//
کدخبر: ۳۹۹۶۰۶ //

زایش سومین گوساله گوزن زرد در ارسنجان فارس، سال خوب برای حیات وحش

با فراهم شدن شرایط مناسب برای زایش گوزه زرد ایرانی در پهنه محیط زیستی و تکثیر و پرورش ارسنجان، سومین گوزن زرد ایرانی در سایت پرورش و نگهداری گوزن زرد این شهرستان متولد شد.

زایش سومین گوساله گوزن زرد در ارسنجان فارس، سال خوب برای حیات وحش
به گزارش فرتاک نیوز،

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان یکشنبه با اعلام این خبر گفت: تمام تمهیدات برای فراهم شدن شرایط امن و ایمن زیست گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان پیش بینی شده است.
حسن ابراهیمی ، با بیان اینکه این شرایط نوید بخش تولد گوساله بیشتر در این منطقه است افزود: تولد سومین گوساله در فاصله کمتر از دو هفته در این منطقه برآیند ایجاد محیط امن و ایمن برای اینگونه در معرض انقراض است.
خبر تولید نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال جاری ۲۶ فروردین و تولد دومین گوساله هفتم اردیبهشت منتشر شد.

وی ادامه داد: گوزن زرد ایرانی زیر گونه‌ای از گوزن زرد است که در آستانه انقراض قرار داشت ولی با تمهیدات انجام شده از خطر انقراض در ایران نجات یافت.
ابراهیمی اضافه کرد: گوزن زرد برای نخستین بار در منطقه جزیره اشک شمال کشور احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در حوزه زاگرس منتقل شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان گفت: با هر گونه عوامل خطر، ورود و شکار در این پهنه زیست محیطی از سوی یگان حفاظت محیط زیست جلوگیری و مطابق با قانون برخورد خواهد شد.
ابراهیمی افزود: انتظار است تمام کسانی که در روستاهای اطراف و مناطق همجوار تردد دارند با ماموران یگان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: سایت احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی به مساحت ۳۰۰ هکتار در ارسنجان این روزها زیستگاهی مناسب برای این دسته از حیوانات و حیات وحش است.
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان، این گوزن یک گونه منقرض شده در طبیعت به شمار می‌رود و تنها در سایت‌های محصور شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.
ابراهیمی افزود: گوزن زرد ایرانی از نظر حفاظتی از سوی سازمان بین المللی حیات وحش جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض اعلام شده و در سال های گذشته با ایجاد شرایط امن و ایمن در پهنه زیست محیطی نگهداری گوزن زرد، جمعیت این گونه کمیاب رو به فزونی است.
وی اظهار داشت: تعداد گوزن زرد در این سایت به دلیل نبود تعارضات از جمله گونه پلنگ، فراهم شدن امنیت، تغذیه و توزیع علوفه در فصول خشک سال، پایش و گشت و کنترل و مدیریت بهینه، رشد نسبتا مطلوب و خوبی داشته است.
ارسنجان در فاصله ۱۳۱ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۹۶۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان