//
کدخبر: ۴۰۱۳۳۴ //
آشپزی | گرد غوره

طرز تهیه گرد غوره خانگی | چاشنی خیلی خوشمزه ایه!

الان که فصل غوره اس پیشنهاد می کنم حتما گرد غوره درست کنید و از خواص بی نظیر اون بهره مند بشید. طرز تهیه گرد غوره خانگی بسیار ساده است و نیاز به تخصص و مهارت نداره. کافیه غوره ها رو بشورید، خشک و آسیاب کنید.

طرز تهیه گرد غوره خانگی | چاشنی خیلی خوشمزه ایه!

غوره (انگور نرسیده یا کال) یکی از مقوی ترین میوه هاس که خواص بسیار زیادی برای بدن داره. غوره در خیلی از غذاها مخصوصا خورش ها از جمله خورش بادمجون استفاده میشه طعم اون ها رو خوشمزه می کنه. حتی یه خورش سنتی ایرانی به اسم غوره مسما وجود داره که این میوه ی پر خاصیت از مواد اصلی اونه. از غوره میشه به شکل های مختلف در غذاها استفاده کرد. مخصوصا این که فصل غوره کوتاهه و بهتره که روش های مختلف برای نگهداری و استفاده از اون رو یاد بگیرید. مثلا می تونید غوره رو داخل فریزر بذارید و هر وقت لازم داشتید از اون استفاده کنید. یکی دیگه از روش های استفاده از غوره، خشک کردن و تبدیل اون به گرد غوره اس که موارد استفاده از اون بیشتر از غوره ی تازه اس. در این مطلب طرز تهیه گرد غوره خانگی رو بهتون آموزش میدیم تا بتونید این ادویه ی خوشمزه رو به سادگی درست کرده و در موارد مختلف از اون استفاده کنید. اما پیش از اون کمی با خواص گرد غوره و موارد استفاده از اون آشنا بشید:

گرد غوره یکی از ادویه های ترشه که خوردنش باعث تسکین درد و ورم مفاصل میشه و برای کاهش فشار خون، چربی خون و برای کسانی که صفرا و بلغم دارن مفیده، چون حرارت و صفرای بدن رو دفع می کنه. این ادویه مقوی کبده (به ویژه کبد چرب) و کسانی که چاق هستند و یا رژیم دارن، می تونن برای لاغر شدن و از بین بردن چربی های دور شکم این ادویه رو به برنامه ی غذایی شون اضافه کرده و به همراه غذا استفاده کنن. غوره قابضه و طبع سرد داره. گرد غوره بهترین تقویت کننده معده‌ اس، روده ها رو ضد عفونی می کنه و برای رفع زرد مفیده.

پودر-غوره

موارد استفاده از گرد غوره خیلی زیاده و شما می تونید اون رو داخل همه ی خورش ها و سالادها بریزید. پودر غوره بهترین چاشنی برای قیمه، قورمه، آبگوشت و کوفته اس. پودر غوره هم به صورت ادویه در انواع کباب و کتلت ها و ماکارونی و کلم پلو و لوبیا پلو استفاده میشه و هم در انواع سالاد از جمله سالاد شیرازی. برای سالاد بهتره پودر غوره را با کمی آبلیمو مخلوط کرده و روی سالاد بریزید. یک روش استفاده دیگه از گرد غوره، دمنوش اونه که چون طبع سردی داره معمولا با کمی عسل یا نبات خورده میشه. کافیه گرد غوره رو داخل کیسه‌ های چای بریزید و با آب جوش دم کنید. اگر به کیسه ی چای دسترسی ندارید می تونید روی پودر غوره آب جوش ریخته و آن را صاف کنید. با وجود این که این ادویه خواص بی شماری داره و موارد مصرف اون بسیار زیاده، مصرف گرد غوره برای مبتلایان به زخم معده و خانم های باردار توصیه نمیشه.

مواد لازم برای گرد غوره

غوره عسگری 1 کیلوگرم

طرز تهیه گرد غوره خانگی

۱- ابتدا غوره ها را دانه دانه کرده و از خوشه جدا کنید، آن ها را داخل سبد بریزید و بشویید. سپس اجازه دهید تا آب غوره ها کاملا از سبد خارج شده و خشک شوند.

۲- غوره ها را داخل سینی یا سبد پلاستیکی بریزید و (ترجیحا در هوای آزاد) پهن کنید. سینی را چند روز جلوی آفتاب مقابل نور مستقیم خورشید قرار داده و اجازه دهید تا غوره ها کاملا خشک شوند. برای خشک شدن کامل غوره ها حدود ۱ هفته زمان لازم است.

۳- بعد از آن که غوره ها کاملا خشک شدند، آن ها را داخل دستگاه آسیاب بریزید و پودر کنید.

۴- گرد غوره ی آماده شده را داخل شیشه ی درب دار بریزید و برای انواع سالاد و خورش از آن استفاده کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه گرد غوره خانگی

– برای درست کردن گرد غوره، از غوره ی انگور عسگری یا انگور سفید استفاده کنید که بی دانه هستند. استفاده از غوره های هسته دار باعث تلخی گرد غوره خواهد شد.

– اگر غوره ها را در هوای آزاد خشک می‌ کنید، بعد از خشک شدن غوره ها، آن ها را در سبد بریزید و با آب بشورید تا گرد و غبار آن‌ ها گرفته شود. بعد از ان که آب غوره ها از سبد خارج شد، آن ها را روی پارچه ی تمیز و یا دستمال حوله ای بریزید تا آب اضافی آن ها گرفته شود.

– حتما اجازه دهید تا غوره ها کاملا خشک شوند. در غیر این صورت کپک زده و قابل استفاده نخواهد بود.

– می توانید کمی نمک با پودر غوره ترکیب کنید و از آن به عنوان یک چاشنی آماده استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۳۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان