//
کدخبر: ۳۹۹۹۰۵ //
کشک بادمجان

آموزش تهیه کشک بادمجان به روش رستورانی | نکات تهیه کشک بادمجان

بادمجان از سبزیجاتی است که ترکیب آن با سیر فوق‌العاده می‌شود. از جمله غذاهایی که می‌توان با بادمجان و سیر تهیه کرد، کشک بادمجان است.

آموزش تهیه کشک بادمجان به روش رستورانی | نکات تهیه کشک بادمجان

کشک بادمجان غذایی سنتی و با اصالت ایرانی است. این غذا را می‌توان به عنوان ناهار، شام و پیش‌غذا سرو کرد. ماده اصلی این غذا، بادمجان و کشک است. مواد دیگری که استفاده می‌شود، سیر، پیاز و ادویجات هستند. برای پخت کشک بادمجان دستور پخت‌های متفاوتی وجود دارد. در این مطلب مراحل پخت این غذا را توضیح خواهیم داد. همچنین نکات کشک بادمجان را برای خوش‌طعم تر شدن آن، خواهیم گفت.

پخت کشک بادمجان

مواد مورد نیاز

بادمجان متوسط ۵ عدد

کشک مرغوب نصف لیوان

پیاز بزرگ یک عدد

حبه سیر متوسط ۲،۳ عدد

پودر نعنا ۳ ق غ

گردو مغزشده یک سوم لیوان

نمک و روغن به اندازه دلخواه

اولین مرحله پخت کشک بادمجان

بادمجان‌ها را پوست بکنید و در آب نمک قرار دهید. بگذارید مدتی بماند که آب قهوه‌ای و مزه تلخ آن از بین برود. سپس آن‌ها را خشک کرده و با روغن درون ماهیتابه آن را سرخ کنید. پس از سرخ شدن، بادمجان‌های طلایی رنگ را در قابلمه بریزید و به آن سیر رنده شده اضافه کنید.

همچنین سیر را در مرحله آخر همراه با پیاز داغ می‌توان افزود. فقط باید دقت داشت برای این کار، بگذارید اول پیاز سرخ و طلایی رنگ شود. سپس سیر را اضافه کنید زیرا سیر، با سرعت بیشتری نسبت به پیاز می‌پزد. پس امکان دارد بسوزد و مزه تلخی به خود بگیرد. زمانی که بوی سیر را استشمام کردید، زیر آن را خاموش کنید.

مرحله دوم پخت کشک بادمجان

الان زمان آن رسیده که کشک و مغز گزدو را بیفزایید. حالا گردوها زمان دارند که روغنشان را پس بدهند. البته می‌توان مغز گردو را در مرحله آخر هم افزود. برای کشک بهتر است آن را با مقداری آب مخلوط کرد و بجوشانید. این کار باعث می‌شود باکتری‌هایی که ممکن است در آن باشد از بین بروند. سپس کشک را به مواد اضافه کنید.

زردچوبه را می‌توان هم الان و هم در پیاز داغ اضافه کرد. بعد از افزودن همه مواد، شعله را زیاد کنید. زمانی که حباب را در قابلمه دیدید، در آن را بگذارید. حالا شعله را کم کنید تا مواد حسابی بپزند.

مرحله آخر پخت کشک بادمجان

در زمان جا افتادن غذا، پیاز داغ را آماده کنید. برای این کار، پیاز خلالی را در ماهیتابه روغن داغ بریزید. پس از سرخ شدن به آن ادویه بزنید. پیاز داغ آماده را بیرون بیاورید و نعنا خشک را داخل ماهیتابه بریزید. از نکات کشک بادمجان این است که نگذارید نعنا زیاد سرخ شود چون رنگ و مزه آن نباید تغییر کند.

بادمجان و کشکی را که به خوبی پخته شده‌اند را با گوشت‌کوب له کنید. سپس پیاز داغ و نعنا را به ظرف بادمجان و کشک آماده‌شده اضافه کنید. مواد را کامل با هم ترکیب کنید که بافت آن‌ها یکی شود. حالا بگذارید مواد با در بسته و شعله کم، مقداری تفت بخورند. در انتها طعم غذا را بچشید و غذا آماده شده را در ظرف مورد نظر بکشید.

سالم تر بودن کشک و بادمجان

برای اینکه کشک بادمجان شما سالم‌تر باشد، می‌توان از بادمجان کبابی و کشک محلی استفاده کرد.

کبابی کردن بادمجان

امروزه برای سالم بودن غذا سعی می‌شود که از روغن کمتری استفاده کرد. شما هم می‌توانید برای کشک بادمجان از بادمجان کبابی استفاده کنید که روغن ندارد. علاوه بر بحث سلامتی، کبابی کردن مواد طعم دودی فوق‌العاده‌ای را به غذا می‌دهد. برای دودی کردن بادمجان هم می‌توان از ذغال داغ یا حرارت شعله مستقیم اجاق استفاده کرد.

کشک خشک نسابیده

یکی دیگر از نکات کشک بادمجان که به سلامتی کمک خواهد کرد، استفاده از کشک خانگی و محلی به جای کشک آماده بیرون است. کشک‌ آماده‌ای که از بیرون تهیه می‌کنیم، دارای مواد نگهدارنده هستند. پس بهتر است به جای مواد شیمیایی از مواد سالم استفاده کنیم.

برای تهیه کشک خانگی باید اول کشک خشک نسابیده را تهیه کرد. آن را در ظرف مخصوصش(تاقار) همراه با آب سابید تا کاملا یکدست شود. حالا شما کشک خانگی دارید که سالم‌تر است و طعم آن هم متفاوت از کشک‌های بیرون است.

نکات کشک بادمجان برای مجلسی‌تر شدن

برای این که غذا شما مجلسی‌تر دیده شود، از پیاز داغ و سیر داغ برای تزیین استفاده کنید. همچنین می‌توان از کشک و نعنا هم برای تزیین آن بهره برد. حواستان باشد که به همراه کشک بادمجان، حتما کشک هم داشته باشید. این گونه هر شخصی با توجه به سلیقه و میل خودش، به غذا کشک می‌زند.

فوت‌های کوزه‌گری تهیه کشک بادمجان

چون برای گرفتن تلخی بادمجان از آب نمک استفاده می‌شود، حواستان به میزان نمک باشد. زیرا ممکن است غذا شما شور شود.

در انتخاب بادمجان خود دقت کنید. معمولا، بادمجان‌های قد بلند، براق، سنگین و سالم و سفت، مزه بهتری دارند و تلخ نیستند.

برای این که غذا شما روغن کمتری داشته باشد، بادمجان های سرخ شده را در ظرف توری قرار دهید. این گوونه روغن اضافی آن خارج می‌شود.

از دیگر نکات کشک بادمجان که لازم است بدانید، نیاز حتمی به گردو است. چون طبع کشک سرد است، برای رفع آن باید از گردو که طبع گرمی دارد، استفاده کرد.

سیر و نعنا اگر زیاد از حد سرخ شوند، مزه تلخی به خود می‌گیرند. دقت کنید که این مواد را زیاد تفت ندهید.

گردو و کشک را می‌توان در زمانی که می‌خواهید غذا را سرو کنید، به مواد بیفزایید. البته سرو آنها به صورت جداگانه هم، پیشنهاد خوبی است.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۹۹۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان