//
کدخبر: ۳۸۰۶۹۶ //
دارچین | خواص دارچین

میخوای بدونی دارچین چه خاصیتی برای بدن داره؟ این متن رو بخون تا بدونی!

دارچین در زبان لاتین با نام Dalchini شناخته می‌شود. این ادویه در بسیاری از کشور‌های جهان برای طعم دادن به غذا‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. مبدا اصلی آن از درخت دارچین است که از پوست آن هم برای تولید روغن‌های شفابخش استفاده می‌شود.

میخوای بدونی دارچین چه خاصیتی برای بدن داره؟ این متن رو بخون تا بدونی!
به گزارش فرتاک نیوز،

مدت زیادی بوده که این ادویه در دسته دارو‌های طب سنتی قرار گرفته است. اغلب پزشکانی که در این زمینه فعال هستند، دارچین را محصولی عالی با خواص درمانی می‌دانند. این ویژگی به دلیل ترکیباتی بوده که در این ادویه قرار دارد. مطلب پیش روی شما، اطلاعات کاملی را از این ماده شگفت‌انگیز در اختیارتان قرار داده است.

ارزش غذایی دارچین

قبل از آنکه به سراغ خواص این ادویه برویم، بهتر است با ارزش غذایی‌اش آشنا شویم. دارچین ترکیبی از درشت مغذی و ریزمغذی‌هاست که ترکیبات مختلفی در آن قرار گرفته است. ویتامین‌های موجود در آن شامل A، E، K، C، B1، B2، B3، B4، B5، B6، B9، B12 بوده و مواد معدنی آن نیز شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم است. همچنین مقادیری از کربوهیدرات‌ها، چربی، آب، فیبر، قند و کلسترول نیز در جدول ارزش غذایی آن دیده می‌شود.

تأثیر دارچین در سلامت پوست

b936c3d8b

برای اولین فایده ادویه به سراغ اولین سد دفاعی بدن یعنی پوست می‌رویم. از فواید دارچین روی پوست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱- رفع آکنه، لک و جوش

دارچین دشمن جوش و آکنه بوده و با خشک‌کردن آن، سپس افزایش گردش خون و اکسیژن در سطح بیرونی، این کار را انجام می‌دهد. برای دست‌یافتن به این ویژگی باید دارچین (یک قاشق غذاخوری) را با عسل (۳ قاشق غذاخوری) مخلوط کرده و خمیر به‌دست‌آمده را به مدت ۲۰ دقیقه، در بخش‌هایی از صورت که نیاز دارد، قرار دهید.

۲- رفع خشکی پوست

دارچین به دلیل فیبری که دارد، باعث ازبین‌رفتن سلول‌های مرده پوست شما نیز خواهد شد. این کار سطح پوست را شفاف و خشکی‌های آن را از بین می‌برد. کافی است، این ادویه را با نمک دریا، روغن بادام و زیتون، همچنین مقداری عسل ترکیب و همانند یک اسکراب از آن استفاده کنید.

۳- تنظیم رنگ پوست

گاهی بر اثر عوامل مختلف ممکن است رنگ پوست کمی تغییر کند که دارچین درمان این مشکل است. وجود خواص ضدقارچ و ضدباکتری در آن باعث تنظیم رنگ پوست خواهد شد. این اثر را می‌توانید با ترکیب موز له شده (یک عدد)، ماست و آب‌لیمو به همراه دارچین و قراردادن آن به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست، ببینید.

۴- کاهش‌دهنده خطوط ریز

دارچین نقش مهمی را در بهبود جریان خون دارد. همچنین درون آن کلاژن نیز وجود داشته که نقش زیادی را در شادابی و تقویت تولید کلاژن توسط پوست ایفا می‌کند. این ادویه باعث می‌شود تا اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی در سطح پوست، بهتر انجام شده و در نتیجه صورت، کمی حجم بگیرد. نتیجه آن نیز ازبین‌رفتن چین و چروک‌های ریز پوست است. برای این کار کافی است چند قطره روغن معطر دارچین و وازلین را با هم ترکیب و روی پوست بمالید.

۵- جلوگیری از عفونت‌های پوست

خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی این ادویه، از عفونت‌های پوستی هم جلوگیری می‌کند. برای این کار باید عسل و دارچین را با هم مخلوط کرده و آن را روی منطقه آسیب‌دیده بگذارید. البته پاشیدن خود پودر دارچین هم می‌تواند در برطرف‌کردن این مشکل مؤثر باشد.

۶- درمان خشکی و ترک پا

تأثیر دارچین را می‌توانید روی پوست پا هم ببینید. برای نرم شدن و ازبین‌بردن پوست خشک پا، ترکیب دارچین (۲ قاشق غذاخوری)، روغن زیتون (یک قاشق غذاخوری)، شیر و آب مؤثر است. پا‌های شما باید به مدت ۱۵ دقیقه در این ترکیب بماند.

تأثیر دارچین در سلامت مو

دارچین یکی از بهترین ادویه‌ها برای سلامت و تقویت موهاست. با افزایش گردش خون‌رسانی در کف سر به ریشه مو‌ها کمک می‌کند تا تقویت و محکم شوند. این بخش از مطلب مربوط به اثراتی است که دارچین روی مو‌ها دارد:

۷- تحریک رشد مو

اولین تأثیر دارچین، روی رشد موها است. ترکیب عسل (یک قاشق‌چای‌خوری)، دارچین (یک قاشق‌چای‌خوری)، روغن زیتون (یک قاشق غذاخوری) و یک تخم‌مرغ را یکبار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه، روی مو‌هایتان قرار دهید تا بتوانید رشد آن را چندبرابر کنید.

۸- پاک‌کردن پوست سر

دارچین به دلیل دانه‌های زبری که دارد، باعث پاک‌کردن پوست سر هم می‌شود. برای دست‌یافتن به این فایده باید یک قاشق‌چای‌خوری از آن را با مقداری عسل و روغن زیتون گرم ترکیب کنید و روی کف سرتان ماساژ دهید. پاک شدن پوست سر باعث رشد بهتر مو‌ها شده و چربی آن را از بین خواهد برد.

۹- روشن‌کردن رنگ مو

شاید در مورد رنگ‌های گیاهی چیزی شنیده باشید، دارچین هم در این فرایند نقش مهمی را دارد. کافی است پودر دارچین را در نرم‌کننده موی خود ریخته، آن را روی مو‌هایتان مالیده و سپس شانه کنید. این ترکیب باید شب تا صبح روی سر شما باقی بماند تا تغییر رنگ مو‌هایتان را ببینید.

تأثیر دارچین در سلامت بدن

از اثرات زیبایی دارچین که بگذریم، تأثیر آن روی سلامتی را هم نباید نادیده بگیریم. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان نیز دشمن رادیکال‌های آزاد بوده که باعث ایجاد بسیاری از مشکلات بدن می‌شود. این بخش از مقاله را به این فواید ادویه اختصاص داده‌ایم:

۱۰- کاهش‌دهنده کلسترول

دارچین به میزان زیادی کلسترول بد خون شما را کاهش می‌دهد، در مقابل، کلسترول خوب را بیشتر می‌کند. البته کاهش تری گلیسیرید نیز یکی دیگر از اثرات این ماده است. این فرایند سلامت قلب را نیز به همراه دارد. برای دسترسی به این خاصیت کافی است، مقداری پودر دارچین را به‌صورت روزانه به چای خود اضافه کنید.

۱۱- کاهش‌دهنده درد

دارچین ترکیباتی دارد که به‌سرعت درد را کاهش می‌دهد. اثر دارچین روی پروستاگلاندین‌هاست که نقش مهمی را در انقباض و شل شدن عضلات دارند.

۱۲- درمان سرماخوردگی

طبع گرم دارچین باعث شده تا برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی نیز از آن استفاده شود. به‌خصوص اگر آن را با زنجبیل یا مقداری عسل ترکیب کنید. همچنین به دلیل خواص ضدمیکروبی که دارد، تأثیر خوبی را در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

۱۳- کاهش التهاب مفاصل

آرتریت، بیماری است که باعث درد و تورم زیاد مفاصل می‌شود. دارچین می‌تواند این مشکل را به‌سرعت برطرف کند. کافی است یک فنجان آب را با کمی عسل و پودر دارچین مخلوط کرده و آن را میل کنید.

۱۴- کمک به هضم غذا

تأثیر مثبت دیگری که دارچین دارد، روی هضم غذاست. در واقع دارچین با شکستن چربی‌هایی که با خوردن غذا وارد بدن شده، باعث می‌شود تا هضمشان راحت‌تر صورت گیرد. ترکیب عسل و دارچین روی زخم معده نیز مؤثر است.

۱۵- سلامت قلب

اگر از پودر دارچین و عسل به‌صورت مربا در ابتدای روز خود استفاده کنید، به میزان زیادی حملات قلبی را از خود دور خواهید کرد. به‌خصوص برای افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند؛ این ادویه به دلیل داشتن مواد معدنی، مفید است.

۱۶- کاهش وزن

دارچین، ادویه‌ای است که در بسیاری از رژیم‌های غذایی و ورزشی استفاده می‌شود. این ماده، در مقاومت به انسولین کمک کرده و توانایی آن برای سوخت‌وساز قند خون را بالاتر می‌برد. دارچین، میل به گرسنگی در شما را کم کرده و در صورت استفاده مداوم باعث کاهش وزن خواهد شد.

۱۷- کمک به چرخه قاعدگی

برای خانم‌هایی که در دروان قاعدگی، خونریزی زیادی دارند، دارچین یک ماده کمک‌کننده است. مصرف چای دارچین در این دوران به‌شدت توصیه می‌شود.

۱۸- پیشگیری از سرطان

شاید برایتان جالب باشد، اما ترکیبات قرار گرفته در این ادویه، خواص ضد سرطانی به‌خصوص سرطان معده و استخوان را هم دارد. برای دریافت این اثر، باید از مخلوط عسل، پودر دارچین و آب در طول روز استفاده کنید.

۱۹- افزایش طول عمر

دارچین نقش مهمی را در افزایش طول عمر دارد، اگر به‌صورت روزانه مصرف شود. ترکیب پودر دارچین و آب و نوشیدن آن به‌دفعات در طول روز، عمر شما را بیشتر خواهد کرد.

۲۰- درمان بیماری‌های ناشی از قند

افرادی که در معرض دیابت قرار دارند یا قند خون آن‌ها بالا است، بهتر است استفاده از دارچین را در برنامه غذایی خود قرار دهند. بر اساس آزمایش‌های صورت‌گرفته، استفاده مداوم از دارچین به مدت دو ماه باعث کاهش ۳۰ درصدی قند خون خواهد شد. همچنین مانع بالارفتن ناگهانی قند خون خواهد شد. به‌علاوه دارچین سطح انسولین خون را هم متعادل می‌کند. از طرفی روی سوخت‌وساز گلوکز در کبد و متابولیسم آن هم که باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شود، تأثیر دارد. قند زیاد در مغز باعث هیپرگلیسمی می‌شود که در مغز اتفاق می‌افتد. دارچین می‌تواند از بروز این مشکل نیز پیشگیری کند.

۲۱- درمان ناباروری

در ترکیبات اعلام شده برای دارچین ماده‌ای به نام سینامالدهید نیز دیده می‌شود. این ترکیب باعث افزایش سطح پروژسترون و کاهش سطح تستوسترون می‌شود. این تعادل هورمونی که نقش مهمی در ناباروری دارند، در درمان آن کمک‌کننده است.

۲۲- بهبود عملکرد مغز

دارچین روی عملکرد مغز هم تأثیر زیادی دارد. حتی استشمام بوی دارچین به طور دائم نیز، باعث تقویت حافظه خواهد شد. همچنین اثر مثبتی را در هوشیاری و آرامش دارد. به دنبال این فرایند می‌توانیم تأثیر آن در بهبود خواب را نیز ببینیم.

۲۳- خوشبو کردن دهان

رایحه خوب دارچین در ازبین‌بردن بوی بد دهان نیز مؤثر است. برای رسیدن به این اثر، کافی است چندتکه کوچک از چوب دارچین را بجوید یا آن را با آب گرم غرغره کنید.

۲۴- مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها

یکی دیگر از فواید دارچین در ازبین‌بردن باکتری‌هایی مانند E.coli یا عفونت‌های ادراری است. این ادویه باعث ازبین‌رفتن قارچ‌ها نیز خواهد شد. با نوشیدن چای دارچین در طول روز می‌توانید به میزان زیادی از عفونت‌های دستگاه گوارش را از بین ببرید.

۲۵- کمک به دستگاه گوارش

دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین است. کاتچین یکی از ماده‌های مؤثر در هضم غذا بوده و از بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. به‌عنوان‌مثال در رفع درد یا سلامت روده بزرگ نقش مهمی را دارد. علاوه بر این به دلیل داشتن خاصیت ضدمیکروبی برای رفع اسهال و حالت تهوع نیز مؤثر است. نقش دیگر دارچین در دستگاه گوارش، بهبود عملکرد آن بوده که به دلیل وجود فیبر در داخل ترکیبات آن است. همچنین دارچین التهابات مربوط به روده و معده را که ممکن است در اثر باکتری و ویروس‌ها ایجاد شود را هم کاهش می‌دهد.

۲۶- جلوگیری از التهاب مزمن

التهاباتی که درون بدن اتفاق می‌افتد، بیماری‌های دیگری را به دنبال دارد. اثر دیگر دارچین خواص ضدالتهابی آن است. با نوشیدن روزانه چای دارچین می‌توانید این التهابات را از بین ببرید.

۲۷- بهبود گردش و فشار

خاصیت مهم دیگر دارچین، تنظیم گردش خون است. افرادی که گردش خون نامناسبی دارند، معمولا دچار درد و بیماری‌های مختلفی مانند واریس، یبوست و … هستند. مصرف چای دارچین با بهبود گردش خون و رقیق کردن آن از ایجاد این مشکلات جلوگیری می‌کند. از طرفی دارچین تأثیر خوبی را در کنترل فشارخون نیز دارد. برای این اثر کافی است پودر آن را به غذای روزانه خود اضافه کنید.

۲۸- جلوگیری از آلزایمر و پارکینسون

آلزایمر بیماری مربوط به مغز است که در اثر دژنراسیون سلول‌های این منطقه ایجاد می‌شود. دارچین، ادویه‌ای است که با این بیماری مبارزه می‌کند. همچنین از بروز مشکلات حرکتی که از مغز منشأ می‌گیرد؛ مانند پارکینسون نیز جلوگیری خواهد کرد.

۲۹- جلوگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان

پوسیدگی و درد دندان ممکن است برای هر فردی ایجاد شود، اما مصرف روزانه دارچین، به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی از این مشکلات جلوگیری می‌کند. البته وجود کلسیم در ترکیبات این ماده در محکم شدن دندان‌ها نیز نقش به سزایی دارد.

۳۰- تقویت قوای جنسی

افراد زیادی به دلیل مشکلاتی که در روابط خود دارد، به دنبال راه درمان هستند. دارچین نقش مؤثری را در تقویت قوای جنسی داشته و یک ماده طبیعی برای رفع این مشکل است.

سخن پایانی

این مطلب، لیستی کامل از فواید دارچین را در اختیار شما قرار داده است. تمام دستورالعمل‌ها بر اساس نظر و تجربیات افرادی است که دارچین را در برنامه غذایی زندگی خود قرار داده‌اند. توصیه می‌شود در صورت داشتن هرگونه مشکل و بیماری قبل از مصرف این موارد، با پزشک خود مشورت کنید. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۰۶۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان