//
کدخبر: ۵۳۲۹۴ //

پیدا شدن شهر گمشده اسکندر در جاده میان ایران وعراق

شهر گمشده اسکندر مقدونی براساس گزارش‌های باستانی، مکانی جادویی بوده که انسان‌ها در آزادی کامل در آن زندگی می‌کرده‌اند و فیلسوف‌ها مردم را از خردمندی خود بهرمند می‌ساختند.

پیدا شدن  شهر گمشده اسکندر در جاده میان ایران وعراق
به گزارش فرتاک نیوز،

باستان‌شناسان عراقی این شهر را که برای دو هزارسال ناپدید شده‌بود، با کمک عکسبرداری پهپادی و تصاویر اطلاعاتی محرمانه خارج از طبقه‌بندی کشف کردند.

 

"کالاتگا دربند" که گفته می‌شود در سال 331 پیش از میلاد توسط اسکندی مقدونی یا دست کم در دوران او بنا شده‌است، توسط گروهی از باستان‌شناسان عراقی و بریتانیایی کشف شد. به گفته جان مک‌گینیس یکی از باستان‌شناسان حاضر در این پروژه، کشف این شهر مراحل اولیه خود را سپری می‌کند اما فکر می‌کنم با شهری پرهیاهو مواجه هستیم که در جاده میان ایران و عراق واقع شده و در دوران خود بسیار پررفت و آمد بوده‌است.

 

این منطقه پس از انتشار تصاویر ماهواره‌ای محرمانه از طبقه‌بندی خارج شده متعلق به دهه 1960 توسط سازمان جاسوسی آمریکا مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفت. در این تصاویر نمای کلی خرابه‌های شهر دیده می‌شوند.

 

مک‌گینیس و همکارانش پس از دیدن این تصاویر از پهپاد‌ها برای بررسی بیشتر خطوط خرابه‌های این منطقه که برای قرن‌ها زیر خاک باقی مانده بودند، استفاده کردند.در این منطقه که در کردستان عراق واقع شده، سکه‌های یونانی، و مجسمه‌هایی از خدایان یونانی-رومی نیز کشف شده‌است.

 

اگرچه تاریخ دقیق زمان بنای این شهر هنوز مشخص نشده‌است، اما باستان‌شناسان احتمال می‌دهند شهر در مسیر جاده‌ای در منطقه‌ای که بعد‌ها بین‌النهرین نام گرفت قرار دارد که اسکندر مقدونی از آن برای حضور در جنگ با داریوش سوم عبور کرده‌است. به گفته باستان‌شناسان این شهر زمانی بازاری پرتردد برای سربازان بوده و بازرگانان بوده‌است.

 

مک‌گین و گروهش مسئول اجرای طرح آموزشی مدیریت میراث فرهنگی عراق هستند که در آن به محققان و باستان‌شناسان عراقی یاد می‌دهند چطور گنجینه‌های باستانی بی‌بدیل را شناسایی کرده و از آنها در برابر خطر تخریب ناشی از جنگ با داعش محافظت کنند

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: رکنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۳۲۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان