//
کدخبر: ۴۱۳۷۸۶ //
دانه چیا | دانه چیا برای لاغری | دانه چیا برای کاهش وزن

زمان مناسب مصرف دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

دانه چیا یکی از بهترین و مغذی ترین مواد خوراکی است که می تواند کمک خیلی زیادی برای لاغری افراد کند. از نظر ظاهری، دانه چیا شباهت خیلی زیادی به تخم شربتی دارد و به همین دلیل هم شاید خیلی از افراد آنها را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

زمان مناسب مصرف دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این در حالی است که هر یک از آنها با یکدیگر متفاوت هستند اگر شما هم می خواهید لاغر شوید، باید بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری را بشناسید تا بدانید که چه زمانی می توانید با مصرف این ماده، بیشترین تاثیر را روی خود بگذارید و وزن کمتری داشته باشید.

خیلی از افراد دانه چیا را با نام سالبا چیا یا حتی چیا مزیکی می شناسند. به علاوه، خوب است بدانید که این ماده غذایی از نوع گیاه گلدار که از خانواده نعناع به شمار می رود، تهیه شده است. دانه چیا فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد و می تواند یکی از وعده های اصلی برای کاهش وزن در نظر گرفته شود.

شاید همین نکته هم باعث شده که بسیاری از ورزشکاران موقع ورزش کردن، دانه چیا را با خوراکی های دیگر ترکیب و میل می کنند.

دانه چیا چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

دانه چیا چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

رویکردهای مختلفی برای لاغری وجود دارند و شما می توانید از مواد خوراکی مختلفی کمک بگیرید تا وزن کمتری داشته باشید.

قبل از این که بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری را بدانید، خوب است متوجه شوید که دانه چیا چگونه موجب لاغری می شود؟ برای پاسخ، باید بگوییم که این ماده غذایی حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که برخی از مهمترین آنها گیاهان روغنی و امگا 3 هستند و به همین دلیل هم ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

از طرف دیگر، پروتئین و فیبر بسیار زیادی در دانه چیا گنجانده شده است و به همین دلیل هم می تواند آب غذاها را جذب کند و متورم شود. این ویژگی موجب می شود که هضم غذا دیرتر انجام شود و در نتیجه، شما برای یک مدت طولانی گرسنه نمانید. به همین دلیل شما می توانید در یک بازه زمانی خیلی طولانی تری احساس سیری داشته باشید و غذا نخورید.

همچنین پروتئین موجود در دانه چیا موجب می شود که کمتر احساس گرسنگی کنید. به خصوص اگر ورزش می کنید، باید بدانید که پروتئین موجود در دانه چیا کمک خیلی زیادی به عضله سازی شما می کند. تمام این موارد، موجب کاهش وزن می شوند.

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری چگونه است؟

سؤال مهم دیگری که خیلی از افراد قبل از شناخت بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری می پرسند، این است که باید دانه چیا را چگونه مصرف کنیم؟ خوشبختانه روش های مختلفی وجود دارند که از طریق آنها می توانید این ماده غذایی مغذی را میل کنید.

بهترین روش برای مصرف دانه چیا، این است که آن را به آب و خوراکی های مختلف اضافه نمایید. در ادامه، هر یک از این روش ها برای مصرف دانه چیا را به صورت مجزا معرفی می کنیم و شما می توانید بر اساس ذائقه خود، هر یک را که بخواهید، انتخاب کنید.

افزودن به آبمیوه

یکی از راه های بسیار ساده برای مصرف دانه چیا، این است که آن را به آبمیوه های مختلفی بیافزایید. با انجام این کار، دانه چیا درون آبمیوه خیس می خورد و راحت تر می توانید آن را میل کنید. علاوه بر این که طعم خیلی بهتری هم خواهد داشت.

تهیه پودینگ چیا

یکی دیگر از ترکیبات فوق العاده دانه چیا که می تواند انرژی بسیار زیادی برای شما به ارمغان بیاورد، تهیه پودینگ چیا است. پودینگ چیا نسبت به اضافه کردن آن به آبمیوه، شما را برای مدت خیلی طولانی تری سیر نگه می دارد و به همین دلیل هم برای لاغری یک گزینه کاملا مناسب است.

افزودن دانه چیا به اسموتی یا ترافل

در نهایت، روش آخری که شما می توانید از آن برای مصرف دانه چیا استفاده کنید، این است که آن را به اسموتی یا ترافل های مختلف اضافه کنید. این کار موجب می شود که یک میان وعده خوشمزه و در عین حال مقوی داشته باشید.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

اکنون نوبت به آن رسیده که به سوال اصلی پاسخ دهیم. بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری کی است؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که بهترین زمان خوردن دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن، موقع صبح و قبل از خوردن صبحانه است. توجه داشته باشید که بهتر است حتما موقع خوردن این میان وعده، معده شما کاملا خالی باشد. در این شرایط، دانه چیا بیشترین اثر خود را برای لاغری خواهد داشت.

از طرف دیگر، تحقیقات دیگری هم در این زمینه انجام شده اند که نشان می دهند بهترین زمان برای خوردن دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن، می تواند شب قبل از خواب هم باشد. با این حال، باز هم تاکید می کنیم که خوردن آن قبل از صبحانه و با معده خالی می تواند تاثیر معجزه آسایی داشته باشد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اگر دانه چیا را قبل از صبحانه و با معده خالی مصرف کنید، می توانید عملکرد بهتر روده و معده خود را هم احساس کنید.

مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری چقدر است؟

بعد از این که متوجه شدید زمان مصرف دانه چیا برای لاغری چه زمانی است، شاید بپرسید که باید چقدر از این ماده غذایی استفاده کنم؟ برای پاسخ، باید بگوییم که مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن، نهایتا باید 20 گرم در طول روز باشد.

توجه داشته باشید که شما به هیچ عنوان نباید در مصرف دانه چیا و یا هر میان وعده دیگری برای کاهش وزن، افراط کنید. زیرا در صورت مصرف بیش از اندازه این ماده، ممکن است نتیجه عکس بگیرید و یا حتی بدن شما با مشکلات بیشتری مواجه شود.

مضرات دانه چیا برای لاغری چیست؟

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، مصرف بیش از اندازه دانه چیا می تواند آسیب های مخربی روی بدن شما بگذرد. همین دلیل هم باید حتما مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری را بشناسید و بر اساس شرایط بدنی خود، آن را مصرف کنید. در صورتی که در مصرف دانه چیا برای لاغری افراط کنید و یا حتی آن را در بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری نخورید، ممکن است با عوارض بیشتری مواجه شوید که در این بخش، برخی از آنها را نام می بریم.

کاهش فشار خون

از آنجا که دانه چیا حاوی مقدار زیادی امگا 3 است، مصرف زیاد آن می تواند موجب کاهش فشار خون شود. در این شرایط، خون شما بیش از اندازه رقیق می شود و مشکلات بیشتری برایتان پیش می آید و دچار کاهش فشار خون می شوید.

ایجاد حساسیت

پیش از این نیز به اختصار گفتیم که دانه چیا از خانواده نعنا به وجود می آید. به همین دلیل هم افرادی که به نعنا، دانه خردل و یا کنجد حساسیت دارند، به احتمال خیلی زیاد با مصرف دانه چیا هم دچار حساسیت می شوند. در این شرایط، ممکن است بدن آنها عکس العمل های حساسیت زای مختلفی مانند اسهال، استفراغ و یا خارش را تجربه کند

دانه چیا چگونه باعث مشکلات گوارشی ‌می‌شود؟

در شرایط عادی، دانه چیا تاثیر بسیار خوبی روی سیستم گوارشی انسان دارد. با این حال، به خاطر داشتن فیبر بسیار زیاد، مصرف بیش از اندازه آن می تواند مشکلات گوارشی برای شما به وجود بیاورد. به عنوان مثال، با مصرف بیش از اندازه آن ممکن است اسهال، یبوست، درد شکم، نفخ شکم، گاز معده و یا سایر موارد این چنینی را تجربه کنید.

با توجه به این موارد، به هیچ عنوان نباید برای لاغری، مقدار خیلی زیادی دانه چیا مصرف کنید. فقط کافی است که همان مقدار که گفتیم، یعنی نهایتا 20 گرم از آن را در طول روز میل کنید.

خواص دانه چیا

زمانی که درباره بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری صحبت می کنیم، خواص بسیار زیاد آن را نیز به اختصار نام می بریم. با این حال، باید بدانید که دانه چیا علاوه بر لاغری، برای موارد دیگری هم مفید است و می توان روی بخش های مختلف بدن تاثیر بگذارد. در این بخش، برخی از مهم ترین خواص دانه چیا را به اختصار نام می بریم.

خواص دانه چیا برای کبد

یکی از مهمترین خواص دانه چیا که می تواند تاثیر فوق العاده زیادی روی سلامت بدن بگذارد، درمان درد تا کبدی است. دانه چیا سرشار از امگا 3، اسید لینولنیک، انواع آنتی اکسیدان ها و فیبر است. به همین دلیل هم می تواند یک گزینه کاملا مناسب برای درمان کبد چرب باشد.

بیشتر شدن میزان امگا 3 در خون

برای این که مغز و بدن شما عملکرد مناسبی داشته باشد، باید حجم امگا 3 مناسبی در بدن وجود داشته باشد که با مصرف دانه چیا، این کمبود جبران خواهد شد. زیرا همان طور که گفتیم، دانه چیا غنی از امگا 3 است و موجب می شود که بدن شما از این نظر بی نیاز شود.

کنترل قند خون

در حالی که خیلی از افراد از افزایش قند خون خود رنج می برند، مصرف دانه چیا موجب می شود که این مشکل در بدن تا حد خیلی زیادی کنترل شود. بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، دانه چیا موجب می شود که میزان مقاومت بدن در مقابل انسولین کاهش پیدا کند و در نتیجه، قند خون افراد کنترل می شود.

درمان فشار خون پایین

پیش از این نیز به اختصار گفتیم که دانه چیا به خاطر داشتن مواد مغذی مختلف، موجب رقیق شدن خون می شود. از طرف دیگر، افراد خیلی زیادی در کشور ما از فشار خون پایین رنج می برند که این مشکل می تواند موجب بیماری های قلبی مختلفی شود. تحقیقات نشان می دهند که با مصرف این ماده مغذی، شما می توانید فشار خون پایین خود را هم کنترل کنید.

خواص دانه چیا برای سلامت روده

علاوه بر این که شما باید بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری را بدانید، مهم است که برای موارد دیگر هم از این ماده مغذی استفاده کنید. از آنجا که این دانه فیبر بسیار زیادی دارد، می تواند به گزینه مناسب برای سلامت روده های شما در نظر گرفته شود. در این شرایط، باکتری های مناسب به روده شما می رسند و در نتیجه، روده شما خیلی بهتر کار می کند.

افزایش کلسیم بدن

علاوه بر این که دانه چیا حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین است، کلسیم بسیار زیادی هم دارد. همان طور که می دانید، کلسیم هم یکی از مواد بسیار مهم برای سلامت بدن به شمار می رود. از طرف دیگر، خیلی از افراد علاقه ای به لبنیات ندارند. در این شرایط، مصرف روزانه دانه چیا موجب می شود که بدن شما کمبود خود برای کلسیم را جبران کند.

کاهش استرس

یکی دیگر از مزایای فوق العاده دانه چیا برای بدن، این است که موجب می شود میزان استرس و اضطراب شما تا حد خیلی زیادی پایین بیاید. دلیل این موضوع هم این است که در دانه چیا مقدار خیلی زیادی منیزیم و تریپتوفان وجود دارد و این دو ماده موجب می شوند که میزان استرس در بدن کاهش پیدا کند. به علاوه، شما با مصرف دانه چیا قبل از خواب، می توانید خواب راحت تری داشته باشید.

خواص دانه چیا برای سلامت و شادابی پوست و مو

در نهایت، آخرین خاصیت دانه چیا که در این بخش به شما معرفی می کنیم، مزایای بسیار زیاد آن برای سلامتی و شادابی پوست و مو است.

دانه چیا مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد که می تواند با علائم پیری مانند چین و چروک و یا هرگونه التهابی در پوست شما مبارزه کند. به همین دلیل هم موجب می شود که میزان آکنه و چین و چروک های پوست شما تا حد خیلی زیادی درمان شود.

علاوه بر این، دانه چیا غنی از ویتامین A، ویتامینC ، آهن و پتاسیم است. مصرف مداوم دانه چیا به خاطر داشتن این مواد مغذی، موجب می شود که شما پوستی شاداب و درخشان داشته باشید.

همچنین مصرف مداوم آن باعث می شود که موهای شما خیلی درخشنده تر از قبل به نظر برسند و خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته باشند. همچنین دانه چیا موجب تقویت مو و افزایش رشد مو هم می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۳۷۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان