ماه تولد تا حدودی احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را تعیین می‌کند. محققان اکنون می‌خواهند این آزمایش را با استفاده از نمونه داده‌های بزرگتری تکرار کنند.