//
کدخبر: ۴۰۶۹۰۰ //
آشپزی | غذای محلی

طرز تهیه گمنه بوشهری | غذای محلی بوشهری

در این مطلب می خوام یکی از غذاهای ایرانی محلی و سنتی که متعلق به استان خوزستان هست رو بهتون آموزش بدم.

طرز تهیه گمنه بوشهری | غذای محلی بوشهری
به گزارش فرتاک نیوز،

 واسه من که برای اولین بار بود با این غذا آشنا می شدم خیلی خیلی جالب و هیجان انگیز بود امیدوارم واسه شما هم همینطور باشه. اسم این غذا گمنه بوشهری هست که واقعاً خیلی ساده ست و سریع درست میشه ولی در عین حال بسیار سالم، مقوی و سرشار از مواد مغذی هست. گمنه یا للک در گویش بوشهری در واقع بلغور ریز گندم هست که می تونه جایگزینی برای پلو و چلو هم باشه. خوب بریم با هم گمنه بوشهری آسون، لذیذ و خوش عطر رو درست کنیم و از خوردن اون با انواع خورش یا  خورش قلیه ماهی جنوب لذت ببریم.

مواد لازم برای گمنه بوشهری

بلغور ریز دانه گندم 2 پیمانه

پیاز 2 عدد

آب 2 پیمانه

روغن به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه گمنه بوشهری

مرحله اول: تفت دادن للک یا بلغور گندم

برای تهیه گمنه بوشهری ابتدا باید بلغور آن را تفت دهید. برای این کار اول باید بلغور ریز گندم را خوب پاک کنید تا هیچ سنگ یا خاشاکی در آن نباشد. پس از تمیز کردن للک کمی آب روی آن ها بپاشید تا مرطوب شوند.

یک ماهیتابه را روی شعله ملایم گاز بگذارید. بلغور گندم را داخل آن بریزید و مدام هم بزنید. در واقع می خواهیم با تفت دادن بلغور گندم، اصطلاحاً آن را بو بدهیم. خیلی مراقب باشید که بلغور گندم نسوزد، پس بهتر است شعله گاز را زیاد نکنید.

پس از اینکه للک ها را خوب تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید و آن ها را کناری بگذارید.

مرحله دوم: درست کردن پیاز داغ

دو عدد پیاز بزرگ را پوست بکنید و به صورت خلالی درشت خرد کنید.

یک قابلمه متوسط را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا داغ شود. سپس به میزان لازم روغن داخل آن بریزید و پس از داغ شدن روغن، با حوصله و به آرامی پیازها را سرخ کنید.

پس از سرخ شدن پیازها، به میزان لازم نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید عطر ادویه ها آزاد شود.

سپس آب را به مواد اضافه کنید و بگذارید تا به جوش آید.

مرحله سوم: پخت گمنه بوشهری

پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش آمد، بلغورهای تفت داده شده را به آن اضافه کنید و با یک قاشق چوبی، به صورت دورانی شروع به هم زدن آن کنید تا زمانی که آب آن کم شود.

سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برای 10 الی 15 دقیقه دم بکشد. مراقب باشید که ته دیگ آن نسوزد و فقط کمی برشته شود. سپس میل کنید.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۶۹۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان