کدخبر: ۵۶۹۵۲۶ //

سردشت؛ زخمی که پس از ۳۹ سال هنوز التیام نیافته است

هفتم تیر ۱۳۶۶، رژیم بعث عراق با بمباران شیمیایی سردشت، بیش از ۱۱۰ غیرنظامی را به کام مرگ کشاند و هزاران نفر را برای همیشه با عوارض سلاح‌های شیمیایی درگیر کرد.

سردشت؛ زخمی که پس از ۳۹ سال هنوز التیام نیافته است
به گزارش فرتاک نیوز،

بمباران شیمیایی سردشت یکی از تلخ‌ترین و هولناک‌ترین جنایت‌های جنگی دوران جنگ ایران و عراق به شمار می‌رود. در روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶، جنگنده‌های رژیم بعث عراق با استفاده از بمب‌های حاوی گاز خردل، چهار نقطه پرجمعیت شهر سردشت را هدف قرار دادند و فاجعه‌ای انسانی رقم زدند که آثار آن همچنان بر زندگی مردم این شهر باقی مانده است.

در این حمله، بیش از ۱۱۰ نفر از شهروندان غیرنظامی جان خود را از دست دادند و حدود هشت هزار نفر دیگر در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مسمومیت شدند. بسیاری از مجروحان سال‌ها با عوارض شدید تنفسی، چشمی، پوستی و مشکلات جسمی و روحی ناشی از این حمله دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.

سردشت نخستین شهر جهان بود که پس از جنگ جهانی دوم به طور گسترده هدف حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان قرار گرفت؛ اقدامی که از سوی بسیاری از نهادها و کارشناسان بین‌المللی به عنوان یک جنایت جنگی آشکار شناخته می‌شود و همچنان یکی از نمادهای نقض حقوق بشر و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علیه مردم بی‌دفاع محسوب می‌شود.

بمباران شیمیایی سردشت

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۶۹۵۲۶ //
ارسال نظر