//
کدخبر: ۶۴۳۰۳ //

کشف دو مقبره باستانی در مصر

وزارت آثار باستانی از یک کشف بزرگ در جنوب غربی مصر خبر داد. باستان شناسان موفق شدند دو مقبره باستانی کوچک در ساحل غربی رود نیل کشف کنند. در این دو مقبره دو جسد مومیایی شده پیدا شد که قدمت آن ها به حدود ۳۵۰۰ سال پیش بازمی گردد. طبق ارزیابی های باستان شناسان این مومیایی ها سه هزار و پانصد سال قدمت دارند و در شهر جنوبی اقصر پیدا شده اند. در کنار این دو مومیایی اشیا بسیار باارزشی نظیر زیورآلات، ماسک های چوبی رنگی آمیزی شده و ظروف گلی کشف شده اند.

کشف دو مقبره باستانی در مصر
به گزارش فرتاک نیوز،

باستان شناسان این مقبره ها را حوالی شهر اقصر و در بخش غربی ساحل رود نیل در قبرستانی پیدا کردند که متعلق به اشراف، افراد برجسته و مقامات حکومتی بوده است. این کشف جدیدترین کشف باستانی در شهر اقصر بوده است که ابعاد تازه ای از مصر باستان را آشکار می کند. خالد العنانی وزیر آثار باستانی مصر می گوید: «این کشف واقعا استثنایی است. قبرستان متعلق به سلسله هجدهم پیش از این کشف شده بود، اما تاکنون کسی وارد این مقبره ها نشده بود و این اولین بار است که وارد این دو مقبره می شویم.» وی افزود این کشف بخشی از مجموعه اکتشافاتی است که از سال گذشته آغاز شده و هدف آن رونق بخشیدن مجدد به صنعت گردشگری کشور مصر است. دولت مصر امیدوار است با کشف این مومیایی ها رونق تازه ای به صنعت گردشگری خود بدهد که در چند سال اخیر کم رونق شده است.

 

به گفته خالد العنانی وزیر آثار باستانی مصر، این دو جسد مومیایی شده در داخل دو گور باستانی و در گورستانی خصوصی متعلق به سلسله هجدهم پیدا شده اند. این گورستان مخصوص دفن افراد برجسته و مقام های رسمی بوده است. به گفته العنانی این دو جسد مومیایی شده در پارچه ای از جنس کتان پیچیده شده اند و هنوز به طور کامل شناسایی نشده اند، اما با توجه به اشیا یافت شده و دیوارنگاره ها تخمین زده می شود که این دو مومیایی متعلق به سلسله هجدهم باشند.  گورستان باستانی ذراع ابوالنجا در دهه ۱۹۹۰ و توسط یک باستان شناس آلمانی کشف شده بود. اما از آن زمان مورد محافظت قرار گرفته بود و تاکنون کسی وارد قبرها نشده بود.

 

وزیر آثار باستانی مصر ادامه داد: این کشف اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا داخل هر کدام از این دو گور مجموعه ای بسیار با ارزش از اشیا وجود دارند که همراه با اجساد دفن شده اند. یکی از این اشیاه مجسمه رنگ شده یک زن است که به ازیریس الهه زندگی پس از مرگ شباهت دارد. همچنین دیواری نقاشی شده در این مقبره ها کشف شده که تقریبا سالم باقی مانده است و به گفته کارشناسان بهترین نقاشی دیواری است که در ۱۰۰ سال گذشته در مصر کشف شده است. باستان شناسان با بررسی دیوار نگاره ها و نقاشی های موجود در این دو مقبره حدس می زنند این گورها به دوره پادشاهی آمنهوتپ دوم و توتمس اول از فراعنه سلسله هجدهم تعلق داشته باشند.

 

یکی از این مقبره ها دارای پنج ورودی است که به یک تالار چهار گوش منتهی می شوند و دو دالان زیرزمینی در ضلع شمالی و جنوبی مقبره قرار دارند. در کنار این دو جسد مومیایی، اشیاه باارزشی نیز کشف شده، از جمله نقاب های چوبی رنگ آمیزی شده که برای برگزاری مراسم تدفین استفاده می  شده است، ظروف سفالی، سکه های مخصوص مراسم تدفین و مجموعه ای بی نظیر از ۴۵۰ مجسمه.

 

این کشف، جدیدترین کشف از مجموعه اکتشافات در گورستان باستانی ذراع ابوالنجا، و به طور کلی مصر محسوب می شود که از سال گذشته آغاز شده است. خالد العنانی وزیر آثار باستانی مصر سال ۲۰۱۷ را «سال اکتشافات باستانی» نامید و در پی آن اقداماتی وسیع جهت احیا صنعت گردشگری این کشور آغاز شده است.  از آغاز سال ۲۰۱۷ کاوش های جدیدی برای کشف آثار باستانی شروع شده و تاکنون مجموعه های زیادی از آثار باستانی در نقاط مختلف مصر کشف شده است. یکی از این آثار باارزش که چند ماه پیش کشف شده مقبره طلاساز سلطنتی بود که در نزدیکی اقصر کشف شد و متعلق به سلسله هجدهم بود. اشیاه یافت شده در آن مقبره به یکی از خدایان باستانی تقدیم شده بود.

mummy-grave

صنعت توریسم و گردشگری کشور مصر از سال ۲۰۱۱ در پی ناآرامی ها و آشوب های سیاسی و حملات گروه های تندرو به شدت تضعیف شده و لطمه خورده است. شمار گردشگران مصر در طی پنج سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده است. مقامات مصری اقداماتی را جهت رونق مجدد این صنعت در پیش گرفته اند و امیدوارند این مجموعه اکتشافات باارزش، حیات تازه ای به کالبد بی رمق گردشگری این کشور بدمد.

 

صنعت گردشگری مصر یکی از منبابع اصلی درآمدزایی این کشور است و اقتصاد آن تا حد زیادی به این صنعت وابسته است. بهبود اوضاع گردشگری مصر می تواند باعث بهبود وضعیت معیشتی مردم شود که به دلیل برنامه اصلاح اقتصادی با تورم بسیار بالایی دست و پنجه نرم می کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۴۳۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان