//
کدخبر: ۴۵۲۷۹۳ //

۱۱ مزیت بالقوه گرده گل برای سلامتی

گرده گل، ترکیبی از گرده، شهد، آنزیم ها، عسل، موم و ترشحات زنبور عسل است.

11 مزیت بالقوه گرده گل برای سلامتی
به گزارش فرتاک نیوز،

از آنجایی که گرده گل، مواد مغذی، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ ها، لیپیدها و بیش از 250 ماده فعال دارد از سوی محققان و جامعه پزشکی و سلامت مورد توجه قرار گرفته است. وزارت بهداشت فدرال آلمان نیز گرده گل را به عنوان دارو می شناسد. بسیاری از مطالعات اثرات گرده زنبور عسل بر سلامتی را مورد بررسی قرار داده اند و نتایج امیدوار کننده ای یافته اند که در ادامه به 11 خواص آن برای سلامتی اشاره می کنیم.

11 مزیت بالقوه گرده گل برای سلامتی

1- بیش از 250 ماده فعال

گرده گل حاوی بیش از 250 ماده فعال بیولوژیکی از جمله پروتئین ها، کربوهیدرات ها، لیپیدها، اسیدهای چرب، ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها است. با خرید گرده گل تقریباً می توانید از تمام مواد زیر بهره مند شوید:

  • کربوهیدرات: 40 درصد

  • پروتئین: 35 درصد

  • آب: 4 تا 10 درصد

  • چربی ها: 5 درصد

  • سایر مواد: 5 الی 15 درصد

دسته دوم شامل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی بیوتیک ها و آنتی اکسیدان ها می شوند. با این حال، محتوای غذایی گرده به منبع گیاهی و فصل جمع آوری شده بستگی دارد. به عنوان مثال، مطالعات قدیمی نشان داده است که گرده گل جمع آوری شده از گیاهان کاج تقریباً 7 درصد پروتئین دارد، در حالی که گرده جمع آوری شده از بسته های نخل خرما نزدیک به 35 درصد پروتئین دارد.

2- محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد و بیماری های مزمن

گرده گل سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، کورستین، کامفرول و آگلوتیناسیون است. آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آسیب ناشی از رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

مطالعات آزمایشگاهی، حیوانی و برخی مطالعات انسانی نشان داده اند که آنتی اکسیدان های گرده گل می توانند التهاب مزمن را کاهش دهند، باکتری های مضر را از بین ببرند، و با عفونت ها و رشد و گسترش تومورها مبارزه کنند.

3- کاهش چربی خون و کلسترول

هم چربی خون و هم کلسترول خون بالا با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند. گرده گل می تواند این عوامل خطر را کاهش دهد. به عنوان مثال، مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره گرده گل می تواند سطح کلسترول خون، به ویژه کلسترول بد LDL را کاهش دهد.

در یک مطالعه قدیمی بر روی افراد مبتلا به نزدیک ‌بینی ناشی از گرفتگی عروق، مکمل‌های گرده گل، سطح کلسترول خون را کاهش داده و باعث افزایش میدان دید آنها شد.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در گرده زنبور عسل ممکن است از لیپیدها در برابر اکسید شدن محافظت کنند. هنگامی که لیپیدها اکسید می شوند، می توانند به هم جمع شوند و عروق خونی را محدود کرده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

4- محافظت از کبد در برابر مواد سمی و بیماری

مطالعات حیوانی درباره خواص گرده گل نشان می دهد که این محصول، یک درمان موثر برای هپاتیت و بیماری کبد چرب غیر الکلی است. طبق نتایج مطالعات حیوانی دیگر، آنتی اکسیدان های گرده گل از کبد در برابر آسیب ناشی از چندین ماده سمی (مانند مصرف بیش از حد دارو) محافظت می کنند.

محافظت از کبد در برابر مواد سمی و بیماری

علاوه بر این، گرده گل به بهبود سلامت کبد کمک می کند. با این حال، تاکنون مطالعات انسانی کمی، اثرات گرده گل بر عملکرد کبد را ارزیابی کرده اند.

5- خواص ضد التهابی

یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره گرده گل، ورم پنجه های موش را تا 75 درصد کاهش می دهد. در واقع، اثرات ضد التهابی آن با چندین داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند فنیل بوتازون، ایندومتاسین، آنالژین و ناپروکسن مقایسه شده است.

گرده گل حاوی ترکیباتیی است که التهاب و تورم را کاهش می دهند از جمله آنتی اکسیدان کورستین که تولید اسیدهای چرب امگا 6 التهابی مانند اسید آراشیدونیک را کاهش می دهد. علاوه بر این، ترکیبات گیاهی موجود در گرده گل فرآیندهای بیولوژیکی که تولید هورمون‌ های التهابی مانند فاکتور نکروز تومور (TNF) را تحریک می‌کنند، سرکوب می کند.

6- تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از  بیماری

گرده گل، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از ابتلا به بیماری ها و علائم آنها پیشگیری می کند. برای نمونه، تحقیقات نشان داده است که گرده گل، شدت و مدت آلرژی را کاهش می دهد. در یک مطالعه، گرده گل، فعال شدن ماست سل ها را کاهش داد. ماست سل ها وقتی فعال شوند، مواد شیمیایی آزاد می کنند که واکنش آلرژیک ایجاد می کند. همچنین، چندین مطالعه آزمایشگاهی تایید کرده اند که گرده گل، خواص ضد میکروبی قوی دارد.

عصاره گرده گل می تواند باکتری های بالقوه مضر و باکتری هایی که باعث عفونت استاف می شوند را از بین ببرد.

7- بهبود زخم و جلوگیری از ایجاد عفونت

گرده گل به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی به بهبود زخم کمک می کند. به عنوان مثال، تحقیقات حیوانی نشان داده است که عصاره گرده گل به طور مشابهی مانند سولفادیازین نقره، یک آنتی بیوتیک مهم برای درمان سوختگی، در درمان زخم های سوختگی موثر بوده و عوارض جانبی بسیار کمتری ایجاد می کند.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که استفاده از مرهم حاوی گرده گل بر روی سوختگی به طرز چشمگیری سرعت بهبودی را نسبت به داروهای استاندارد افزایش می دهد.

خواص ضد میکروبی گرده گل نیز از بروز انواع عفونت ها جلوگیری می کند. عفونت یکی از عواملی است که روند بهبود خراش ها، بریدگی ها، زخم ها و سوختگی ها را به تاخیر می اندازد.

8- خواص ضد سرطانی

گرده گل برای درمان و پیشگیری از سرطان ها (سرطان هایی که زمانی ایجاد می شوند که سلول ها به طور غیر طبیعی تکثیر می شوند) موثر است.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره گرده گل مانع رشد تومور و تحریک آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول ها) در سرطان پروستات، روده بزرگ و لوسمی می شود. گرده گل سیستوس و بید سفید نیز خواص ضد استروژنی داشته و خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و رحم را کاهش می دهد.

9- کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی

یائسگی اغلب با علائم ناراحت کننده ای مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییرات خلق و خو و اختلالات خواب همراه است. مطالعات نشان می دهند که گرده گل می تواند علائم یائسگی را کاهش دهد. در یک مطالعه بر روی زنان مبتلا به سرطان سینه، 71 درصد از شرکت کنندگان احساس کردند که علائم یائسگی در هنگام مصرف گرده گل بهبود یافته است.

در مطالعه ای دیگر، 65 درصد از زنانی که مکمل گرده مصرف می کردند، گرگرفتگی کمتری را تجربه کردند. این زنان به بهبود کیفیت خواب، کاهش تحریک پذیری، درد کمتر مفاصل و بهبود خلق و خو و انرژی نیز اشاره کردند.

علاوه بر این، در یک مطالعه 3 ماهه، مصرف گرده گل، علائم یائسگی را در زنانی که مکمل‌ های گرده گل مصرف می‌ کردند به میزان چشمگیری کاهش داد.

10- افزایش متابولیسم و طول عمر

برخی شواهد حاکی از آن است که گرده گل نحوه استفاده بدن شما از مواد مغذی را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، پس از افزودن گرده گل به رژیم غذایی موش هایی که دچار فقر آهن بودند، میزان جذب آهن، 66 درصد بیشتر شد. این افزایش به این خاطر است که گرده گل حاوی ویتامین C و بیوفلاونوئیدهایی است که جذب آهن را افزایش می دهند.

علاوه بر این، موش ‌های سالمی که از گرده تغذیه می کردند، کلسیم و فسفر بیشتری را از رژیم غذایی خود جذب کردند. گرده گل حاوی پروتئین های با کیفیت و اسیدهای آمینه است که ممکن است به جذب آنها کمک کند. سایر مطالعات حیوانی نشان داده اند که گرده گل، رشد ماهیچه ها و متابولیسم را افزایش داده و طول عمر را بهبود می بخشد.

11- بی خطر و مقوی بودن

گرده گل به شکل گرانول یا مکمل است و برای اکثر افراد بی خطر است. شما می توانید آن را در فروشگاه های معتبر مانند هاچ لند یا از زنبورداران محلی خریداری کنید.

گرانول ها را می توان به غذاهای مورد علاقه خود مانند صبحانه یا اسموتی ها اضافه کرد. با این حال، افراد مبتلا به آلرژی به گرده گل یا نیش زنبور باید از مصرف این محصول پرهیز کنند؛ زیرا علائمی مانند خارش، تورم، تنگی نفس یا آنافیلاکسی ایجاد می کند.

این محصولات ممکن است با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل منفی داشته باشند. زنان باردار یا شیرده نیز باید از محصولات حاوی گرده گل پرهیز کنند؛ زیرا شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این محصولات برای نوزادان کاملاً بی خطر هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۲۷۹۳ //
ارسال نظر
 
  • فرهاد جم

    سپاس از مطلب خوبتون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد