//
کدخبر: ۴۲۴۴۴۲ //

آیا امکان کار حین تحصیل در ترکیه وجود دارد؟

خارجی‌هایی که به‌منظور مقاصد آموزشی برای مهاجرت به ترکیه اقدام می‌کنند، باید مجوز کار بگیرند تا بتوانند در هر شغلی در حین ادامه تحصیل مشغول به‌کار شوند. این دسته از افراد باید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا ادامه تحصیل دهند.

آیا امکان کار حین تحصیل در ترکیه وجود دارد؟

مدت مجوز کار دانشجویی در ترکیه

در سال‌های اخیر توجه و علاقه دانشجویان خارجی به مهاجرت به ترکیه بیشتر شده است. خیلی از افراد به داشتن درآمد حین تحصیل فکر می‌کنند. قوانین مهاجرتی ترکیه نیز امکان کار برای افراد خارجی در طول تحصیل را فراهم می‌سازد.

مدت اجازه کار دانشجویان خارجی باتوجه‌به مجوز اقامت آن‌ها در ترکیه تعیین می‌شود. به دانشجویانی که اجازه اقامت خود را تمدید نکرده‌اند اجازه کار داده نخواهد شد. افرادی که به‌طور غیرقانونی در این کشور کار می‌کنند با مجازات‌هایی روبه‌رو خواهند شد.

دانشجویانی که به‌عنوان کارگر یا کارورز در شرکت‌های خصوصی بدون مجوز کار یا کارآموزی مشغول به‌کار هستند، در صورت اطلاع مراجع قانونی با توقیف گذرنامه از کشور اخراج خواهند شد. دانشجویان برای اطلاع از شرایط کار و مهاجرت به ترکیه می‌توانند از خدمات مهاجرتی بهره ببرند.

شرایط مجوز کار دانشجویی

  • در طول فرآیند درخواست مجوز کار برای دانشجویان خارجی ضرورت دارد که اجازه اقامت آنها اعتبار داشته باشد.

  • برای اینکه دانشجویان بین‌المللی بتوانند مجوز کار بگیرند، باید بالای 18 سال سن داشته باشند. این دسته از داوطلبان بایستی در یکی از مؤسسات آموزش عالی در ترکیه برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل کنند.

  • برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا که برای ادامه تحصیل، مهاجرت به ترکیه را انتخاب می‌کنند، محدودیتی برای مدت تحصیل یا سال شروع به‌کار وجود ندارد. شرایط کاری دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در حد سایر اتباع این کشور است.

  • دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکترا می‌توانند بدون محدودیت زمانی، حرفه و رشته‌کاری در مؤسسه‌هایی که در آن تحصیل می‌کنند مشغول به‌کار شوند.

  • دانشجویانی که دوره‌های کارآموزی پولی یا بدون حقوق را انجام می‌دهند برای کار در ترکیه باید اجازه اقامت بگیرند.

  • افراد دارای ویزای دیپلماتیک یا ویزای کار و بستگان آنها در صورت وجود دوره کارآموزی اجباری در موسسات آموزشی محل تحصیل می‌توانند بدون اخذ مجوز کار دوره کارآموزی را انجام دهند.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات و قوانین مهاجرتی همچون سرمایه‌ گذاری در ترکیه بعد از فارغ‌التحصیلی این امکان را دارید از تخصص یک وکیل مهاجرت دراین‌خصوص بهره ببرید.

نحوه دریافت مجوز کار حین تحصیل در ترکیه

افراد خارجی شاغل به تحصیل در ترکیه موظف هستند مدارک درخواستی را به‌طور کامل تهیه کنند تا بتوانند در موسسات و سازمان‌های خصوصی یا دولتی مشغول به‌کار شوند.

دانشجویان کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا که در ترکیه در حال تحصیل هستند به‌شرط دریافت مجوز مربوطه می‌توانند کار کنند. با این‌حال، حق مجوز کار دانشجوی خارجی در مقطع کاردانی و کارشناسی پس از سال اول شروع می‌شود و بیش از 24 ساعت در هفته نیست.

این دسته از افراد در ابتدا باید درخواست مجوز کار را به وزارت کار بدهند. برای اینکه فرآیند سریع‌تر پیش برود و مدارک درخواستی به‌طور کامل آماده شود، نیاز به خدمات مشاوره تخصصی و حرفه ای است. در صورت اشتباه یا ناقص‌بودن سند احتمالی، درخواست مجوز کار احتمال دارد لغو یا روند آن طولانی‌تر شود.

برای اینکه در طول فرآیند درخواست با مشکلی مواجه نشوید با استفاده از خدمات حرفه‌ای توسط مشاوران ما در رویال مهاجرت به‌صورت 24 ساعته، مراحل را دراسرع‌وقت تکمیل کنید. دانشجویانی که در ترکیه در حال ادامه تحصیل هستند و شرایط اخذ مجوز کار را دارند باید از طریق موسسات و سازمان‌های خصوصی یا دولتی برای دریافت مجوز اقدام کنند.

مجوز کار در ترکیه حین تحصیل

مدارک لازم برای مجوز کار حین تحصیل در ترکیه

دانشجوی خارجی که مجوز اقامت حداقل شش‌ماهه در ترکیه را دارد، می‌تواند از طریق پورتال دولت الکترونیک برای اجازه کار درخواست دهد. برای این منظور داشتن قرارداد کار امضا شده از کارفرما ضرورت دارد. سپس باید با وارد کردن مدارک موردنیاز و امضای الکترونیکی، در آدرس www.turkiye.gov.tr یک سابقه محل کار توسط کارفرما ایجاد کنید.

پس از وارد کردن کلیه اطلاعات و مدارک (توسط کارفرما یا متقاضی) درخواست خود را بفرستید. مدارک ارائه‌شده با این درخواست عبارتند از:

  • گذرنامه

  • فرم درخواست مجوز کار

  • عکس

  • یک نسخه از قرارداد کار

  • هزینه درخواست مجوز کار ترکیه

رسیدگی به درخواست مجوز کار 30 روز طول می‌کشد و دانشجویان از طریق ایمیل از صدور یا رد مجوز کار مطلع می‌شوند.

فرصت‌های کاری در ترکیه برای دانشجویان خارجی

چندین فرصت کارآموزی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که تجربه کار در یک سازمان ترکیه‌ای را فراهم می‌کنند.

شرکت‌های چند ملیتی نیز از طریق دوره‌های کارآموزی، محیط چند فرهنگی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. این برنامه‌های کارآموزی در هر دو بخش دولتی و خصوصی در دسترس هستند. در این کشور فرصت‌های کاری در مناطق توریستی، آموزش زبان و غیره نیز موجود است.

جمع‌بندی

در چهار چوب ضوابط تعیین‌شده امکان کار بر اساس قانون برای دانشجویان خارجی در ترکیه وجود دارد. دوره کاری دانشجویان خارجی باتوجه‌به مجوز اقامت آنها در ترکیه تنظیم می شود. دانشجویانی که به‌صورت غیرقانونی کار می‌کنند مشمول برخی مجازات‌های کیفری هستند. در نهایت برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در رویال مهاجرت در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  1. آیا دانشجویان خارجی در حین تحصیل در ترکیه مجاز به داشتن کار هستند؟

بله. دانشجویان خارجی از حق داشتن کاره پاره‌وقت حین تحصیل در این کشور برخوردار هستند.

  1. آیا دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی می‌توانند مجوز کار در ترکیه بگیرند؟

بله. البته دانشجویان کارشناسی و کاردانی پس از یک سال این امکان را دارند تا برای مجوز کار درخواست دهند.

  1. طول مدت کار برای دانشجویان کارشناسی و کاردانی در ترکیه چقدر است؟

این دسته از دانشجویان مجاز به کار تا حداکثر 24 ساعت در روز هستند.

  1. آیا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا محدودیتی برای کار حین تحصیل در ترکیه دارند؟

خیر. این افراد هیچ محدودیتی برای کار حین تحصیل ندارند و بدون محدودیت زمانی و نوع شغل می‌توانند به کار بپردازند.

  1. برای دریافت مجوز کار حین تحصیل در ترکیه چه مدرکی لازم است؟

برای دریافت مجوز کار، داشتن مجوز اقامت تحصیلی در این کشور لازم است. مدت مجوز کار به مدت اقامت تحصیلی ترکیه بستگی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۴۴۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان