//
کدخبر: ۴۲۳۳۵۰ //

معافیت تحصیلی برای دانش آموزان پایه دوازدهم

اگر دانش آموزی بخواهد ادامه تحصیل دهد باید به فکر اخذ معافیت تحصیلی باشد تا برای او غیبت سربازی ثبت نشود.

معافیت تحصیلی برای دانش آموزان پایه دوازدهم
به گزارش فرتاک نیوز،

طبق قوانین مهم نظام وظیفه کشور دانش آموزان پسر در سن 18 سالگی تمام باید به خدمت سربازی بروند.

گروهی از دانش آموزان پسر که به سن اعزام به خدمت رسیده اند اما می خواهند ادامه تحصیل دهند باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر در زمان تعیین شده درخواست خود را برای اعزام به خدمت سربازی ثبت نکنند، غیبت برای آنها لحاظ می شود و به دلیل غیبت سربازی مجبور به گذراندن اضافه خدمت خواهند شد.

پس مهم است که اگر دانش آموزان پسری که به دنبال ادامه تحصیل هستید معافیت تحصیلی خود را ثبت نماید.

ممکن است برخی از دانش آموزان از شرایط و روند دریافت معافیت تحصیلی اطلاعات کاملی نداشته باشند و با توجه به نیاز خود، برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باشند.

شرایط و جزییات معافیت تحصیلی دانش آموزان مانند اینکه فرم درخواست معافیت تحصیلی را چگونه تهیه کنند یا شرایط سنی برای دریافت معافیت تحصیلی چیست، مراحل ثبت معافیت تحصیلی  و... همه اینها از موارد مهمی است که دانش آموزان باید آنها را مورد بررسی قرار دهند.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه برای دانش آموزانی که می خواهند مطابق با قوانین نظام وظیفه از معافیت تحصیلی استفاده نمایند مطالبی را در این مقاله گرد آوری نموده اند تا به مشمولان نظام وظیفه که به دنبال ادامه تحصیل هستند کمکی کرده باشد.

دانش آموزان دارای شرایط معافیت تحصیلی می توانند به طور موقت از این نوع معافیت استفاده نمایند که با توجه به بهره مندی از شرایط معافیت با مطالعه این مقاله دانش لازم را نسبت به معافیت دانش آموزی به دست بیاورند.

آنچه باید در مورد معافیت تحصیلی بدانیم

 لازمه معافیت تحصیلی دانش آموزان مشغول به تحصیل چیست ؟

گذراندن دوران سربازی برای مردان امری حتمی است و تمامی آنها که شرایط معافیت دائم را ندارند باید دوران سربازی را طی کنند.

افراد مشمول خدمت سربازی که با توجه به دلایل تعیین شده از سوی سازمان نظام وظیفه دوره سربازی خود را به تعویق می اندازند، یا به طور کلی به خدمت نمی روند، می توانند با عملکرد معرفی شده از ثبت غیبت سربازی در پرونده خود جلوگیری به عمل آوردند.

مشمولان خدمت سربازی به دو دسته تقسیم می شوند :

آن دسته از مردانی که به سن سربازی رسیده اند و از انجام خدمت معاف نمی باشند

آن دسته از مشمولانی که از انجام خدمت سربازی معاف شده اند.

* از آنجایی که که این مقاله مربوط به معافیت از تحصیل می باشد بنابراین به بررسی گروه دوم خواهیم پرداخت.

معافیت خدمت سربازی پسران به سه شکل صورت می پذیرد

سازمان نظام وظیفه برای مشمولان خدمت سربازی قوانینی را در وضع نموده اند که افراد با بررسی آنها بتوانند از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

معافیت خدمت سربازی پسران به سه شکل صورت می پذیرد

معافیت از رزم:

که مشمولان با ارائه مدارک پزشکی و دلایل محکم و قانونی می توانند در حین خدمت از انجام برخی از وظایف خود معاف شوند.

معافیت از خدمت سربازی به طور دایمی:

این دسته از آقایان اگر به هر دلیلی و با توجه به شرایط  تصویب شده نتوانند خدمت سربازی خود را انجام دهند باید با ارائه مدارک قانونی و طی نمودن مراحل لازم معافیت سربازی خود را دریافت نمایند.

یکی از انواع معافیت های دائم که مشمولان می توانند با استفاده از آن به خدمت سربازی نروند، معافیت اعصاب و روان می باشد که شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد آن  به مقاله شرایط معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان مراجعه نمایید.

معافیت از خدمت سربازی به طور موقت:

یکی از شناخته شده ترین نوع معافیت موقت، معافیت از تحصیل می باشد که هر فردی که در دوران تحصیلی باشد یا بخواهد ادامه تحصیل دهد برای دوره کوتاه و مشخص شده ای با ارائه مدارک لازم به سازمان نظام وظیفه، مجاز است تا از اعزام به خدمت سربازی معاف شوند.

دانش آموزان پسر پس از ثبت معافیت تحصیلی خود می توانند تا زمانی که به تحصیل مشغول هستند دوره خدمت سربازی خود را به تعویق بیندازند و پس از پایان مراحل تحصیلی عازم خدمت سربازی شوند.

در این مقاله معافیت تحصیلی برای مشمولان مورد بررسی قرار داده می شود و دانش آموزان با همراهی ما در مطالعه ادامه مقاله می توانند اطلاعات لازم را بدست بیاورند.

معافیت تحصیلی دانش آموزان

چه کسانی مشمول دریافت معافیت تحصیلی می شوند؟

همانطور که قبلا نیز توضیح داده شد گروهی از دانش آموزان که به سن 18 سلگی رسیده  و موفق به دریافت مدرک دیپلم شده اند، یا همچنان مشغول به تحصیل هستند برای اینکه غیبت سربازی برای آنها ثبت نگردد، باید اقدام به دریافت برگه معافیت تحصیلی نمایند. 

دانش آموزان پسر تا سن بیست سالگی می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند چرا که اگر بعد از گذشت دو سال داوطلب اقدامات لازم برای اعزام را انجام ندهد غیبت برا او ثبت خواهد شد.

دو گروه از دانش آموزان می توانند از معافیت تحصیلی بهرمند شوند:

برخی از دانش آموزان  که مدرک دیپلمشان را دریافت نموده و قصد دارند در دانشگاه ادامه تحصیل دهند اما نتوانستند در کنکور رتبه  مناسبی کسب کنند و پشت کنکوری هستند.

این دسته از دانش آموزان برای اینکه غیبت سربازی شامل آنها نشود باید اقدامات لازم را برای دریفت معافیت انجام دهند.

ممکن است دانش آموزان 18 ساله به دلایلی نتوانند مدرک دیپلم خود را در مدارس عادی دریافت کنند و برای ادامه تحصیل به اجبار باید مدرسه بزرگسالان را انتخاب نمایند.

دانش آموزان که در مدارس بزرگسالان درس می خوانند اگر بخواهند در کنکور سراسری شرکت و  تحصیلات دانشگاهی را سپری کنند لازم است تا برای دریافت معافیت تحصیلی خود اقدام کنند.

معافیت تحصیلی کمک زیادی به این دانش آموزان می کند تا از ثبت غیبت سربازی در پرونده خدمت نظام وظیفه آنها جلوگیری شود.

معافیت تحصیلی دانش آموزی تا چه زمانی اعتبار دارد؟ 

مدت زمان استفاده از معافیت تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم در بازه مشخصی اعتبار دارد.

دانش آموزان نمی توانند از معافیت تحصیلی دانش آموزی در همه مراحل تحصیلی استفاده نمایند.

چنانچه دانش آموزان در سن 18 سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت و پس از شرکت در کنکور سراسری توانستند در دانشگاه قبول شوند باید اقدام به دریافت معافیت دانشجویی نمایند. دانش آموزانی که مدرک دیپلم خود را در سن 18 سالگی دریافت نموده و پس از شرکت در کنکور سراسری موفق به کسب رتبه و قبولی در دانشگاه نشدند اگر می خواهند ادامه تحصیل دهند باید برای عدم غیبت سربازی معافیت تحصیلی خود را دریافت نمایند.

معافیت تحصیلی این گروه از دانش آموزان تا یک سال بیشتر اعتبار ندارد و چنانچه دانش آموزان موفق نشوند در دانشگاه ثبت نام نمایند باید دفترچه اعزام سربازی را تکمیل و ارسال کنند.

گروهی دیگر از دانش آموزان که دیپلم خود را اخذ ننموده و در مدرسه بزرگسال مشغول به تحصیل شدند نیز تا سن 20سالگی مهلت دارند تا از معافیت تحصیلی خود استفاده نمایند.

برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی چه شرایطی لازم است؟

تمامی دانش آموزان پسر مشمول دریافت معافیت تحصیلی نمی شوند و باید شرایط لازم پذیرش در این نوع معافیت را داشته باشند.

پسران 18 ساله که  قصد دارند تحصیلات خود را ادامه دهند و مایل نیستند تا دو سال وفقه بین مدرک تحصیلی دیپلم و دوران دانشگاهی آنها ایجاد شود باید جهت دریافت معافیت تحصیلی اقدام نمایند.

لازم است مشمولان خدمت سربازی برای دریافت معافیت تحصیلی شرایطی را داشته باشند، این شرایط عبارت است از: 

آن دسته از مشمولانی که در سن 18 سالگی تمام برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام نکرده و دارای غیبت سربازی هستند نمی توانند در این مرحله از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

افراد مشمول معافیت تحصیلی باید تحصیلات خود را بصورت پیوسته سپری نموده باشند.

یعنی در طول مدت زمان تحصیل وقفه ای صورت نگرفته و دانش آموز مقطع تحصیلی خود را بدون مشروطی سپری کرده باشد.

آن دسته از دانش آموزان پسر که تا سن 20 سالگی موفق نشده اند در دانشگاه قبول شوند و همچنان پشت کنکوری هستندباید برای اعزام به خدمت سربازی اقدام نمایند. 

دانش آموزان پسری که دو سال از سن قانونی سربازی آنها گذشته است و  وارد دانشگاه نشده اند دیگر نمی توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند و اگر برای نام نویسی خدمت سربازی اقدام نکنند غیبت برای آنها ثبت خواهد شد.

معافیت تحصیلی خود را چگونه ثبت کنیم؟

اگر دانش آموزان واجد شرایط معافیت تحصیلی در زمان تعیین شده اقدام به ثبت درخواست خود نمایند، با مشکلی روبرو نخواهند شد.

  دانش آموزان می توانند بدور از هر دغدغه و نگرانی مراحل زیر را با آرامش طی کنند تا روند دریافت معافیت تحصیلی خود را به آسانی انجام دهند.

اولین گام ثبت معافیت تحصیلی مراجعه به مرکز آموزشی است که دروان تحصیلی متوسط خود را در آن گذرانده اید.

از مسئول مربوطه بخواهید تا فرم معافیت تحصیلی را در اختیار شما قرار داده و اطلاعاتی که نیاز است در این برگه وارد شود را برای شما تکمیل نماید.

پس از اینکه اطلاعات لازم در فرم معافیت تحصیلی وارد شد شما باید به دفاتر پلیس + 10 مراجعه نمایید و از آنها بخواهید تا درخواست شما را به ثبت برسانند .

در مرحله نهایی دانش آموزان با گرفتن تاییدیه معافیت تحصیلی از مرکز پلیس +10 مجددا به مرکز آموزشی مراجعه نموده و با ارائه نامه تاییدیه به مدیر آموزشگاه درخواست معافیت تحصیلی خود را به پایان می رسانند.

یکی از روش های راحت و بدون دردسر که داوطلبان  می توانند با استفاده از آن تاییده معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند  مراجعه به دفاتر پلیس +10 می باشد.

برای ثبت معافیت تحصیلی دانش آموزان می توانند از روش های دیگری نیز استفاده نمایند.

با نصب اپلیکیشن پلیس من در تلفن همراه خود می توانند متناسب با نیاز خود به قسمت مشخص شده برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانش آموزان مراجعه و با انجام مراحل خواسته شده درخواست خود را ثبت کنند.

سامانه سازمان نظام وظیفه عمومی سامانه ای به نام epolice.ir دارد که دانش آموزان می توانند برای ثبت معافیت تحصیلی خود و گرفتن تاییده از طریق این سامانه وارد عمل شوند. دانش آموزان با بارگذاری اسناد مربوطه و دریافت پیام اطلاع رسانی می توانند از تکمیل ثبت نام خود مطمان شوند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی

دانش آموزانی که مشمول شرایط معافیت تحصیلی هستند باید مدارکی را با خود به همراه داشته باشند که چنانچه از طریق دفتر پلیس+10 اقدام به ثبت نام می نمایند آنها را به مسئول بخش مربوطه تحویل دهند.

مدارکی که داوطلبان باید در زمان ثبت نام ارائه دهند:

* اطلاعات کامل شناسایی

* گواهی اشتغال به تحصیل

* برگه درخواست معافیت تحصیلی

* یک قطعه عکس پرسنلی

نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانش اموزی

سخنی از مشاوران آویژه

برای دانش آموزان پسر که به سن 18 سالگی رسیده اند دو راه وجود دارد، یا تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه دهند و یا اینکه نسبت به پست کردن دفترچه نظام وظیفه خود اقدام کرده و به خدمت سربازی اعزام شوند.

اگر دانش آموزی بخواهد ادامه تحصیل دهد باید به فکر اخذ معافیت تحصیلی باشد تا برای او غیبت سربازی ثبت نشود.

به یاد داشته باشد تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان برای پسرانی که دوران تحصیلی متوسطه خود را به پایان رسانده اند امکان پذیر نبوده و این افراد باید بعد از قبولی در دانشگاه به دنبال کسب معافیت تحصیلی دانشجویی باشند.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی را برای آن دسته از مشمولانی که قصد ادامه تحصیل دارند و نمی خواهند غیبت سربازی برایشان ثبت شود، در این مقاله مورد بررسی قرار داده اند. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۳۳۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان