//
کدخبر: ۴۲۷۸۲۱ //

آیا قطار یخچال دارد؟ آشنایی با همه امکانات قطارها

قطار یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای سفرهای زمینی است. از آنجا که سفر با قطار در اغلب مسیرها بیش از چندین ساعت طول می‌کشد، بررسی امکاناتی که مسافران ریلی در طول مسیر در اختیار دارند اهمیت زیادی دارد.

آیا قطار یخچال دارد؟ آشنایی با همه امکانات قطارها
به گزارش فرتاک نیوز،

بطوری که امکانات قطارها از موضوعاتی است که اغلب مسافران درباره آن سوالات زیادی مطرح می‌کنند. بطور مثال دسته‌ای از خانواده‌ها در نظر دارند تا در طول مسیر غذای خانگی که برای کودکانشان تدارک دیده‌اند را صرف کنند. بنابراین این سوال برای آنها پیش می‌آید که آیا قطار یخچال دارد؟ اگر شما هم قصد رزرو بلیط قطار را دارید اما هنوز درباره امکانات قطارها اطلاع درستی ندارید و از این رو تردید دارید با ما همراه شوید تا در این مطلب به همه سوالات شما درباره امکانات قطارها پاسخ دهیم.

چه امکاناتی در انواع قطارها وجود دارد؟

پیش از آنکه به موضوع همه امکانات قطارها بپردازیم لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که همه قطارها از امکانات مشابهی برخوردار نیستند و وقتی صحبت از یک مورد خاص از امکانات قطارها می‌شود الزاما هر قطاری از آن امکانات بهرمند نیست و این موضوع به درجه‌بندی امکانات قطارها مربوط است. بطور مثال در رزرو بلیط قطار تهران مشهد می‌توان از میان گزینه‌های گوناگون که شامل انواع قطارها با امکانات متفاوت می‌شوند دست به انتخاب زد. بر این اساس قطارها به چند دسته قطارهای پنج ستاره، چهار ستاره، سه ستاره و قطارهای اتوبوسی دسته‌بندی می‌شوند.

هر قدر رتبه‌بندی یا ستاره‌های قطار پایین‌تر باشد امکانات کمتری را در برمی‌گیرد و بالعکس. در مجموع قطارهای پنج ستاره به عنوان قطارهای لوکس شناخته می‌شوند و همه امکاناتی که مسافران یک قطار می‌توانند در اختیار داشته باشند را دربرمی‌گیرند. در مقابل قطار اتوبوسی کمترین میزان امکانات را دربرمی‌گیرند و البته ارزان‌تر از دیگر قطارها هستند. در ادامه هر یک از امکانات قطارها را بطور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

گرم کردن غذا یا نگهداری غذا در یخچال قطار

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که مسافران درباره امکانات قطارها می‌پرسند این است که آیا قطارها یخچال برای نگهداری غذا و یا تجهیزات طبخ غذا نظیر اجاق گاز هم دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت هرچند این امکانات نیز جزو امکانات قطارها محسوب می‌شوند اما با این حال تنها دسته خاصی از قطارها هستند که این امکانات را برای مسافرانشان فراهم کرده‌اند و آن هم اغلب شامل قطارهای لوکس ۵ ستاره مانند قطار ۵ ستاره زندگی رجا یا قطار ۵ ستاره فدک و برخی از قطارهای چهار ستاره است.

البته لازم است در نظر داشت که یخچال یا وسایل گرم کردن غذا معمولا در کوپه‌های قطار نیستند بلکه در کوپه مهماندار قرار دارند و مسافران می‌توانند از آنها درخواست کنند تا خوراکی‌ها یا غذاهایشان را در یخچال نگهدارند و یا غذاها را در ماکروویو گرم کنند. یکی از مزایای رزرو بلیط قطار سفرمارکت در امکان مقایسه امکانات قطارها پیش از رزرو نهایی بلیط است. از این رو اگر می‌خواهید بدانید کدام قطارها به مقصد مورد نظرتان از این امکانات برخوردارند می‌توانید با بررسی و مقایسه مجموعه کاملی از قطارها در سفرمارکت قطاری با این امکانات را انتخاب کنید.

5cc21192-9592-41b1-a18c-fae01b2fefd4

وسایل سرمایش و گرمایش در قطارها

تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از دیگر امکاناتی است که تقریبا همه قطارها از قطارهای اتوبوسی گرفته تا قطارهای لوکس کوپه‌ای جهت رفاه مسافرانشان تعبیه می‌کنند. از این رو در سفر با قطار در طول روزهای گرم تابستان و یا شب‌‌های سرد زمستان جای نگرانی وجود ندارد. در برخی قطارها سیستم سرمایش و گرمایش به تناسب فصل و به صورت مرکزی فعال می‌شود در حالی که در قطارهای لوکس‌تر امکان تغییر درجه دمای سیستم سرمایش و گرمایش بصورت دستی توسط مسافران در هر یک از کوپه‌ها فراهم است.

امکانات تفریحی قطارها

همانطور که پیشتر هم گفته شد در اغلب سفرهای ریلی مسافران دست کم بیشتر از سه ساعت در مسیر بسر می‌برند از این شرکت‌های ریلی مختلف تلاش کرده‌اند تا با بکارگیری تجهیزات صوتی تصویر و سرگرم کننده اوقات خوشی را برای مسافران در طول مسیر ایجاد کنند. بنابراین مسافران می‌توانند در طول مسیر در حین تماشای مناظر بیرونی قطار به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند و یا به تماشای فیلم مشغول شوند و یا حتی با بازی‌های کامپیوتری سرگرم شوند. علاوه بر اینها در قطارهای لوکس ۵ ستاره و چهار ستاره مسافران می‌توانند به روزنامه‌ها و مجلات روز نیز دسترسی داشته باشند و به مطالعه مشغول شوند. بطور مثال مسافرانی که با بلیط قطار تهران مشهد شرکت نورالرضا سفر می‌کنند با وجود امکانات متنوع سرگرم‌کننده‌ای که دارد در حین سپری کردن مسیر طولانی میان تهران و مشهد حسابی سرگرم باشند و کمتر گذر زمان را حس کنند.

سرویس‌های پذیرایی در قطارها

حتما می‌دانید که رستوران از امکانات اصلی قطارهای لوکس بشمار می‌رود اما گذشته از آن برخی قطارهای لوکس و سطح بالا این امکان را به مسافران می‌دهند تا در زمان رزرو بلیط از سرویس‌های پذیرایی ویژه نیز بهرمند شوند. سرویس پذیرایی قطار می‌تواند شامل سرو وعده اصلی غذا به صورت انتخابی از منو توسط مسافران و یا به صورت از پیش تعیین شده باشد. غذاها و خوراکی‌های ارائه شده نیز اغلب از کیفیت بالایی برخوردارند.

شرکت‌هایی نظیر قطار فدک با تعریف چند کلاس مختلف با سرویس‌های پذیرایی متفاوت و البته قیمت‌های گوناگون امکان انتخاب از میان چندین گزینه سرویس پذیرایی را برای مسافران فراهم کرده است. در این موارد می‌توان همزمان با رزرو بلیط قطار سفرمارکت دست به انتخاب از میان سرویس‌های پذیرایی زد.

dc69e531-5fdc-4f48-9dbd-55caba80abbe

دسترسی به پریز برق در قطار

ممکن است در نگاه اول وجود پریز برق در قطارها چندان ضروری به نظر نرسد اما خوب است بدانید که یکی از امکانات قطارها که بیش از دیگر امکانات مورد استفاده مسافران قرار دارد پریزهای برق هستند. زیرا در طول مسیر دسترسی به منبع برقی که بتوان به وسیله آن از انواع وسایل الکترونیکی نظیر موبایل، تبلت، لپ تاپ و مواردی از این قبیل استفاده کرد برای بسیاری از مسافران اهمیت دارد. از این منظر خوشبختانه تقریبا تمامی قطارها از کوپه‌ای تا اتوبوسی و سالنی این امکانات را در بردارند. از این رو فرقی ندارد که با خرید بلیط قطار اتوبوسی صبا سفر می‌کنید و یا با بلیط قطارهای لوکس‌تر در هر صورت پریز برق جزو امکاناتی است که شامل حالتان می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۷۸۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان