تاریخ انتشار: 1397/08/10 23:36
کد خبر: 123624

یادداشتی از رحیم اسفندیاری ( مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت البرز )

یادداشتی از رحیم اسفندیاری ( مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت البرز )

در مورد اهمیت انتخابات مجمع کمیته فوتسال کشور :

یکی از اهداف ایجاد سازمان لیگ فوتسال همانا اشتراک همه باشگاه های عضو این سازمان در تصمیمات جمعی لیگ فوتسال بوده و احساس میشد که منافع عمومی باشگاه ها،مربیان و بازیکنان با تکیه بر مقررات تفسیر شده در آئین نامه های مصوب در جلسات هیات رئیسه سازمان لیگ‌ فوتسال میتوانند ضمانت لازم جهت پیاده شدن حق و حقوق همه اعضا را در بر داشته باشند ، اما متاسفانه با گذشت زمان و با حاکمیت تنی چند از اعضای هیات رئیسه که مصوبات جلسات را قبل از ورود به جلسه با تکیه بر منافع باشگاه های خاص مهندسی میکردند و دیگر اعضاء یا غایب بودند و یا در حال عکس گرفتن و زمانی بر تصمیمات از قبل طراحی شده نمیگذاشتند.

در آخرین تلاش های باشگاه های لیگ برتری نسبت به تشکیل مجمع سازمان لیگ که از اردیبهشت ماه گذشته جلسات هیات رئیسه آن به شکل غیر قانونی و تاریخ گذشته برگزار میشده است مقرر گردید که هر چه زودتر نفس تازه ای در کالبد نیمه جان مجمع سازمان لیگ دمیده شده و اعضای جدید انتخاب و تشکیل جلسه " پر هزینه " و در این رهگذر بزرگترین ماموریت خود یعنی "  انتخاب اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ " را رقم بزنند.

لازم به یادآوری است که ماموریت مذکور شامل حال فقط سه تن از 5 نفر اعضای هیات رئیسه لیگ برتر میشود چرا که 2 تن از آنان توسط ریاست محترم فدراسیون فوتبال انتخاب و یا بهتر بگوییم انتصاب میشوند که امیدواریم طبق سنوات گذشته دو قلوهای بهم چسبیده یک بار دیگر خود را به رئیس فدراسیون تحمیل نکنند و نفرات منتخب ریاست فدراسیون از بین افراد و مدیران خدوم ، غیر سیاسی و علاقمند به منافع همه باشگاه های لیگ باشند.

بر اساس اساسنامه لیگ برتر فوتسال یکی از اعضای هیات رئیسه از میان رأسای هیات های فوتبال استان ها برگزیده می شود که متناسب با منویات رأسای هیات ها (فوتبال) شخصی است که الویت اساسی ایشان عموما فوتبال است و نه فوتسال ،  لذا باید خیلی به این موضوع دقت داشت که فرد منتخب از یکی از استان های فوتسال خیز باشد و منافع تشکیلاتی خود را در فوتبال دخیل نکرده و فوتسال هدف اصلی وی باشد، دو عضو دیگر نیز قطعا باید از میان مدیرانی اتنخاب شوند که همواره در منافع جمعی باشگاه های فوتسال تمرکز نموده و دلسوز خانواده فوتسال باشند و تنها بدنبال منافع باشگاه خود نباشند.

بدون وجود یک سامانه شفاف و قدرتمند ارزیابی، نمی توان به صلاحیت ها و توانمندی های افراد برای عهده دار شدن عضویت در هیات رئیسه کمیته فوتسال پی برد.

بررسی وضع موجود :

با تمام مشکلات اقتصادی در کشور بیش از ۵۰ باشگاه ورزشی در ایران در حوزه فوتسال با تمام عشق ، علاقه و شجاعت در حال هزینه کردن برای این رشته پر طرفدار و اداره تخصصی فوتسال هستند و سطوح پایه ، استعداد یابی و حرفه ای را در ساختاری که گفته می شود ( دولتی ، شبه دولتی و غیر دولتی) است بر عهده دارند.

هر چند هر کدام بصورت انتفاعی و غیر انتفاعی مشکلات خاص خود را دارند مانند باشگاه های نظامی( عدم ردیف بودجه دولتی )

طی چند دهه اخیر سبک و سیاق کار بدین گونه بوده است که هر چند سال یک بار، مجمع ها برگزار گردد و اعضای مجمع که عمدتا روسای هیات های فوتبال و مدیران باشگاهها و نماینده رییس فدراسیون هستند اقدام به انتخاب ریئس و دبیر کمیته فوتسال کنند .

لذا عمدتا نیز شاهد حضور مجدد دوره مدیریت اعضا هستیم .  

پیشنهاد و ارائه راهکار :

در این مقوله، قصد ندارم قضاوتی در مورد درستی یا نادرستی شیوه انتخاب اعضای و مقایسه آن با نظام انتخاب هیات حاکمه ورزشی در کشورهای پیشرو بنمایم بلکه قصد دارم به اهمیت وجود یک سامانه موثر ارزیابی در این خصوص بپردازم.

" ارزیابی" ، یکی از عناصر و فرایندهای اصلی در مدیریت است. ارزیابی است که در انتهای فرایند مدیریت، وجود برنامه ریزی در صدر فرایند مدیریت را الزامی می کند. ارزیابی است که نقاط قوت و ضعف عملکرد منابع انسانی را آشکار می سازد. ارزیابی است که امکان شناسایی هیات حاکمه های ورزشی موفق و ناموفق را برای مردم و کارشناسان آشکار می سازد. ارزیابی است که شاخص های شایستگی هیات حاکمه فدراسیون های ورزشی را بر می شمارد و عیار آنها را معلوم می کند.

بدون وجود یک سامانه شفاف و قدرتمند ارزیابی، نمی توان به صلاحیت ها و توانمندی های افراد برای عهده دار شدن ریاست یا عضویت در هیات رئیسه مجمع ورزشی، پی برد و درستی عملکرد آنان را تایید کرد.

بنابراین، ارزیابی عملکرد رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیته فوتسال در ایران باید یک سامانه و نظام شفاف و قدرتمند پیدا کند.

یک نظام ارزیابی شفاف و قدرتمند، در مورد رئیس و اعضای کمیته فوتسال برای این که بتوان به نتایج و خروجی های آن اعتماد کرد باید مبتنی بر موازین و شاخص های زیر باشد:

۱- برآورد میزان التزام رئیس و دبیر کمیته فوتسال

به تدوین و پیاده سازی چشم انداز و راهبرد صحیح فوتسال

۲- برآورد میزان توانایی رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیته فوتسال در ارزیابی صحیح تحولات و آینده نگری در حیطه خود

۳- برآورد میزان تعهد و التزام رئیس و اعضای هیات رئیسه در خدمت تمام وقت به فدراسیون و باشگاه های عضو

۴- برآورد میزان استقلال رای در فدراسیون

۵- برآورد میزان تعهد اعضای مجمع به انجام مسئولیت های نظارتی خود نسبت به رئیس و اعضای هیات رئیسه

۶- برآورد میزان تعهد اعضای مجمع به فراهم کردن بستر برای بکارگیری و رشد افرادی که بتوانند ریاست و دبیر کمیته فوتسال را در آینده بر عهده گیرند (کادرسازی)

۷- برآورد میزان تعهد رئیس و اعضای هیات رئیسه به برگزاری منظم جلسات هیات رئیسه و حضور متعهدانه و آگاهانه و درگیرانه در جلسات هیات رئیسه کمیته فوتسال

۸- برآورد میزان تعهد رئیس و اعضای هیات رئیسه فدراسیون به تببین دقیق و روشن اهداف کمیته فوتسال و ارائه و انتشار گزارش های منظم سالانه از برآورد میزان دستیابی چشم انداز به باشگاه ها بصورت نوبه ای

۹- برآورد میزان‌ تعهد و التزام رئیس و دبیر کمیته فوتسال به انتخاب و معرفی افراد متخصص، مستقل و تحول گرا برای عضویت در هیات رئیسه

۱۰- برآورد میزان اهتمام رئیس و اعضای هیات رئیسه به تشکیل و برگزاری منظم جلسات کمیته های کاری تخصصی و اهتمام به اجرای مصوبات آنها.

۱۱- آینده نگری و کادر سازی در تیم های پایه

۱۲-توجه به حقوق باشگاههای لیگ برتر و بقیه لیگ ها ۱۳- توجه به موضوع حرفه ای سازی باشگاه ها و تراپلینگ .

پایان

رحیم اسفندیاری راد

مدیر عامل باشگاه مقاومت البرز

۷آبان ماه ۹۷

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45obkq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


فرهاد کشاورز رسما سرمربی باشگاه لیگ برتری فوتسال مقاومت البرز شد