//
کدخبر: ۴۳۳۰۰۶ //

روابط فرازناشویی| چرا شخصی که به او اعتماد دارید به شما خیانت می‌کند!

با ما در این مقاله همراه باشید تا با علل روابط فرازناشویی، پیامد ها و درمان آن صحبت کنیم.

روابط فرازناشویی| چرا شخصی که به او اعتماد دارید به شما خیانت می‌کند!
به گزارش فرتاک نیوز،

روابط فرازناشویی در دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی‌های مشترک امروزی تبدیل شده است. در واقع ازدواج به معنای یک پیمان مشترک میان زن و مرد است که در چهارچوب آن، زوجین متعهد می‌شوند تا نیازهای عاطفی، جنسی و هیجانی یکدیگر را برطرف کنند و مسیر رشد و کمال انسانی را بپیمایند. اما در حال حاضر با توجه به گسترش تکنولوژی و روابط میان زن و مرد، خطراتی بنیاد خانواده ها را تهدید می‎کند که مهم‌ترین آن‌ها، خیانت و یا همان روابط فرازناشویی است. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا با علل روابط فرازناشویی، پیامد ها و درمان آن صحبت کنیم.

روابط فرازناشویی چیست؟

روابط فرازناشویی نام جدید و به ظاهر تمیز همان خیانت است. خیانت همسر به معنای زیرپاگذاشتن اخلاق و ورود به رابطه عاطفی، احساسی، جنسی و یا کلامی با فرد سوم در یک رابطه است. البته نمی‌توان برای خیانت حد و مرز مشخصی را در نظر گرفت چراکه از نظر هرکس، خیانت شکل و تعاریف مختلفی دارد.

معمولا در گذشته، روابط فرازناشویی بیشتر به برقراری رابطه جنسی محدود می‌شدند درحالی که امروزه، معنای خیانت خیلی فراتر از این حرف‌هاست. بر اساس نظریه روابط فرازناشویی، هرگونه برقراری رابطه پنهانی عاطفی، کلامی و یا جنسی با فردی به غیر از همسر به صورتی که از نظر شرعی، عرف جامعه و اخلاق قابل قبول نباشد، خیانت و یا همان رابطه فرازناشویی محسوب می‌شود. پس بر اساس همین نظریه میتوان گفت چشم چرانی، شوخی‌های بیجا، فکر کردن به فردی غیر از همسر، خیال پردازی و …، همگی خیانت در نظر گفته می‌شوند.

  • بیشتر بخوانید:

رابطه جنسی زنان|چرا زنان دچار مشکلات جنسی می‌شوند؟

روابط فرازناشویی

عوامل موثر شکل گیری روابط فرازناشویی

کنجکاوی جنسی

در حال حاضر، کنجکاوی و تنوع طلبی یکی از شایع‌ترین دلایل خیانت مردان و زنان است. تنوع طلبی و یا انحراف جنسی می‌تواند به علت‌های مختلفی در یک فرد شکل بگیرد که مهم ترین آن‌ها، تماشای فیلم‌های پورن و الگو گرفتن از آن هاست. به همین دلیل برخی از افراد با اینکه زندگی زناشویی متعادلی را می‌گذرانند اما به دلیل آرمان گرایی جنسی و تنوع طلبی، به سمت روابط فرازناشویی کشیده می‌شوند.

معیارهای اشتباه ازدواج

معمولا خیانت عاطفی در ازدواج های اشتباه، ازدواج های اجباری و یا ازدواج در سنین پایین بیشتر دیده می‌شود. یکی از مهم ترین فاکتورهای ازدواج سالم، ازدواج با یک شخصیت سالم است. افرادی که تیپ شخصیتی تند مزاج، خودشیفته و یا هیجان طلبی دارند، معمولا خیلی به تعهدات اخلاقی خود پایبند نبوده و تنها به دنبال برطرف کردن نیازهای خودشان هستند.

فکر انتقام جویی

یکی دیگر از دلایل روآوردن به روابط فرازناشویی و خیانت زنان، انتقام جویی از همسر است. شخصی که خودش مورد خیانت قرار گرفته است؛ گاهی اوقات برای انتقام جویی، دست به خیانت می‌زند. معمولا این افراد تنها دلیل رفتارشان را اینگونه توجیه می‌کنند که ” می‌خواستم او احساس من رو درک کنه تا بفهمه خیانت چقدر دردناکه”.

رضایت نداشتن از زندگی زناشویی

یکی از مهم ترین علل روابط فرازناشویی، نداشتن احساس رضایت و خوشبختی در زندگی زناشویی است. عدم وجود رابطه صمیمانه میان زوجین، اختلاف های شدید، تنش های عصبی و علاقه نداشتن به همسر، همگی این موارد می‌تواند زندگی زناشویی شما را سرد و بی روح کند. در چنین روابطی است که یکی از طرفین برای رهایی از مشکلات خانوادگی و ارضای نیازهای عاطفی و جنسی خود به فرد دیگری غیر از همسرش، روی می‌آورد.

نداشتن اعتماد به نفس و خود کم بینی

متاسفانه برخی از افراد به دلیل خودکمک بینی و نداشتن احساس ارزشمندی در رابطه زناشویی، به سمت خیانت سوق پیدا می‌کنند. این افراد برای تایید توانایی‌ها و جذابیت های خود به دنبال برقراری رابطه‌های متعدد با افراد مختلف هستند.

  • بیشتر بخوانید:

خط قرمز آقایان در رابطه زناشویی| خانم‌ها جدی بگیرند!

روابط فرازناشویی

پیامدهای روابط فرازناشویی

از هم پاشیدن خانواده

یکی از مهم ترین پیامدهای روابط فرازناشویی، متزلزل شدن بنیاد خانواده است. روابط فرازناشویی چه به صورت خیانت مجازی و یا جنسی اتفاق بیفتد، اصلا قابل توجیه نیست و برملا شدن رابطه پنهانی، زندگی زناشویی شما را در معرض فروپاشیدگی قرار می‌دهد. حتی اگر این موضوع منجر به طلاق و جدایی نشود، بازگشت به زندگی قبل از خیانت و جبران اتفاقات گذشته برای شما قطعا کار سخت و دشواری خواهد بود.

تنش و جر و بحث‌های خانوادگی

با سرد شدن رابطه زناشویی و کمتر شدن علاقه میان زوجین، هر موضوع و اختلاف کوچکی می‌تواند منجر به دعوا و جنجال های بزرگ خانوادگی شود. در واقع ظرفیت تحمل هر دو فرد کاهش پیدا می‌کند و موضوعاتی که قبلا به راحتی با گفتگو حل می‌شده است، به یک مشکل مهم و اساسی در زندگی مشترک تبدیل می‌شود.

فرزندان آسیب پذیرترین افراد در روابط فرازناشویی

یکی از مهم ترین دغدغه های روانشناسان از پیامدهای روابط فرازناشویی، آسیب به فرزندان است. وقتی مادر و یا پدری درگیر روابط فرازناشویی می‌شود، طبیعتا وقت کمتری را برای فرزندان خود می‌گذارد. از طرف دیگر، دعوا و روابط سرد میان پدر و مادر بر روحیه فرزندان تاثیر منفی داشته و آن ها را در معرض آسیب های روحی قرار می‌دهد. حال اگر این رابطه فاش شده و زندگی در آستانه فروپاشی قرار بگیرد و یا حتی منجر به طلاق شود، بیشترین آسیب متوجه فرزندان آن خانواده خواهد بود. معمولا این فرزندان، افرادی سرخورده و عصبی هستند که در آینده با مشکلات روحی و روانی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آسییب های روحی | آشفتگی های روانی

عوارض و مشکلات روحی و روانی در خیانت تنها مربوط به فردی که مورد خیانت قرار گرفته، نیست. تحقیقات نشان می‌دهد فرد خائن به مرور زمان درگیر تنش های روحی و روانی زیادی می‌شود. احساس گناه، احساس وابستگی به فرد سوم، احساس عشق و نفرت به طور همزمان به همسر خود، احساس شرمندگی و در صورت بر ملاشدن خیانت، شماتت و سرزنش از طرف جامعه، همگی آسیب های روحی فراوانی را به او وارد می‌کند. در نتیجه کنترل این احساسات برای فردی که خیانت کرده، سخت شده و او را به مشکلات روحی زیادی مبتلا می‌کند.

آسیب های جسمی | بروز بیماری های مقاربتی

فردی که به برقراری روابط جنسی بی حد و مرز با افراد متعدد عادت دارد، در برابر بیماری های مقاربتی آسیب پذیرتر است. هرچه تعداد روابط فرازناشویی جنسی شما بیشتر باشد، احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی و ارتباط با افراد ناقل بیماری بیشتر شده و به همین دلیل سلامت جسمی شما به خطر می‌افتد.

  • بیشتر بخوانید:

سلامت رابطه جنسی چیست؟(نکات رابطه جنسی سالم را بدانید

روابط فرازناشویی

درمان روابط فرازناشویی

احساس عمیق پشیمانی

اول از همه برای درمان روابط فرازناشویی باید عمیقا از رفتار ناپسند و غیر قابل قبول خود، ابراز پشیمانی کرده و متوجه اشتباه خود شوید. سپس، این احساس پشیمانی و نارضایتی را به همسر خود بروز داده و به دنبال فرصتی برای جبران اشتباهات خود باشید. اگر این احساس شرمندگی و پشیمانی در شما وجود نداشته باشد و به دنبال توجیه روابط فرازناشویی باشید؛ نه تنها به حفظ زندگی خود کمک نمی‌کنید بلکه با برانگیختن خشم همسرتان، بیشتر در معرض از دست دادن زندگی زناشویی خود قرار می‌گیرید.

مشخص کردن دلایل خیانت

یکی از مهم‌ترین گام‌های درمان روابط فرازناشویی، مشخص کردن علل خیانت است. با اینکه خیانت به هیچ‌ وجه قابل توجیه نیست اما در بیشتر مواقع، برخی از مشکلات در روابط زناشویی، فرد خائن را به سمت خیانت سوق می‌دهد. آیا شما از رابطه جنسی با همسرتان احساس رضایت نمی‌کنید؟ اگر بخواهید لیستی از علت های خیانت خود آماده کنید؛ به چه مواردی اشاره می‌کنید؟ بهتر است در فضایی دوستانه با همسرتان در مورد این عوامل صحبت کنید تا مشکل به طور کامل حل و فصل شود در غیر این صورت، امکان خیانت بازهم وجود دارد.

از مشاوران خانواده کمک بگیرید

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، گاهی اوقات برخی از مشکلات روحی و روانی در شخصیت فرد خائن مانند عدم اعتماد به نفس، خودشیفتگی و یا تنوع طلبی، سبب شروع روابط فرازناشویی می‌شود. اگر فکر می‌کنید با موضوعات این چنینی درگیر هستید، حتما به یک مشاوره خیانت مراجعه کرده و از او کمک بگیرید. کمک گرفتن از روانشناسان و متخصصان فعال در این حوزه به بهبود سریع تر شرایط شما کمک زیادی خواهد کرد.

روابط فرازناشویی

پایان دادن به رابطه سوم

بعد از اینکه به باطن زشت خیانت پی بردید؛ همین الان تصمیم بگیرید که تمامی راه های ارتباطی با فرد سوم را از بین ببرید. به بهانه آخرین پیام، خداحافظی و یا هر موضوع دیگری این رابطه اشتباه را کش ندهید. اگر در فضاهای مجازی او را فالو دارید، همین حالا آنفالو کنید. اگر لازم است شماره همراه خود را عوض کنید تا دیگر هیج راه ارتباطی باقی نماند. هر هدیه و چیزی که او را به یاد شما می‌آورد، از خود دور کنید تا دوباره تمام حواستان به زندگی زناشویی‌تان متمرکز شود.

سخن آخر

خیانت و رابطه مثلثی یکی از بزرگترین چالش‌ها و دغدغه‌های زندگی‌های زناشویی است که پیامدهای منفی خودش را به شکل های مختلف در جامعه نشان می‌دهد. به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین علل روابط زناشویی، پیامدها و درمان آن بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مطلب نهایت بهره را برده باشید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۰۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان