//
کدخبر: ۴۱۱۶۷۰ //

عوارض شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی یک روش درمانی دارویی است که از مواد شیمیایی قدرتمند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‎‌کند.

عوارض شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی یک روش درمانی دارویی است که از مواد شیمیایی قدرتمند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‎‌کند زیرا این سلول‌‎ها خیلی سریع‌‎تر از سلول‎‌های نرمال بدن تکثیر پیدا می‌‎کنند. از داروهای شیمی درمانی می‌‎توان به تنهایی یا به‌‌صورت ترکیبی برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده کرد.

اگرچه شیمی درمانی یک روش موثر برای درمان بسیاری از انواع سرطان است اما خطر عوارض جانبی را نیز به همراه دارد. برخی از عوارض شیمی درمانی خفیف و قابل درمان است، درحالی‎که برخی دیگر می‌‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند. جالب است بدانید که عوارض شیمی درمانی بر زنان و عوارض شیمی درمانی بر مردان گاهی به دلیل فیزیولوژی متفاوت آن‎ها یکسان نیست.

گاهی پزشکان از شیمی درمانی برای تکیمل سایر اقدامات درمانی مانند رادیوتراپی استفاده می‎‌کنند تا سلول‎‌های سرطانی مخفی از بین بروند. از شیمی درمانی می‎‌توان برای کوچک‌‌سازی تومور استفاده کرد تا سایر درمان‌‌ها مانند پرتودرمانی و جراحی نتیجه بدهند. در مواردی، شیمی درمانی با از بین بردن برخی سلول‌‎های سرطانی ممکن است به تسکین علائم و نشانه ‎های سرطان کمک کند. پزشکان این مورد را شیمی درمانی تسکینی می‌نامند.

تجربه نشان داده است که اثرات شیمی درمانی بر بهبود بیماری‎‌های مربوط به مغز استخوان و سیستم ایمنی بدن مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز قابل توجه است.

بنابراین اگر از نظر پزشک باید روند شیمی درمانی را طی جلسات مختلف آغاز کنید، راه گریزی از عوارض آن ندارید و تنها توصیه ما مشورت با پزشک متخصص انکولوژی برای آگاهی بیشتر از اثرات شیمی درمانی بر بدن، پیشگیری و کم کردن عوارض شیمی درمانی است.

پزشکان معمولا سعی می‌‌کنند تعادلی بین عوارض شیمی درمانی و اثرات مفید درمانی آن ایجاد کنند. همچنین معمولا از چندین دارو که دارای عوارض جانبی مشابه هستند استفاده نمی‌کنند.

  • بیشتر بخوانید:
علت جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل چیست؟
مهم‌ترین دلایل مرگ جراحی بینی چیست؟
راینوپلاستی و تغییر چهره بعد عمل بینی

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۱۶۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان