//
کدخبر: ۴۵۸۷۶۱ //

خرید شیر فشارشکن خارجی و ایرانی

شیر تخلیه فشار یک دستگاه ایمنی است که برای محافظت از یک مخزن یا سیستم تحت فشار در طول یک رویداد فشار بیش از حد طراحی شده است.

خرید شیر فشارشکن خارجی و ایرانی
به گزارش فرتاک نیوز،

یک رویداد فشار بیش از حد به هر شرایطی اطلاق می شود که باعث شود فشار در یک ظرف یا سیستم فراتر از فشار طراحی مشخص شده یا حداکثر فشار کاری مجاز (MAWP) افزایش یابد.

هدف اصلی شیر کاهش فشار، حفاظت از جان و مال با تخلیه سیال از یک مخزن تحت فشار بیش از حد است.

امروزه بسیاری از سیستم های الکترونیکی، پنوماتیکی و هیدرولیک برای کنترل متغیرهای سیستم سیال مانند فشار، دما و جریان وجود دارد. هر یک از این سیستم ها برای کار کردن به یک نوع منبع انرژی مانند برق یا هوای فشرده نیاز دارند. یک شیر تخلیه فشار باید همیشه قادر به کار باشد، به خصوص در دوره قطع برق که کنترل های سیستم غیرعملکردی هستند. بنابراین، تنها منبع نیرو برای شیر تخلیه فشار، سیال فرآیند است.

شیرهای فشارشکن 

هنگامی که شرایطی رخ می دهد که باعث می شود فشار در یک سیستم یا کشتی به سطح خطرناکی افزایش یابد، شیر تخلیه فشار ممکن است تنها وسیله ای باشد که برای جلوگیری از خرابی فاجعه بار باقی مانده است. از آنجایی که قابلیت اطمینان مستقیماً با پیچیدگی دستگاه مرتبط است، مهم است که طراحی شیر تخلیه فشار تا حد امکان ساده باشد.

شیر تخلیه فشار باید با فشار تنظیم شده از پیش تعیین شده باز شود، ظرفیت نامی در یک فشار اضافه مشخص جریان یابد و زمانی که فشار سیستم به سطح ایمن برگشت بسته شود. شیرهای کاهش فشار باید با موادی طراحی شوند که با بسیاری از سیالات فرآیند از هوا و آب ساده گرفته تا خورنده ترین مواد سازگار باشند. آنها همچنین باید طوری طراحی شوند که به طور ثابت و پایدار بر روی انواع سیالات و فازهای سیال عمل کنند.

شیر تخلیه فشار فنری

شیر فشار شکن پایه فنری برای پاسخگویی به نیاز به یک دستگاه ساده، قابل اعتماد و فعال سیستمی برای محافظت در برابر فشار بیش از حد توسعه یافته است.

تصویر سمت راست ساخت یک شیر تخلیه فشار فنری را نشان می دهد.

شیر شامل یک ورودی یا نازل سوپاپ است که روی سیستم تحت فشار نصب شده است، یک دیسک برای جلوگیری از جریان در شرایط عملکرد عادی سیستم، یک فنر برای بسته نگه داشتن دیسک و یک بدنه/کاپوت برای محتوی عناصر عملیاتی در مقابل نازل قرار گرفته است. بار فنر برای تغییر فشاری که در آن شیر باز می شود قابل تنظیم است.

هنگامی که یک شیر تخلیه فشار شروع به بلند شدن می کند، نیروی فنر افزایش می یابد. بنابراین اگر قرار است بالابر ادامه یابد، فشار سیستم باید افزایش یابد. به همین دلیل به شیرهای کاهش فشار اجازه داده می شود تا فشار بیش از حد به بالابر کامل برسند. این فشار بیش از حد مجاز معمولاً 10٪ برای شیرهای روی سیستم های روشن نشده است. این حاشیه نسبتاً کم است و باید وسایلی برای کمک به کار بالابر ارائه شود.

بنابراین، اکثر شیرهای کاهش فشار دارای یک محفظه کنترل ثانویه یا محفظه هددلینگ برای افزایش بالابر هستند. هنگامی که دیسک شروع به بلند شدن می کند، مایع وارد محفظه کنترل می شود و ناحیه بزرگتری از دیسک را در معرض فشار سیستم قرار می دهد.

این باعث تغییر تدریجی نیرو می شود که افزایش نیروی فنر را جبران می کند و باعث می شود که شیر با سرعت سریع باز شود. در عین حال، جهت جریان سیال معکوس می شود و اثر تکانه ناشی از تغییر جهت جریان باعث افزایش بیشتر می شود. این اثرات با هم ترکیب می شوند و به شیر اجازه می دهد تا به حداکثر بالابر و حداکثر جریان در محدوده مجاز بیش از حد فشار برسد. به دلیل اینکه بعد از بالا رفتن شیر، ناحیه دیسک بزرگتری در معرض فشار سیستم قرار می گیرد، شیر بسته نمی شود تا زمانی که فشار سیستم به مقداری کمتر از فشار تنظیم شده کاهش یابد. طراحی محفظه کنترل تعیین می کند که نقطه بسته شدن کجا رخ می دهد.

تفاوت بین فشار تنظیم شده و فشار نقطه بسته شدن را blowdown می گویند و معمولاً به صورت درصدی از فشار تنظیم شده بیان می شود.

شیرهای دمی متعادل و شیرهای پیستونی متعادل

هنگامی که فشار برگشتی روی هم متغیر است، یک دم متعادل یا طراحی پیستون متعادل توصیه می شود. یک زیر معمولی متعادل در سمت راست نشان داده شده است. دم یا پیستون با ناحیه فشار موثر برابر با ناحیه نشیمنگاه دیسک طراحی شده است. کاپوت هواکش می شود تا اطمینان حاصل شود که ناحیه فشار دم یا پیستون همیشه در معرض فشار اتمسفر قرار می گیرد و در صورتی که دم یا پیستون شروع به نشتی کند، نشانه ای را ارائه دهد. بنابراین، تغییرات در فشار برگشتی، تأثیری بر فشار تنظیمی نخواهد داشت. با این حال، فشار برگشتی ممکن است بر جریان تأثیر بگذارد.

طرح های دیگر شیرهای کمکی

سوپاپ ایمنی شیر

شیر برقی ایمنی یک شیر کاهش فشار است که توسط فشار استاتیک ورودی فعال می شود و با باز شدن سریع یا عمل پاپ مشخص می شود. (به طور معمول برای سرویس های بخار و هوا استفاده می شود.)

  • شیر ایمنی کم بالابر

    شیر ایمنی دریچه ایمنی است که در آن دیسک به طور خودکار بلند می شود به طوری که منطقه تخلیه واقعی با موقعیت دیسک تعیین می شود.

  • سوپاپ ایمنی تمام

    بالابر یک شیر ایمنی است که در آن دیسک به طور خودکار بلند می شود به طوری که منطقه تخلیه واقعی با موقعیت دیسک تعیین نمی شود.

شیر تسکین

دهنده یک دستگاه کاهش فشار است که توسط فشار استاتیک ورودی فعال می شود و دارای یک بالابر تدریجی است که معمولاً متناسب با افزایش فشار بیش از فشار باز است. ممکن است با یک محفظه فنر محصور مناسب برای کاربرد سیستم تخلیه بسته ارائه شود و در درجه اول برای سرویس مایع استفاده می شود.

شیر تسکین ایمنی

شیر تسکین دهنده ایمنی یک شیر تخلیه فشار است که با باز شدن سریع یا باز شدن سریع یا باز شدن متناسب با افزایش فشار بر فشار بازشدن بسته به کاربرد مشخص می شود و ممکن است برای مایع یا سیال قابل تراکم استفاده شود.

  • شیر تسکین ایمنی معمولی

    یک شیر تسکین دهنده ایمنی معمولی یک شیر تخلیه فشار است که محفظه فنری آن به سمت تخلیه شیر تخلیه می شود. ویژگی های عملیاتی (فشار باز شدن، فشار بسته شدن و ظرفیت تخلیه) مستقیماً تحت تأثیر تغییرات فشار برگشتی در شیر قرار می گیرند.

  • شیر تسکین دهنده ایمنی متعادل

    شیر تسکین دهنده ایمنی متوازن یک شیر تسکین فشار است که از ابزارهایی برای به حداقل رساندن اثر فشار برگشتی بر ویژگی های عملیاتی (فشار باز شدن، فشار بسته شدن و ظرفیت تخلیه) استفاده می کند.

شیر تخلیه فشار پایلوت

یک شیر تخلیه فشار پایلوت یک شیر تخلیه فشار است که در آن دستگاه کاهش دهنده اصلی با یک شیر تخلیه فشار کمکی خود فعال شده ترکیب شده و توسط آن کنترل می شود.

شیر تخلیه فشار فعال شده

با برق یک شیر تخلیه فشار است که در آن دستگاه کاهش دهنده اصلی با دستگاهی که به منبع خارجی انرژی نیاز دارد ترکیب شده و توسط آن کنترل می شود.

شیر تخلیه فشار فعال شده با دما

یک شیر تخلیه فشار فعال با دما یک شیر تخلیه فشار است که ممکن است توسط دمای خارجی یا داخلی یا با فشار در سمت ورودی فعال شود.

شیر خلاء

خلاء یک دستگاه کاهش فشار است که برای ورود مایع به منظور جلوگیری از خلاء بیش از حد داخلی طراحی شده است. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که پس از بازیابی شرایط عادی، مجدداً بسته شود و از جریان بیشتر سیال جلوگیری کند.

کدها، استانداردها و اقدامات توصیه شده

بسیاری از کدها و استانداردها در سراسر جهان منتشر شده اند که به طراحی و کاربرد شیرهای کاهش فشار می پردازند. پرکاربردترین و شناخته شده ترین آنها کد دیگ بخار و مخزن فشار ASME است که معمولاً کد ASME نامیده می شود.

اکثر کدها و استانداردها داوطلبانه هستند، به این معنی که برای استفاده توسط تولیدکنندگان و کاربران در دسترس هستند و ممکن است در مشخصات خرید و ساخت و ساز نوشته شوند. کد ASME در ایالات متحده و کانادا منحصر به فرد است که توسط اکثر مجالس قانونگذاری ایالتی و استانی تصویب شده و توسط قانون الزامی شده است.

تعاریف زیر از DIN 3320 گرفته شده است اما باید توجه داشت که بسیاری از اصطلاحات و تعاریف مرتبط به کار رفته جهانی هستند و در بسیاری از استانداردهای دیگر ظاهر می شوند. در مواردی که اصطلاحات رایج در DIN 3320 تعریف نشده اند، از ASME PTC25.3 به عنوان منبع مرجع استفاده شده است. این فهرست جامع نیست و فقط به عنوان راهنما در نظر گرفته شده است. نباید به جای استاندارد مربوط به موضوع فعلی استفاده شود.

  • فشار عملیاتی (فشار کاری)

    فشار سنج موجود در شرایط عملیاتی عادی در داخل سیستم است که باید محافظت شود.

  • فشار تنظیم شده

    فشار گیجی است که در شرایط عملیاتی شیرهای ایمنی بارگذاری مستقیم شروع به بلند شدن می کنند.

  • فشار تست

    فشار گیجی است که در شرایط ایستگاه آزمایشی (فشار برگشتی جوی) شیرهای ایمنی بارگذاری مستقیم شروع به بلند شدن می کنند.

  • فشار باز شدن

    فشار گیجی است که در آن بالابر برای تخلیه ظرفیت جریان از پیش تعیین شده کافی است. برابر است با فشار تنظیم شده به اضافه اختلاف فشار باز شدن.

  • فشار مجدد

    ، فشار گیجی است که در آن شیر ایمنی بارگذاری شده مستقیم دوباره بسته می شود.

  • فشار برگشتی ساخته شده

    ، فشار گیج است که در سمت خروجی با دمیدن ایجاد می شود.

  • فشار برگشتی روی هم

    فشار سنج در سمت خروجی شیر بسته است.

  • فشار برگشتی

    فشار گیج است که در هنگام دمیدن در سمت خروجی ایجاد می شود (فشار برگشتی داخلی + فشار برگشتی روی هم قرار گرفته).

  • تجمع

    عبارت است از افزایش فشار بیش از حداکثر فشار مجاز گیج کاری سیستمی که باید محافظت شود.

  • اختلاف فشار باز شدن

    ، افزایش فشار بیش از فشار تنظیم شده لازم برای بالابر مناسب برای اجازه دادن به ظرفیت جریان از پیش تعیین شده است.

  • اختلاف فشار مجدد

    ، تفاوت بین فشار تنظیم شده و فشار مجدد است.

  • اختلاف فشار عملکردی

    مجموع اختلاف فشار باز و اختلاف فشار مجدد است.

  • اختلاف فشار عملیاتی

    اختلاف فشار بین فشار تنظیم شده و فشار کاری است.

  • لیفت

    دور شدن دیسک از موقعیت بسته است.

  • شروع لیفت (باز شدن)

    اولین حرکت قابل اندازه گیری دیسک یا درک صدای تخلیه است.

  • مساحت جریان

    ، سطح مقطع بالادست یا پایین دست صندلی بدنه است که از حداقل قطر محاسبه می شود که برای محاسبه ظرفیت جریان بدون هیچ کسر انسداد استفاده می شود.

  • قطر جریان

    حداقل قطر هندسی بالادست یا پایین دست صندلی بدنه است.

  • تعیین اندازه اسمی

    شیر ایمنی اندازه اسمی ورودی است.

  • ظرفیت جریان نظری

    ، دبی جرمی محاسبه‌شده از روزنه‌ای است که سطح مقطع آن برابر با سطح جریان شیر ایمنی بدون توجه به تلفات جریان شیر است.

  • ظرفیت جریان واقعی ظرفیت جریانی است که با اندازه گیری تعیین می شود.

  • ظرفیت جریان تایید شده

    ظرفیت جریان واقعی کاهش 10٪ است.

  • ضریب دبی

    نسبت ظرفیت دبی واقعی به تئوری است.

  • ضریب دبی تایید شده

    ضریب دبی کاهش 10% است (همچنین به عنوان ضریب تخلیه کاهش یافته نیز شناخته می شود).

  • Blowdown (تفاوت فشار مجدد) 

    تفاوت بین فشار پاپ واقعی و فشار واقعی مجدد که معمولاً به صورت درصدی از فشار تنظیم شده یا واحدهای فشار بیان می شود.

  • فشار آزمایش دیفرانسیل سرد

    فشاری است که در آن یک سوپاپ بر روی دستگاه تست با استفاده از یک سیال آزمایش در دمای محیط تنظیم می شود. این فشار آزمایشی شامل اصلاحاتی برای شرایط سرویس مانند فشار برگشتی یا دمای بالا است.

  • فشار درجه بندی جریان

    ، فشار استاتیک ورودی است که در آن ظرفیت تخلیه یک دستگاه کاهش فشار اندازه گیری می شود.

  • فشار تست نشتی

    فشار استاتیک ورودی مشخص شده ای است که در آن یک آزمایش کمی نشتی صندلی مطابق با یک روش استاندارد انجام می شود.

  • ظرفیت تخلیه اندازه‌گیری شده

    ، ظرفیت تخلیه یک دستگاه کاهش فشار است که در فشار درجه‌بندی جریان اندازه‌گیری می‌شود.

  • ظرفیت تخلیه نامی

    بخشی از ظرفیت تخلیه اندازه گیری شده است که توسط کد یا مقررات مربوطه مجاز است تا به عنوان مبنایی برای استفاده از دستگاه کاهش فشار استفاده شود.

  • فشار بیش از حد

    افزایش فشار بیش از فشار تنظیم شده دریچه کاهش فشار است که معمولاً به صورت درصدی از فشار تنظیم شده بیان می شود.

  • فشار پاپ

    مقدار افزایش فشار ورودی استاتیکی یک شیر تخلیه فشار است که در آن یک بالابر قابل اندازه گیری وجود دارد، یا در آن دبی ادامه دارد که با دیدن، احساس یا شنیدن تعیین می شود.

  • کاهش فشار فشار

    تنظیم شده به اضافه فشار بیش از حد است.

  • Simmer

    ناحیه فشار بین فشار تنظیم شده و فشار جوش است.

  • حداکثر فشار کاری

    حداکثر فشار مورد انتظار در حین کارکرد سیستم است.

  • حداکثر فشار کاری مجاز (MAWP)

    حداکثر فشار گیج مجاز در بالای یک مخزن تکمیل شده در موقعیت عملیاتی آن برای دمای تعیین شده است.

  • حداکثر فشار انباشته مجاز (MAAP)

    حداکثر فشار کاری مجاز به اضافه انباشتگی است که با ارجاع به کدهای قابل اجرا برای عملیات یا آتش سوزی تعیین شده است.

نگهداری و جابجایی

از آنجایی که نظافت برای عملکرد رضایت بخش و محکم بودن شیر ایمنی ضروری است، در طول نگهداری باید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از ورود همه مواد خارجی انجام شود. محافظ های ورودی و خروجی باید تا زمانی که شیر برای نصب در سیستم آماده شود در جای خود باقی بمانند. مراقب باشید که ورودی شیر کاملاً تمیز باشد. توصیه می شود شیر در داخل محفظه حمل و نقل اصلی به دور از کثیفی و سایر اشکال آلودگی نگهداری شود.

سوپاپ های ایمنی باید با دقت کار شوند و هرگز در معرض ضربه قرار نگیرند. هندلینگ خشن ممکن است تنظیم فشار را تغییر دهد، قطعات سوپاپ را تغییر شکل دهد و بر سفتی صندلی و عملکرد سوپاپ تأثیر منفی بگذارد.

شیر را هرگز نباید با استفاده از اهرم بالابر بلند کرد یا با آن کار کرد.

در مواقعی که نیاز به استفاده از بالابر است، زنجیر یا زنجیر باید در اطراف بدنه شیر و درپوش به گونه ای قرار گیرد که اطمینان حاصل شود که شیر در حالت عمودی قرار دارد تا نصب آسان شود.

نصب و راه اندازی

بسیاری از شیرها به دلیل عدم تمیز کردن صحیح اتصال در هنگام نصب، در اولین بار در سرویس قرار می گیرند. قبل از نصب، سطوح فلنج یا اتصالات رزوه‌دار در ورودی شیر و مخزن و/یا خطی که شیر بر روی آن نصب شده است، باید کاملاً از هرگونه کثیفی و مواد خارجی تمیز شود.

از آنجایی که مواد خارجی که وارد و از شیرهای ایمنی عبور می‌کنند می‌توانند به شیر آسیب بزنند، سیستم‌هایی که شیرها روی آن‌ها تست شده و در نهایت نصب می‌شوند نیز باید بازرسی و تمیز شوند. به ویژه سیستم های جدید مستعد این هستند که اشیاء خارجی را در خود جای دهند که به طور ناخواسته در طول ساخت و ساز به دام می افتند و با باز شدن دریچه سطح نشیمنگاه را از بین می برند. سیستم باید قبل از نصب شیر ایمنی کاملاً تمیز شود.

واشرهای مورد استفاده باید از نظر ابعاد برای فلنج های خاص مناسب باشند. قطرهای داخلی باید دهانه های ورودی و خروجی شیر ایمنی را کاملاً باز کنند تا واشر جریان را محدود نکند.

برای شیرهای فلنجی، تمام گل میخ ها یا پیچ های اتصال را به طور یکنواخت بکشید تا از اعوجاج احتمالی بدنه شیر جلوگیری شود. برای شیرهای رزوه ای، آچار را روی بدنه شیر قرار ندهید. از تخت های شش گوش ارائه شده روی بوش ورودی استفاده کنید.

شیرهای ایمنی برای باز و بسته شدن در محدوده فشار باریک در نظر گرفته شده اند. نصب شیرها به طراحی دقیق هم در لوله های ورودی و هم از نظر تخلیه نیاز دارد. برای دستورالعمل ها به استانداردهای بین المللی، ملی و صنعتی مراجعه کنید.

لوله ورودی

این شیر را تا حد امکان مستقیم و نزدیک به مخزن محافظت شده وصل کنید.

شیر باید به صورت عمودی در حالت عمودی یا مستقیماً روی یک نازل از مخزن تحت فشار یا روی یک اتصال کوتاه اتصال که جریان مستقیم و بدون مانع بین مخزن و شیر را فراهم می کند نصب شود. نصب شیر ایمنی در موقعیتی غیر از این توصیه شده بر عملکرد آن تأثیر منفی می گذارد.

شیر هرگز نباید روی اتصالاتی که قطر داخلی آن کمتر از اتصال ورودی شیر است نصب شود.

لوله کشی

تخلیه لوله کشی باید ساده و مستقیم باشد. اتصال شکسته در نزدیکی خروجی Valve تا آنجا که ممکن است ترجیح داده می شود. تمام لوله های تخلیه باید تا جایی که امکان دارد مستقیماً تا نقطه رهاسازی نهایی برای دفع اجرا شوند. شیر باید به یک منطقه دفع امن تخلیه شود. لوله تخلیه باید به درستی تخلیه شود تا از تجمع مایعات در سمت پایین دست شیر ​​ایمنی جلوگیری شود.

وزن لوله تخلیه باید توسط یک تکیه گاه جداگانه حمل شود و به درستی مهار شود تا در هنگام تخلیه سوپاپ در برابر نیروهای رانش واکنشی مقاومت کند. شیر همچنین باید برای مقاومت در برابر هرگونه نوسان یا لرزش سیستم پشتیبانی شود.

اگر شیر در یک سیستم تحت فشار تخلیه می شود، مطمئن شوید که شیر یک طراحی "متعادل" است. فشار روی تخلیه یک طراحی "نامتعادل" بر عملکرد شیر و فشار تنظیم شده تأثیر منفی می گذارد.

اتصالات یا لوله هایی که قطر داخلی آنها کمتر از اتصالات خروجی شیر است نباید استفاده شود.

نتیجه گیری

کلاه های شیرهای ایمنی دم بالانس باید همیشه هواگیری داشته باشند تا از عملکرد صحیح شیر اطمینان حاصل شود و در صورت خرابی دم، نشانه ای باشد. این دریچه های باز را وصل نکنید. هنگامی که سیال قابل اشتعال، سمی یا خورنده است، دریچه کاپوت باید به محل امنی هدایت شود.برای خرید انواع شیربرقی و تجهیزات دیگ بخار ، پرسیکا صنعت به صورت حضوری و غیر حضوری در خدمت شما مشتریان عزیز می باشد. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۸۷۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان