//
کدخبر: ۴۵۵۹۱۷ //

روانشناسی رابطه |اگه تو رابطه با همسرت این نشونه‌ها هست بدون از عشقت خسته شده

دلزدگی زناشویی یا Couple burnout حالت دردناکی از فرسودگی عاطفی و روانی است . دلزدگی ، زوجینی را که توقع دارند عشق و ازدواج به زندگی شان معنا ببخشد را متاثر می کند . دلزدگی هنگامی بروز می کند که زوجین متوجه می شوند که علیرغم، تمام تلاش ها، رابطه شان به زندگی معنا نداده و نخواهد داد .

روانشناسی رابطه |اگه تو رابطه با همسرت این نشونه‌ها هست بدون از عشقت خسته شده
به گزارش فرتاک نیوز،

روانشناسی رابطه علمی است که به بررسی رفتارها و تعاملات انسان‌ها در روابط بین فردی می‌پردازد. روانشناسی رابطه به بررسی عواملی مانند عشق، احساسات، ارتباطات و مشکلات روابط میان افراد می‌پردازد و برای بهبود روابط میان افراد کمک می‌کند. در ادامه به برخی از مباحث مهم در روانشناسی رابطه پرداخته خواهد شد.یکی از مفاهیم اساسی در روانشناسی رابطه، الزامات و نیازهای انسانی است. انسان‌ها با تمامیت ژنتیکی به دنیا می‌آیند و از اتکای به دیگران به منظور تأمین نیازهای روانی، عاطفی و اجتماعی خود نیازمند هستند.در ادامه با بروزترین مشکلات در روانشناسی رابطه می پردازیم.

از دیگر مباحث مهم در روانشناسی رابطه می‌توان به مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد. مهارت‌های ارتباطی شامل توانایی بیان شفاف و موثر احساسات و نیازها، توانایی شنیدن فعال و تمرکز شده، توانایی حل اختلافات به صورت ضابطه‌مند و منطقی، و توانایی برقراری ارتباط و ارتباط مؤثر با دیگران می‌باشد.

نشانه های دلزدگی از زندگی مشترک

مشاوران آویژه به بررسی برخی از علائم دلزدگی مردان و زنان پرداخته اند. اگر شما نیز این نشانه ها را در زندگی خود حس می کنید و یا همسرتان این ویژگی ها را دارد پس باید به فکر درمان آن باشید. علائمی که نشان می دهد شما در یک زندگی خسته کننده هستید عبارتند از:

مانند قبل به احساسات یا علایق شریک زندگی خود علاقه ای نشان نمی دهید.

به اندازه اوایل زندگی مشترک خود به یکدگیر توجه نمی کنید.

اشتیاقی به فکر کردن در مورد آینده و اهداف زندگی مشترک خود ندارید.

وقت گذراندن با همسرتان یا فرزندانتان برای شما کسل کننده است.

دوست دارید بیشتر با دوستان و یا آشنایان خود به تفریح بپردازید و این برای شما لذت بخش تر از جمع خانواده است.

در ذهن خود همیشه این جمله را دارید که ای کاش می توانستم شریک زندگی خود را تغییر بدهم.

احساس می کنید هیچ نقطه مشترکی با همسرتان ندارید.

صحبت کردن با همسر در مورد احساسات و نیازهایتان برای شما سخت است.

اغلب نسبت به شریک زندگی خود احساس عصبانیت یا ناراحتی می کنید.

دیگر جذب همسرتان نمی شوید و او برای شما جذابیتی ندارد.

برای یکدیگر احترام قائل نمی شوید.

سکوت بین شما و همسرتان حاکم است و صحبتی با هم ندارید.

قدر یکدیگر را نمی دانید و قدردان زحمات همسرتان نیستید.

اعتماد شما نسبت به یکدیگر کمرنگ شده است.

صحبت های شما همیشه به دعوا ختم می شود.

هنگام دعوا و بحث هیچ کدام برای آشتی کردن پیش قدم نمی شوید. یا نمی دانید چگونه پشیمانی خود را ابراز کنید به همین دلیل مدت زیادی در قهر به سر می برید. آیا شما نیز برای آشتی کردن با همسر خود مشکل دارید؟ نمی دانید چگونه با همسر خود آشتی کنید؟ به شما توصیه می کنم حتما مقاله چگونه با همسر خود آشتی کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

میل به داشتن رابطه جنسی ندارید و یا آن را یک عادت می دانید که باید سریع به آن پاسخ داد و تمام

از در آغوش گرفتن همسرتان و یا لمس کردن او لذت نمی برید.

جملات عاشقانه بین شما و همسرتان کمرنگ شده است.

یکی از بارزترین نشانه های دلزدگی در ازدواج، احساس بی قراری در رابطه شماست.

خیلی سریع با کوچکترین بهانه ای عصبی می شوید.

پس به طور خلاصه می توان گفت: یک رابطه خسته کننده اغلب با از دست دادن علاقه، محبت و توجه مشخص می شود. بی حوصلگی می تواند نشان دهنده این باشد که رفتارها و عادت های شما و همسرتان باید تغییر کند.

دلزدگی از زندگی مشترک

عواملی که در ایجاد دلزدگی حائز اهمیت هستند

– همیشه باب میل بودن: برخی از زوجین خود واقعی نیستند یعنی برای آنکه جلب رضایت همسر خود را داشته باشند، طوری رفتار می‌کنند که او دوست دارد. سعی می‌کنند همیشه کامل باشند تا در نگاه همسر خود همیشه قابل تائید باشند. فشار روانی که این افراد تحمل می‌کنند بسیار زیاد است و همین امر موجب افسردگی و خستگی فرد می‌گردد که به دنبال آن دلزدگی رخ خواهد داد.

– به دنبال اشتیاق کاذب بودن: هنگامی که چند ماه از زندگی زناشویی می‌گذرد و شور و اشتیاق اولیه از بین می‌رود، برخی افراد نمی‌خواهند قبول کنند که زندگی همچنان در جریان است و قرار نیست همه چیز مانند روزهای نخست شیرین و لذت بخش باشد. بی‌شک تفاوت‌های اخلاقی بین زوجین وجود دارد که در ماه‌های پس از ازدواج خودنمایی می‌کند. برخی افراد به جای اینکه در این ایام آگاهانه رفتار کنند و کنترل امور زندگی را حفظ کنند، به دنبال اشتیاق‌های کاذب می‌روند تا آنچه در روزهای نخست زندگی بود را دوباه تجربه کنند در حالی که این امر میسر نیست چرا که گذشته تکرار نخواهد شد.

– فرسودگی یادلزدگی شغلی: یکی ازعواملی که در به وجود آمدن دلزدگی زناشویی دخالت دارد، استرس ها و فشار شغلی است که شکل افراطی آن دلزدگی شغلی نام دارد که از کار زیاد ناشی می شود و برسلامت هر دو زوج و سطح رضایت آنها تأثیر می گذارد.و باعث می‌شود که درزندگی شخصی کامروا نباشند.

– قسمتی از زندگی زوجین نسبت به بقیه قسمت‌ها پررنگ‌تر می‎شود: اجازه بدهید این موضوع را با ذکر دو مثال توضیح دهیم. مردی را تصور کنید که فقط در هنگام برقراری رابطه جنسی با همسر خود مهربان است و در طول روز هیچ ابراز محبتی ندارد. و یا مادری را تصور کنید که پس از به دنیا آمدن فرزند خود تمام حواس و فکر و ذکرش فرزندش است و از همسر خود کاملاً غافل است. در این هنگام دلزدگی شدید اتفاق خواهد افتاد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۵۹۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان