//
کدخبر: ۴۰۸۸۶۰ //

معرفی انواع دستگاه تولید زغال؛ از کوره های سنتی تا امروز

تولید زغال از گذشته تا کنون به عنوان یک فعالیت مهم اقتصادی ادامه داشته است؛ چرا که این محصول هنوز یک منبع سوخت مهم برای بشر محسوب می‌شود. البته امروزه تولید زغال از روش های سنتی فراتر رفته و به کمک تکنولوژی های جدید کاملا بهینه و کارآمدتر شده است.

معرفی انواع دستگاه تولید زغال؛ از کوره های سنتی تا امروز
به گزارش فرتاک نیوز،

کوره ها یا دستگاه های امروزی به گونه ای طراحی شده اند که حتی از تراشه های چوب و ضایعات کشاورزی نظیر پوسته برنج نیز، زغال مرغوب تولید می‌کنند. بنابراین، حتی در مناطقی که چوب به راحتی در دسترس نیست یا خطر از دست رفتن منابع طبیعی وجود دارد، باز هم امکان تولید این محصول ارزشمند وجود دارد.

دستگاه ها و کوره هایی که برای تولید زغال استفاده می‌شوند با توجه به نوع مواد اولیه مصرفی متفاوت هستند اما به طور کلی به دو نوع کوره های سنتی و کوره های صنعتی تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع دستگاه تولید زغال؛ از کوره های سنتی تا امروز می‌پردازیم.

آشنایی با کوره های سنتی تولید زغال

اگر تا به حال در اطراف آتش یا شومینه نشسته باشید به خوبی می‌دانید که چوب یا هیزم، به راحتی در هنگام مشتعل شدن می‌سوزد و در نتیجه باید مرتبا با هیزم جدید جایگزین گردد اما چوبی که به آرامی و در طی فرآیند مشخص به زغال تبدیل شده، بسیار طولانی تر و داغ تر از هیزم معمولی خواهد سوخت.

قرن ها است که بشر به مزایای زغال چوب پی برده و به دلایل مختلف از آن استفاده می‌کند. تولید زغال چوبی در قدیم مستلزم کار با کوره های سنتی بود که برای این منظور طراحی و ساخته شده بودند. البته کوره های سنتی که در گذشته توسط مردم قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت اصلا به دستگاه زغال فشرده شباهتی نداشت.

در واقع این مدل از کوره ها را معمولا بناها در یک محیط مناسب و تا حد امکان دور از محل سکونت مردم می‌ساختند. علت دور بودن کوره ها از محل زندگی مردم، آلودگی هایی بود که این کوره ها در محل خود به وجود می‌آوردند.

فرآیند تولید زغال به روش های سنتی معمولا دشوار و طاقت فرسا بود و به مواد اولیه ارزشمندی نظیر چوب درختان کاج و توس نیاز داشت که گاهی اوقات خیلی از مواد اولیه بر اثر سهل انگاری کارگران به راحتی از بین می‌رفت.

Picture1

کوره های قدیمی چگونه ساخته می‌شدند؟

این کوره های با خشت و گل توسط ماهر ترین بناها ساخته می‌شدند. به این صورت که در ابتدا یک گودال یا چاه بزرگ در اندازه و ارتفاع گوناگون بسته به نیاز حفر می‌شد. سپس دیوار های چاه با خشت و گل صاف می‌گردید. البته بعدها به جای خشت و گل، از آجر به صورت یک چینش منظم تکراری استفاده شد.

پس از کامل شدن کوره های زغال، چوب ها را داخل آنها ریخته و آنها را آتش می‌زدند. پس از اینکه مدت زمان معینی می‌گذشت و آتش خاموش و سرد می‌شد، زغال ها آماده جمع آوری بودند.

ظهور کوره های سنگی

بعدها کوره‌ های دائمی‌ تری از سنگ برای جایگزینی با کوره‌ های خشت و گلی ایجاد شدند که ساخت آنها هفته‌ ها طول می‌کشید اما برخلاف کوره های گلی که معمولا فقط یک بار قابل استفاده بودند، به طور مکرری استفاده می‌شدند.

تولید زغال به روش های سنتی مانند هر روش دیگر دارای برخی مزایا و معایب است که در اینجا به آن می‌پردازیم:

مزایای تولید زغال به روش سنتی

  • ساخت کوره های سنتی با یک هزینه اندک امکان پذیر است.

  • این روش برای تولید زغال به برق نیازی ندارد.

  • هزینه نگهداری و استفاده از آن بسیار کم است.

  • کیفیت زغال تولیدی نسبتا بالاست.

  • یکی از بهترین زغال ها را برای آماده کردن کباب و یا قلیان تولید می‌کند.

معایب تولید زغال به روش سنتی

  • یکی از مهم ترین معایب تولید زغال به شیوه های قدیمی ایجاد دود و آلودگی محیط زیست است.

  • میزان تولید به کمک این روش نسبت به انواع دستگاه های مدرن بسیار کمتر است.

  • تولید زغال به این روش اصلا ایمنی ندارد و امکان آسیب رسیدن به افراد در حین کار وجود خواهد داشت.

  • مواد اولیه در این روش محدود است؛ در واقع تولید زغال با کوره های سنتی فقط با چوب امکان پذیر است.

Picture2

معرفی جدیدترین انواع دستگاه تولید زغال

معایب و نقایص موجود در روش های سنتی تولید زغال؛ نظیر کمبود مواد اولیه مورد نیاز، پایین بودن نرخ تولید و ... در نهایت موجب شد تا افراد به فکر تولید انواع دستگاه های مدرن امروزی برای تولید بهترین زغال با ارزان ترین و دردسترس ترین منابع اولیه موجود بیفتند.

برخی از رایج ترین دستگاه هایی که به کوره های صنعتی تولید زغال معروف هستند عبارتند از:

1.کوره جداره ای

این دستگاه با استفاده از انواع چوب، زغال های بسیار متنوعی را تولید می‌کند که زغال کبابی و مجلسی آن بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده است. دور ریز این نوع کوره زغال ساز نزدیک به صفر است، به این معنا که تمام زغال های تولید شده با کیفیت و قابل استفاده هستند.

2.کوره زغال ۶ جداره

این نوع دستگاه چند جداره، دارای حرارت دهی بسیار مناسبی است و برای تولید زغال لیمو و زغال کبابی با کیفیت بالا استفاده می‌شود.

3.کوره زغال جی پلاس

کوره زغال جی پلاس یکی از بهترین کوره های صنعتی برای تولید زغال است. از مزایای آن می‌توان به ظرفیت بسیار بالای تولید، نصب آسان، قابلیت حمل، عایق بندی دوبل و صنعتی، تولید زغال لیمو بدون ترک و شکستگی و غیره اشاره کرد.

4.دستگاه پرس گردشی

این مدل یکی دیگر از قدرتمندترین دستگاه های زغال ساز صنعتی است که حتی از خاک زغال نیز مجددا زغال فشرده تولید می‌کند. این دستگاه می‌تواند انواع زغال را در اشکال هندسی گوناگون تولید کند.

5.کوره زغال همرفتی  

کوره زغال همرفتی یک مدل چند منظوره و پر فروش است. این نوع دستگاه زغال، با کمک همرفت هوا در فضای داخل کوره چوب را به صورت یکنواخت سوزانده و آن را تبدیل به زغال می‌کند.

مواد اولیه ای که در تولید زغال فشرده با کمک این کوره ها استفاده می‌شود از تنه و شاخه های درختان تا خاک اره، کربن زغال و سایر ضایعات محصولات کشاورزی را شامل می‌شود. بدیهی است که این دستگاه ها ظرفیت تولید زغال مرغوب را به مراتب افزایش می‌دهند. همین ویژگی باعث شده تا در بین خریداران محبوبیت زیادی پیدا کنند.

جمع بندی

از زمان های قدیم زغال چوب را با سوزاندن کنده ها، در زیر یک گودال خاکی ساخته دست بشر به نام کوره درست می‌کردند. طراحی با توجه به فرهنگ و مواد موجود متفاوت بود اما ایده اصلی این بود که کُنده درختان را به دقت در یک گودال بزرگ بچینند تا گرما به طور یکنواخت و به آرامی بین همه آنها توزیع شود و زغال تولید گردد. امروزه شرکت سازه ابتکار ارشد، جدید ترین دستگاه های تولید زغال فشرده را تولید می‌کند و در این مسیر با توجه به کیفیتی که ارائه کرده، توانسته افتخار کارآفرینی برای هزاران هموطن عزیز را داشته باشد. مزیت سازه ابتکار ارشد نسبت به دیگر شرکت ها، تضمین تامین مواد اولیه و خرید تمامی زغال فشرده های تولید شده توسط مشتریان می‌باشد. ارائه آموزش رایگان و قیمت بسیار مناسب تر نسبت به دیگر شرکت ها، از دیگر مزایای سازه ابتکار ارشد است.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۸۸۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان