//
کدخبر: ۴۳۹۳۸۶ //

معافیت از سربازی برای این افراد | خرید سربازی چگونه انجام می‌شود؟

آیا می‌دانید که چه افرادی از خدمت سربازی معاف می‌شوند؟ در این مقاله، به بررسی انواع معافیت‌های سربازی می‌پردازیم و همچنین، مراحل خرید سربازی را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

معافیت از سربازی برای این افراد | خرید سربازی چگونه انجام می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

قانون خرید خدمت سربازی، برای اولین بار در دهه هفتاد مطرح شد، در آن زمان مشمولان می‌توانستند با پرداخت مبلغی اقدام به خرید مدت زمان خدمت سربازی اجباری خود کنند. در سال ۱۴۰۰ عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در رابطه با طرح خرید خدمت سربازی، گفت: این طرح در ابتدا برای ایرانیان خارج از کشور پیشنهاد شد با این حال در حال تدوین طرح جدیدی برای اصلاح طرح خرید خدمت سربازی هستیم.

اما این طرح در مجلس تصویب نشد، سردار تقی مهری رییس سازمان وظیفه عمومی در آخرین خبر اعلام کرد:  همانطور که بارها اعلام شده است چند سالی است که خرید خدمت سربازی دیگر در دستور کار نیست و همه افرادی که به سن مشمولیت رسیده اند باید وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند.

محرومیت اجتماعی مشمولان غایب

عدم صدور اجازه خروج از کشور، عدم استخدام به صورت رسمی، پیمانی، خرید خدمت، قرادادی، روزمزد در وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادها و همچنین عدم صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکت‌های تعاونی از جمله برخی از این محرومیت‌هاست.

عدم امکان کاندیدا شدن جهت انتخاب مجلس شورای اسلامی و سایر شوراها و انجمن های قانونی، عدم دریافت مستـمری از سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی از جمله دیگر محرومیت‌های مشمولان غایب است.

چه کسانی از خدمت معاف می شوند؟

از سال ۱۴۰۲ و برابر با موافقت مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) برای مشمولان وظیفه غایب و غیر غایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت که دارای ۴ فرزند و بالاتر هستند و همچنین مشمولان وظیفه غایب و غیر غایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت، با حداقل ۴۰ سال سن تمام، که دارای ۳ فرزند هستند اجرا شده است. صدور کارت معافیت برای مشمولان غایب و غیر غایب واجد شرایط این مصوبه، پس از طی آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی بسیج امکانپذیر خواهد بود. همچنین کمسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از اصلاح بخشی از قانون نظام وظیفه در این کمیسیون خبر داد که بر اساس آن مشمولان خدمت سربازی دارای ۳ فرزند یا بیشتر، یا مشمولان بالای ۳۵ سال دارای ۲ فرزند از حدمت سربازی معاف هستند.

مجازات فرار از خدمت سربازی

۲ روز اضافه خدمت به ازای هر روز غیبت + روزهایی که جز خدمت بوده است.

در صورت تکرار فرار یا فرار به دلیل مشکلات انضباطی حکم زندان صادر میشود.

جریمه نقدی که بر اساس تعداد فرار و مدت فرار محاسبه میشود.

عدم امکان دریافت معافیت کفالت در صورت طولانی شدن فرار

اقدام برای دستگیری سرباز فراری توسط دژبان

مسدود سازی کد ملی

در صورت رای قاضی به زندان باید توجه باشید که مدت زمان مشخص شده برای زندان جز خدمت سربازی محاسبه نمیگردد و این رای تنها نوعی مجازات محسوب میشود.در صورتی که سرباز فراری در دسترس نباشد و پس از مراجعه های مکرر و صدور ابلاغیه توجهی برای بازگشت به یگان خدمتی نشود کد ملی سرباز فراری مسدود خواهد شد و اصطلاحا محروم از خدمات میشود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۹۳۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان