//
کدخبر: ۵۹۹۴۹۸ //

افزایش غیرعادی میل جنسی؛ ماجرایی که دانشمندان را متحیر کرد

دارو‌های ضد افسردگی ممکن است میل جنسی را افزایش دهند

افزایش غیرعادی میل جنسی؛ ماجرایی که دانشمندان را متحیر کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

یک مورد اخیر توجه دانشمندان را به یک عارضه جانبی غیرمعمول که در یک زن ۲۵ ساله که داروی ضد افسردگی مصرف می‌کرد، جلب کرد. پس از افزایش دوز اس سیتالوپرام، یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، این زن شروع به افزایش شدید میل جنسی و خودارضایی اجباری کرد. این علائم پس از قطع دارو برطرف شد و ارتباط بین دارو و عارضه جانبی غیرمعمول را تأیید کرد. این مطالعه در مجله سلامت روان جنسی (JPH) منتشر شد.

اس سیتالوپرام با تأثیر بر سطح سروتونین در مغز، به طور گسترده برای درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود. در این مورد، افزایش دوز اس سیتالوپرام به ۱۵ میلی‌گرم در روز منجر به هایپرسکشوالیتی شد، که یک عارضه جانبی نادر SSRI‌ها است و معمولاً باعث کاهش میل جنسی می‌شود. این مورد همچنین سوالاتی را در مورد وابستگی عوارض جانبی به دوز و اهمیت نظارت هنگام افزایش دوز دارو مطرح می‌کند.

پس از قطع مصرف اس‌سیتالوپرام، این زن درمان با یک داروی ضد افسردگی و روان‌درمانی متفاوت را آغاز کرد. ظرف چند هفته، وضعیت او به طور قابل توجهی بهبود یافت.

این مورد، اهمیت آگاهی از عوارض جانبی غیرمنتظره‌ی بالقوه، حتی در مورد دارو‌های پرکاربرد، را برجسته می‌کند و به بیماران و پزشکان، لزوم پایش دقیق بیمار هنگام تجویز دارو‌های ضد افسردگی را یادآوری می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۹۹۴۹۸ //
ارسال نظر