//
کدخبر: ۴۰۲۸۴۸ //
جهنم دره

میدونی جهنم دره خیلی هم زیبا و دلنشینه؟| به جهنم دره کجاست؟

جهنم دره جاذبه‌ای طبیعی و مثال زدنی در اردبیل است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم کی به جهنم دره بریم.

میدونی جهنم دره خیلی هم زیبا و دلنشینه؟| به جهنم دره کجاست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در زمان های دور این زیبای خفته به خاطر صعب العبور بودن، سراشیبی های تند و خاک سستی که دارد، مکانی مناسب برای مخفی شدن راهزن ها در کوهستان بوده است. الخصوص محل زندگی حیات وحش متنوع و همجواری با آتشفشان سبلان از این رو مردمان محلی دل خوشی از این بهشت خفته نداشته اند . تنها کسانی که از زیبایی های بی حد حساب و نهان این دره بهشتی خبر دارند عشایر شاهسون هستند که برای رفتن به ییلاق‌های مرتفع آیقار، تندیرلی و هازامیغ از این دره جهنم دره عبور می کنند.

جهنم دره؛ جاذبه‌ای خاص

سال‌ها پیش، در محلی که اکنون روستای موئیل جزئی از آن است، زمین‌های سرسبز و ییلاق‌های خوش‌آب‌وهوایی وجود داشت که محل کوچ عشایری بود که دره‌های این منطقه را برای رفت‌وآمدهای سالانه خود انتخاب کرده بودند و شاید هیچ‌کس به‌اندازه شاهسون‌ها از زیبایی‌های نهان و ناشناخته جهنم دره آگاه نباشد. این عشایر هنوز هم برای رفتن به ییلاق‌های مرتفع مانند آیقار، تندیرلی و هازامیغ از دره‌های این منطقه عبور می‌کنند.

کی به جهنم دره بریم؟

طول کل دره حدود ۱۳ کیلومتر است که فقط بخشی از آن به شکلی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، درآمده است. کوهنوردان بسیاری برای صعود به قله‌های سبلان، مانند قلل کسری، هرم و جنوارداغ از این حوالی عبور می‌کنند. علاوه بر آن، جهنم دره به‌خاطر همجواری با آتشفشان نیمه‌فعال سبلان که سومین قله بلند ایران محسوب می‌شود، از چشمه‌های آب‌گرم بی‌شماری برخوردار است که ویژگی‌های درمانی متعددی دارند.

جهنم دره چشم‌اندازهای مثال‌زدنی زیادی دارد. مناظر اطراف آن که ترکیبی از کوه و دره و رودخانه و پوشش گیاهی و جانوری متنوع است، یکی از دست‌نخورده‌ترین طبیعت‌های مشکین شهر و حتی کل استان اردبیل را در دل خود جای داده است. رودخانه خیاوچای (یا خیوچای) که با طول ۵۰ کیلومتر از سرشاخه‌های مهم رودخانه قره‌سو است، پس از گذشتن از کوه‌های هزارمیخ، آیی قاری و دلی آلی جنوار داغی، به دره عریض و طویل موئیل می‌رسد و پس از عبور از دل جهنم‌دره به قره‌سو می‌پیوندد. این رودخانه یکی از منابع مهم تامین آب شرب روستاهای مجاور آن است.

 

آبشار زیبای گورگور نیز در مسیر این رودخانه و در محل تلاقی آن با بلندی‌های دره واقع شده است. این آبشار که در خور تصویربرداری است، در هر فصل از سال جلوه‌ای خاص دارد و بازدیدکنندگان بسیاری برای تماشای آن به این منطقه سفر می‌کنند.

رودخانه خیاوچای که از وسط جهنم دره می‌گذرد و به‌ویژه حوضچه‌ای که در محل ریزش آبشار گورگور ملک سوئی ایجاد شده است، محل زندگی ماهی‌های قزل‌آلای بی‌شماری است که تماشای جست‌وخیز آن‌ها یکی از لذت‌های سفر به جهنم دره است. این رودخانه مهم‌ترین زیستگاه قزل‌آلاهای خال‌قرمز در استان اردبیل است.

جهنم دره زیستگاه دائمی حیواناتی از قبیل قوچ و میش ارمنی، آهو، خرس قهوه‌ای و خاکستری، گراز، بز سفید طوق‌دار، کفتار و پرندگانی چون عقاب و شاهین و سایر گونه‌های دیگر پرندگان و وحوش است که اینجا را به‌عنوان مأمن و محل زندگی خود برگزیده‌اند.

در زمان سفر به این منطقه باید جوانب احتیاط را رعایت کرد؛ چراکه در این حجم از طبیعت بکر که به‌نظر همه‌چیز در آرامش کامل به سر می‌برد، حیواناتی مانند خرس‌ها در صورتی که احساس کنند خطری توله‌هاشان را تهدید می‌کند، می‌توانند خطرناک باشند.

کی به جهنم دره بریم؟

اگر حین قدم زدن در کنار رودخانه به زمین زیر پایتان دقت کنید، جای پای خرس‌ها را آشکارا خواهید دید.

زمان بهتر سفر به جهنم دره

از آنجایی که جهنم دره در منطقه ای کوهستانی واقع شده است، در نیمه اول سال دارای آب و هوایی معتدل و رو به خنک و در نیمه دوم سال دارای آب و هوایی بسیار سرد می باشد. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید و به دنبال بهترین زمان سفر به دره جهنم هستید، بهتر است اواسط بهار تا اوایل تابستان را انتخاب نمایید. اواسط بهار که به این منطقه بروید، طبیعت آن را سرسبز مشاهده خواهید کرد، اما هوای منطقه همچنان سرد و مه آلود می باشد و به سختی می توانید جلوی خود را ببینید. اما در مقابل نیز به دلیل وجود چشمه های آبگرم، بسیاری از گردشگران فصل زمستان را برای سفر خود انتخاب می کنند تا بتوانند از آبگرم های منطقه لذت ببرند. همچنین از زیبایی هایی که می توانید در فصل زمستان در دره جهنم مشاهده کنید، قندیل هایی هستند که از دیواره های صخره ها آویزان شده اند و منظره و چشم نوازی را پدید آورده اند.

کی به جهنم دره بریم؟

اما اگر می خواهید از سفر خود به این منطقه نهایت لذت را ببرید، بهتر است فصل تابستان را انتخاب نمایید. دره جهنم در استان اردبیل، در فاصله ۳۵ کیلومتری از مشگین شهر و کیلومتر ۱۸ ییلاق قارا یاتاغ واقع شده است. دره زیبای جهنم همانند قطعه بسیار زیبایی از بهشت در دامنه های شمالی قله سبلان که در بخش شمال غربی کشور می باشد جای گرفته است.

مسیر دسترسی به دره جهنم بدین گونه می باشد که وارد شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی شده و سپس به سمت خوی – چالدران حرکت کنید. این دره در فاصله ۲۰ کیلومتری از روستای موئیل واقع شده که برای رسیدن به دره باید ابتدا خود را به این روستا برسانید. در این صورت می بایست علاوه بر خودرو، بخشی از مسیر را به صورت پیاده طی کنید تا به دره برسید.

آدرس جهنم دره: استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، کیلومتر ۱۸ ییلاق قارا یاتاغ

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۸۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان