//
کدخبر: ۴۰۱۳۶۷ //
ردیابی گوشی

میخوای بدونی گوشی موبایلت ردیابی میشه یا نه ؟ | ۷ نشانه که خبر از ردیابی گوشی موبایل شما میدهد

در اینجا به معرفی روش‌های برای تشخیص ردیابی شدن گوشی های اندرویدی می‌پردازیم. اگر گوشی شما هم این نشانه‌ها را دارد، احتمالا شخصی شما را زیر نظر دارد!

میخوای بدونی گوشی موبایلت ردیابی میشه یا نه ؟ |  ۷ نشانه که خبر از ردیابی گوشی موبایل شما میدهد
به گزارش فرتاک نیوز،

حتما شما هم عبارت «اطلاعات، قدرت است» (Knowledge is Power) را شنیده‌اید!

این جمله در سال‌های اخیر و با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و به تبع آن پیشرفته‌تر شدن روش‌های هک و سرقت اطلاعات معنای ملموس‌تری به خود گرفته است!

امروزه هکرها قادرند با روش‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید، به گوشی یا تبلت شما نفوذ کرده و اطلاعات مهمی چون اسناد هویتی، اطلاعات بانکی و… را به سرقت برده یا مورد سوء استفاده قرار دهند.

به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در تکنولوژی، قیمت گوشی‌های هوشمند در بازار کاهش یافته و افراد بیشتری قادر به استفاده از این دستگاه‌ها شده‌اند. این اتفاق باعث شده که هکرها نیز بتوانند نفوذ بیشتری به زندگی افراد مختلف داشته و از طریق رخنه‌های امنیتی سیستم عامل یا اپلیکیشن‌های مختلف، به داده‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند.

به‌طور خاص، اپلیکیشن‌های بانکی، پیام‌رسان‌ها و فروشگاه‌های دیجیتال مهم‌ترین اهداف هکرها به شمار رفته و بارها باعث دسترسی آن‌ها به اطلاعات کاربران شده‌اند.

علیرغم توسعه روش‌های مختلف ارتقا امنیت سایبری و مقابله با سرقت اطلاعات، بسیاری افراد همچنان طعمه هکرها واقع شده و متحمل آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند.

در این میان آشنایی با نشانه‌های ردیابی یا سرقت اطلاعات می‌تواند به کاربران مختلف کمک کند تا از دسترسی هکرها به اطلاعات مهم‌شان جلوگیری کنند. به همین جهت امروز در گجت نیوز به معرفی مهم ترین نشانه‌هایی که در صورت ردیابی گوشی اندرویدی با آن‌ها مواجه می‌شویم، خواهیم پرداخت.

دقت کنید که هدف از این متن آموزش روش‌های مقابله با هک یا رفع خلاءهای امنیتی گوشی های اندرویدی نیست. بلکه قصد ما صرفا آشنایی شما با نشانه‌های هک شدن یا ردیابی است.

بنابراین در صورتی که احساس می‌کنید گوشی شما تحت ردیابی بوده یا هکرها به اطلاعات موجود در آن دسترسی دارند، فورا به افراد متخصص و تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید.

چگونه متوجه شویم گوشی اندرویدی ما ردیابی می‌شود؟

1- فعالیت غیرطبیعی دستگاه

نمایش اعلان (نوتیفیکیشن) بر روی صفحه نمایش دستگاه، یکی از راه‌های کلیدی ارتباط سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها با کاربران گوشی‌های اندرویدی است و اطلاعات مهم را به‌صورت خلاصه پیش چشم آن‌ها قرار می‌دهد.

البته نمایش بیش از حد اعلان‌ها می‌تواند ناراحتی کاربران را به همراه داشته باشد؛ اما می‌توان با تغییر تنظیمات دستگاه با آن مقابله کرد.

در عین حال ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که اعلانی بر روی صفحه نمایش گوشی‌تان مشاهده کنید که منبع آن برای‌تان نامشخص باشد! در این شرایط، ممکن است دستگاه شما تحت ردیابی هکرها قرار داشته باشد.

بنابراین در صورتی که صفحه نمایش گوشی شما بی‌دلیل روشن شد یا گوشی خودبخود شروع به لرزش کرد، می‌توانید احتمال بدهید که یک ویروس یا بدافزار مشکل شماست!

البته برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز ممکن است اثری مشابه بر روی گوشی شما داشته باشند. با این حال، خطر ویروسی شدن یا ردیابی گوشی اندرویدی، چیزی نیست که بتوانید ساده از کنار آن عبور کنید!

البته این فعالیت‌های غیرطبیعی ممکن است ابعاد گسترده‌تری هم به خود بگیرند. به عنوان مثال، کند شدن یا ریستارت شدن بی‌دلیل دستگاه نیز یکی از اتفاقاتی است که در صورت نفوذ هکرها ممکن است رخ دهد!

اگر با هریک از این مشکلات روبرو شدید، خیلی سریع دستگاه خود را به تعمیرگاه‌های مجاز ببرید!

2- دریافت پیام‌های عجیب و غریب

همه کاربران گوشی های اندرویدی هر از گاهی پیام‌های عجیب و غریبی از منابعی که نمی‌شناسند دریافت می‌کنند!

با این که این پیام‌ها ممکن است کاملا بی‌خطر باشند، اما این احتمال نیز وجود دارد که هکرها به نحوی به شماره موبایل شما دسترسی پیدا کرده و با هدف دسترسی به داده‌های شما این دسته پیام‌ها را ارسال کرده باشند.

به‌طور کلی روش مقابله با این دسته حملات، باز نکردن پیام‌ها و حذف کردن فوری آن‌هاست.‌

به‌طور خاص پیام‌هایی که حاوی کدها یا حروفی درهم‌ریخته بوده و به ظاهر نامفهوم به نظر می‌رسند، خطرناک‌ترین نوع پیام‌ها هستند. این نوشته‌های درهم در واقع ممکن است کدهایی طراحی شده از سوی هکرها با هدف ردیابی و نفوذ به گوشی اندرویدی شما باشند.

اگر هر از گاهی پیام‌های عجیب و غریب را دریافت می‌کنید، احتمالا جای نگرانی نیست! با این حال اگر تعداد دفعات دریافت این پیام‌ها زیاد از حد شده، احتمالا دستگاه شما توسط هکرها ردیابی می‌شود.

3-مصرف بیش از اندازه اینترنت

هر دستگاه هوشمند برای دسترسی به خدمات آنلاین نظیر ارسال پیام، گشت و گذار در وب، استفاده از جی پی اس یا موارد از این دست به اینترنت نیاز دارد.

بنابراین برای هرگونه دریافت یا ارسال اطلاعات نیاز به اینترنت، ضروری است.

هدف کلی اپلیکیشن‌های ردیابی و جاسوسی گوشی های اندرویدی، همان‌طور که از نامشان پیداست، جمع‌آوری داده‌های گوشی کاربران است.

طبیعتا ای داده‌ها باید به شخص یا گروهی که بدافزار را توسعه داده‌اند ارسال شود تا او بتواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند. ارسال همین اطلاعات، نیازمند آپلود کردن آن‌هاست که حجم اینترنت مصرفی دستگاه شما را افزایش خواهد داد!

بنابراین یکی از مهم‌ترین نشانه‌های آلوده بودن یک دستگاه اندرویدی یا دسترسی هکرها به اطلاعات آن، مصرف بیش از اندازه اینترنت است.

در صورتی که احساس می‌کنید بسته اینترنت شما بسیار زودتر از حد معمول به پایان رسیده، لازم است که در بخش تنظیمات شبکه گوشی اندرویدی خود، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف و میزان مصرف اینترنت هریک را بررسی کنید.

با انجام این کار می‌توانید متوجه شوید که آیا خطری دستگاه شما را تهدید می‌کند یا مصرف بیش از حد اینترنت به دلیل فعال بودن تصادفی یک پیام رسان یا سرویس در پس‌زمینه بوده است.

4- کند شدن و داغ کردن گوشی اندرویدی

کند شدن و کاهش شارژدهی باتری یک گوشی هوشمند پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است که برای هر دستگاهی رخ خواهد داد.

با این وجود اگر گوشی شما زودتر از موعد به این مشکلات دچار شده، ممکن است پای هکرها در میان باشد!

جاسوس افزارها (Spywares) به منظور ردیابی دائمی گوشی اندرویدی شما همواره در پس‌زمینه دستگاه شما فعال بوده و به‌طور پیوسته به منابع گوشی دسترسی دارند.

این اتفاق باعث می‌شود که حافظه و توان پردازشی موجود برای سایر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها کاهش یافته و گوشی کندتر از حد معمول کار کند!

علاوه بر این، به دلیل فشار دائمی بدافزارها بر روی سی پی یوی دستگاه، این دسته برنامه‌های مخرب معمولا باعث داغ کردن دستگاه، حتی در شرایطی که هیچ فشار دیگری روی آن نیست، خواهند شد.

همچنین در کنار بلعیدن منابع و توان پردازشی گوشی، جاسوس افزارها همچنین باعث افزایش چشمگیر مصرف باتری گوشی نیز خواهند شد؛ به‌طوری که شارژدهی دستگاه افت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

تاکید می‌کنیم که داغ کردن گوشی اندرویدی، کند شدن آن و یا حتی افت شارژدهی نمی‌تواند نشانه قطعی ردیابی شدن آن باشد؛ چرا که عوامل متعددی مثل استفاده از اپلیکیشن‌های غیربهینه و ناسازگار، الگوی استفاده نامناسب یا حتی شارژ کردن غیرصحیح نیز می‌توانند دقیقا همین اثرات را بر روی دستگاه داشته باشند.

با این حال اگر گوشی شما حتی در حالت استندبای نیز به‌شدت داغ کرده یا شارژدهی بسیار ضعیفی دارد، احتمال ردیابی شدن آن وجود دارد.

5- صداهای عجیب و غریب در حین مکالمات تلفنی

در زمان‌های گذشته برای شنود مکالمات یک فرد باید ادواتی فیزیکی به تلفن آن‌ها متصل می‌شد.

در عصر فناوری، نیازی به انجام این فرآیند طاقت فرسا نیست و می‌توان با تنها یک اپلیکیشن، این کار را به‌سادگی انجام داد.

البته این اپلیکیشن‌ها در بسیاری مواقع ردپاهایی از خود به جا می‌گذارند که می‌توانند باعث شناسایی آن‌ها شوند.

وظیفه اپلیکیشن های ردیابی تماس‌های صوتی در گوشی های اندرویدی ضبط کردن تماس‌ها بدون آگاهی کاربر است. با این وجود بسیاری افرادی که توسط این دسته اپلیکیشن‌ها تحت شنود قرار داشته‌اند، مدعی شدند که در حین برقراری تماس با مشکلاتی نظیر قطع شدن دائمی ارتباط، افت کیفیت و یا شنیدن صداهای آزاردهنده طرف بوده‌اند.

البته این گزارشات دلیل نمی‌شود که شما قطع شدن تماس یا شنیدن صداهای ناخوشایند در حین تماس را دلیل شنود شدن مکالمات خود بدانید؛ چرا که فاکتورهای دیگری مثل عدم آنتن‌دهی مناسب در نقطه‌ای که در آن حضور دارید، می‌توانند دلیل این پیشامد باشند.

با این حال، در صورتی که این مشکل برای تمامی تماس‌های شما، فارغ از این که در کجا و چه شرایطی قرار دارید پابرجاست، می‌توانید احتمال ردیابی شدن توسط هکرها را بدهید!

در این صورت، منطقی‌ترین کار، مراجعه به تعمیرکاران مجاز و افراد باتجربه است.

6- پر شدن گوشی اندرویدی از اپلیکیشن‌های ناشناخته

مهم‌ترین راه ورود هکرها به گوشی شما اپلیکیشن‌ها هستند. بنابراین در هنگام نصب و استفاده از آن‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید!

طبیعتا استفاده از اپلیکیشن‌های روزانه نظیر پیامرسان‌ها یا بازی‌های موبایلی خطری برای‌تان ایجاد نمی‌کند. با این وجود همه اپلیکیشن‌ها بی‌خطر نیستند و برخی قادرند گوشی شما را آلوده کنند.

در صورتی که در قفسه اپلیکیشن‌های گوشی خود برنامه‌ای را مشاهده کردید که خودتان نصب نکرده و با آن آشنایی ندارید، احتمالا با یک بدافزار طرف هستید!

بدافزارها از روش‌های مختلفی به دستگاه شما انتقال می‌یابند که مهم‌ترین آن‌ها، نصب خودکار و بدون اجازه از طریق اپلیکیشن‌ها نامطمئن دیگر است.

یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای در امان ماندن از اپلیکیشن‌های ناخواسته و ناشناخته، نصب برنامه‌های تاییدشده توسط فروشگاه گوگل پلی است.

با این حال حتی این روش هم نمی‌تواند امنیت ۱۰۰ درصدی شما را تضمین کند؛ چنان که در سال‌های اخیر کاربران فراوانی در سرتاسر دنیا با نصب اپلیکیشن‌های فروشگاه گوگل پلی نیز با هجوم بدافزارها روبرو شده‌اند!

در این میان همچنین باید توجه کرد که بسیاری گوشی های اندرویدی به همراه اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده‌ای به دست کاربران می‌رسند که عموما غیر قابل حذف بوده و در بسیاری مواقع، حتی یک بار هم توسط کاربر استفاده نمی‌شوند!

در این شرایط شما باید این دسته اپلیکیشن‌ها را شناسایی کرده و سایر برنامه‌های ناشناخته روی گوشی خود را فورا حذف کنید.

7-حضور اسناد و داده‌های ناآشنا در حافظه

با این که مصرف بیش از حد باتری، کند شدن دستگاه یا داغ کردن آن می‌توانند بارزترین نشانه‌های حضور یک بدافزار روی گوشی شما باشند، راه‌های دیگری هم برای تشخیص آلوده شدن یک گوشی وجود دارد.

یکی از آن‌ها بررسی گالری و اپلیکیشن فایل منیجر و جستجو برای اسناد ناآشناست!

بدافزارها عموما در دو دسته کلی قرار می‌گیرند. گروهی از آن‌ها می‌توانند کنترل دستگاه شما را به دست گرفته و بدون اطلاع شما فعالیت‌هایی مثل خرید اینترنتی، ارسال پیام و… را انجام دهند؛ در حالی که دسته دوم، فعالیت‌های روزمره شما را ردیابی کرده و به‌طور دائمی شما را تحت نظر دارند.

در صورتی که بدافزار گوشی شما از نوع دوم باشد، ممکن است بدون آگاهی شما از طریق دوربین یا میکروفون به ثبت ناخواسته تصویر یا ضبط صدا بپردازد!

در این شرایط نرم افزار جاسوسی معمولا تلاش می‌کند اطلاعات ثبت شده را روی حافظه ذخیره کرده و در اولین فرصت برای سازنده‌اش ارسال کند. پس این احتمال وجود دارد که بتوانید با مشاهده آن‌ها در گالری یا فایل منیجر گوشی خود، متوجه وجود جاسوس افزار شوید!

در صورتی که در گالری خود اسکرین شات یا تصویری را مشاهده کردید که خودتان ثبت نکرده‌اید، احتمالا گوشی شما به یک جاسوس افزار آلوده شده است. این تصاویر و اسکرین شات‌ها معمولا از اطلاعاتی کلیدی مثل مشخصات کارت بانکی یا سایر رمزهای شما خواهد بود.

علاوه بر این، مشاهده وبسایت‌های ناشناخته در تایخچه مرورگر نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های آلوده شدن دستگاه شما باشد.

البته فعال شدن دوربین سلفی یا میکروفون در بسیاری گوشی‌های اندرویدی با روشن شدن یک چراغ ال ای دی کوچک قابل تشخیص است. در عین حال کاملا ممکن است که شما هرگز متوجه روشن شدن این چراغ نشوید!

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۳۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان