//
کدخبر: ۴۱۷۳۷۵ //

Hpv و زگیل تناسلی در مردان و زنان

احتمالاً درباره HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) و اینکه چگونه می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود، شنیده‌اید. اما باید بدانید مردان نیز مستعد ابتلا به عفونت HPV و اثرات سوء آن هستند.

Hpv و زگیل تناسلی در مردان و زنان
به گزارش فرتاک نیوز،

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی اگر واکسن HPV را دریافت نکنند، در مقطعی از زندگی خود به اچ پی وی مبتلا می‌شوند و این ویروس  به عنوان شایع ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده شناخته شده است.

HPV از طریق مقاربت واژینال، رابطه مقعدی و دهانی و سایر تماس‌های نزدیک پوست به پوست (در نواحی تناسلی) منتقل می‌شود. کاندوم می‌تواند خطر عفونت را کاهش دهد، اما همچنان می‌توانید HPV را از قسمت‌هایی از پوست شریک جنسی خود که با کاندوم پوشیده نشده، در طول رابطه جنسی دریافت کنید.

علائم اچ پی وی خاموش

بیشتر از 100 نوع HPV می‌تواند انسان را مبتلا کند که 40 نوع از آن‌ها می‌توانند نواحی تناسلی، رکتوم، مقعد و پوشش دهان و گلو را آلوده کنند. اگرچه اکثر عفونت‌های اچ پی وی (به لطف سیستم ایمنی بدن) خود به خود و بدون ایجاد مشکل از بین می‌روند،  برخی از گونه‌های HPV می‌توانند سال‌ها بی‌صدا باقی بمانند و منجر به زگیل تناسلی یا سرطان در مردان و زنان شوند.

همچنین بیشتر اوقات، شما نمی‌دانید که به عفونت مبتلا شده اید و آن را به شریک جنسی خود انتقال می‌دهید. انواع پرخطر ویروس اچ پی وی که باعث سرطان می‌شوند علائم ظاهری مثل زگیل تناسلی ایجاد نمی‌کنند، اما اگر سرطان ایجاد شود، ممکن است علائم آن بروز پیدا کنند. همچنین، ضایعات پیش سرطانی ممکن است علائمی مانند زخم‌های پوستی ایجاد کنند.

سرطان HPV در مردان

HPV به خودی خود سرطان نیست، اما زمانی که یک سویه اچ پی وی پرخطر باعث عفونتی شود که برای سال‌ها ادامه دارد، می‌تواند منجر به تغییرات سلولی شود که اگر درمان نشود، ممکن است در طول زمان بدتر شده و به سرطان تبدیل شود.

علاوه بر ایجاد سرطان دهانه رحم، واژن و فرج در زنان، عفونت HPV می تواند منجر به سرطان آلت تناسلی مردانه و سرطان مقعد و دهان در مردان و زنان شود. واکسن گارداسیل (9 HPV) از عفونت انواع اچ پی وی که بیش از 90 درصد از سرطان‌های مرتبط با این ویروس و همچنین زگیل تناسلی را در سنین توصیه شده ایجاد می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

طبق گفته CDC تصور می‌شود که ویروس HPV مسئول بیش از 60 درصد سرطان‌های آلت تناسلی باشد. اما شایع‌ترین انواع این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان و زنان می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

علائم زگیل تناسلی مردان و زنان

اکثر افرادی که به HPV مبتلا می شوند، در ابتدا هیچ علائم قابل مشاهده‌ای ندارند. اگر زگیل تناسلی ظاهر شود، می‌تواند مدت زمان قابل توجهی (هفته ها یا حتی ماه‌ها) پس از ابتلا به اولین عفونت باشد.

اگر زائده‌های جدید یا غیرعادی برجسته یا تخت و به رنگ قهوه‌ای و صورتی در آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد، دهان یا گلو مشاهده کردید حتما به دکتر زگیل تناسلی مراجعه کنید. 

زگیل تناسلی به طور کلی می‌تواند به صورت خوشه ای یا یک زگیل منفرد نیز ظاهر شود. آن‌ها به طور معمول در خارج از بدن در ناحیه تناسلی یا مقعد، اطراف واژن، لابیا بزرگ، ساقه آلت تناسلی یا کیسه بیضه تشکیل می‌شوند. شیوع زگیل‌ها در داخل مقعد، واژن، دهانه مجرای ادرار یا دهانه رحم هم شایع است. در چنین شرایطی فقط پزشک قادر قادر به تشخیص زائده‌هاست.

زگیل تناسلی معمولاً به شکل برجستگی‌های کوچکی به قطر تقریباً دو تا سه میلیمتر است و گاهی اوقات شبیه گل کلم‌های مینیاتوری توصیف می‌شود. زائده ها معمولاً درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند، از نظر ظاهری قرمز یا رنگ پوست هستند و می‌توانند نرم یا خشن و زبر باشند. اگر زگیل خراشیده شود، ممکن است خونریزی کند و زودتر انتشار یابد.

دلیل زگیل تناسلی در مردان و زنان

ابتلا به HPV و زگیل تناسلی در مردان هم درست مشابه زنان با برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد آلوده اتفاق می‌افتد. ویروس اچ پی وی یک عفونت مقاربتی است و حتی از طریق تماس پوست با پوست در طول رابطه جنسی نیز پخش می‌شود.

در صورتیکه شما از لحاظ جنسی فعال هستید، حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید می‌توانید به HPV و زگیل تناسلی مبتلا شوید. البته زگیل‌های تناسلی در همه مردانی که به ویروس hpv مبتلا می‌شوند، قابل مشاهده نیست و ممکن است فرد از اینکه به این ویروس مبتلاست، بی اطلاع باشد.

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست، عمدتاً از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی پخش می‌شود.با این حال، رابطه جنسی نفوذی برای انتقال لازم نیست. تماس نزدیک تناسلی می‌تواند برای انتقال HPV بین دو شریک جنسی کافی باشد.

اگرچه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بسیار مسری است، اما عفونت نمی‌تواند از طریق فعل و انفعالات فیزیکی مانند در آغوش گرفتن یا بوسیدن و یا از طریق لباس یا حوله رخ دهد. پس از ابتلا به HPV، معمولاً زگیل تناسلی بین دو هفته تا هشت ماه ظاهر می‌شود.

تشخیص زگیل تناسلی

معمولاً زگیل تناسلی قابل مشاهده از طریق معاینه معمول پزشک و بررسی سابقه پزشکی بیمار تشخیص داده می‌شود. با این حال، اگر فرد مشکوک به عفونت HPV بدون علائم قابل مشاهده باشد، ممکن است راه‌های تشخیصی دیگری بررسی شود.

برای زنان، این اغلب شامل معاینه زنان و تست پاپ است و در صورت تشخیص سلول‌های غیرطبیعی، بیوپسی بافتی انجام می‌شود. تاکنون روش دقیقی برای آزمایش مستقیم HPV در مردان پیدا نشده که تأیید شده باشد. اما برای مردانی که سابقه رابطه جنسی مقعدی دارند، تست پاپ مقعدی برای بررسی سرطان مقعد انجام می‌دهند.

تشخیص زگیل در مردان

روش‌های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان

هیچ راهی برای حذف HPV از بدن بیمار وجود ندارد. به این معنی که درمان بر حذف زگیل یا جلوگیری از گسترش آن‌ها متمرکز است. روش درمانی که توسط پزشک تجویز می‌شود، به میزان زگیل‌های موجود، محل و ظاهر فیزیکی آن‌ها بستگی دارد.

برخی از بیماران ترجیح می‌دهند که تحت هیچ درمانی برای زگیل تناسلی قرار نگیرند. در این صورت علاوه بر ظاهر ناخوشاید، ریسک ابتلای زگیل به پارتنرشان و طولانی شدن بیماری هم افزایش می‌یابد. اگر بیمار درمان را انتخاب کند، چندین گزینه وجود دارد:

استفاده از ژل‌ها یا کرم‌های ضد ویروسی: این محلول‌ها در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شوند، اما عموماً توسط خود بیمار در طی چند روز یا هفته استفاده می‌شوند. عوارض جانبی ممکن است شامل خارش و زخم خفیف باشد.

کرایوتراپی (انجماد): از نیتروژن مایع برای انجماد سریع ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود و در نتیجه احساس سوزش خفیفی ایجاد می‌شود. این روش معمولا برای زگیل‌های کوچک در اطراف آلت تناسلی یا فرج استفاده می‌شود.

برداشتن با جراحی: در حالی که بیمار تحت بی حسی موضعی است زگیل ها با جراحی برداشته می‌شوند. معمولاً برای زگیل‌هایی که بیش از اندازه پخش شده‌اند، استفاده می‌شود.

روش الکتروکوتر: این گزینه معمولاً برای دسته‌های بزرگی از زگیل‌ها که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند استفاده می‌شود، این گزینه شامل بریدن قسمت عمده زگیل‌ها، فشار دادن یک میله فلزی به ناحیه آسیب‌دیده و ارسال جریان الکتریکی از طریق آن برای سوزاندن آنچه باقی مانده است، می‌شود.

لیزر زگیل تناسلی: عموماً برای انواع بزرگ و کوچک زگیل یا آن‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است (مثلاً در داخل مقعد) استفاده می‌شود. در حالی که بیمار تحت بی حسی موضعی است، یک متخصص از لیزر برای سوزاندن زگیل‌ها استفاده می‌کند. این درمان برای انواع زگیل تناسلی مردان و زنان در یک جلسه نیم ساعته انجام می‌شود.

clinicdarman.com

https://ada.com/conditions/genital-warts/

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۳۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان