//
کدخبر: ۳۹۳۲۵۶ //

نگاهی کلی به انقلاب دیجیتالی و مزایای آن

انقلاب دیجیتال را که از سال ۱۹۸۰ شروع گردیده و تا به امروز ادامه پیدا کرده، می‌توان به راحتی، تغییر از فناوری الکترونیک آنالوگ، به سمت فناوری دیجیتال نامید. در مرکز این تحوّل، ترانزیستور و فناوری‌های گرفته شده از آن، مثل رایانه، تلفن همراه و دورنگار وجود دارند.

نگاهی کلی به انقلاب دیجیتالی و مزایای آن
به گزارش فرتاک نیوز،

انقلاب دیجیتال  سبب پدید آمدن دوران دیجیتال شده است، دورانی که در آن تکنولوژی‌های دیجیتالی به‌سرعت به همه قسمت های زندگی ریشه کرده و همه فعالیت‌های ارتباطاتی، اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و نظامی را در میان دارد. یکی از کج‌فهمی‌های رایج که در مورد انقلاب دیجیتال وجود دارد، برابر بودن دیجیتال با فناوری اطلاعات است.

 

۱۹۷۹- ۱۹۷۴

با اختراع ترانزیستور در سال ۱۹۷۰، زمان ساخت رایانه‌های دیجیتال توسعه یافته به وجود آمد. در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، ارتش، دولت‌ها و سازمان‌های دیگر صاحب سامانه‌های کامپیوتری شده بودند و جنبش whole earth سال ۱۹۶۰، سرمایه ای برای ساخت نهایی وب جهان‌گستر گردید.

 

اولین رایانه‌های شخصی در سال ۱۹۷۰ پیدا شدند، در حالی که رایانه‌های اشتراک هنگامی تا اواخر دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ استفاده می شدند.

 

انقلاب دیجیتال ,پدیده انقلاب دیجیتال,پدیده انقلاب دیجیتال از مفهوم تا کارکرد

پدیده انقلاب دیجیتال

 

دههٔ ۱۹۸۰

در دهه ۱۹۸۰، رایانه‌ها در کشورهای پیشرفته برای همه مردم به ماشین‌هایی آشنا تبدیل شده بودند و میلیون‌ها نفر رایانه برای استفاده خانگی خرید کردند. میان سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴، نزدیک به ۱۷ میلیون دستگاه کمودور ۶۴، فروخته شد.

 

در پایان دههٔ ۱۹۸۰، داشتن لااقل قدری دانش رایانه برای بسیاری از شغل های ضروری به نظر می‌ آید.

 

دههٔ ۱۹۹۰

در سال ۱۹۹۲، وب جهان‌گستر به همه عرضه گردید و در سال ۱۹۹۶، اینترنت به ابزاری اصلی برای آگاهی‌رسانی تبدیل شده بود و بیشتر شرکت‌ها در تبلیغات شان، از یک وب‌گاه نیز نام می‌بردند. در سال ۱۹۹۹، تقریباً هر کشوری مجال اتصال به اینترنت را داشت و بیشتر از نیمی از مردم آمریکا بر پایه ای مشخص، از اینترنت استفاده می‌کردند.

 

در سال ۱۹۸۹، ۱۵٪ از خانوارهای ایالات متحده، صاحب رایانه بودند در حالی که در سال ۲۰۰۰، این رقم به ۵۱٪ بالا رفت.

 

هر چند تلفن‌های همراه در کشورهای غربی، به وسایلی پیش پا افتاده تبدیل شده بود، ولی در سینماها تبلیغاتی مبنی بر بیصدا کردن تلفن‌ها نمایش داده می‌شد!

 

دههٔ ۲۰۰۰

بعد از به وجود آوردن تغییرات اساسی در جوامع غربی در دههٔ ۱۹۹۰، انقلاب دیجیتالی میان توده‌های دنیای در حال توسعهٔ دههٔ ۲۰۰۰، گسترش پیدا کرد.

 

در اواخر سال ۲۰۰۵، جمعیت استفاده‌کنندگان اینترنت از یک میلیارد گذشت و در ماه‌های پایانی این سال، نزدیک به سه میلیارد نفر از تلفن‌های همراه استفاده می‌کردند.

 

انقلاب دیجیتال ,پدیده انقلاب دیجیتال,نگاهی جامع به انقلاب دیجیتالی

 نگاهی جامع به انقلاب دیجیتالی

 

دههٔ ۲۰۱۰

در سال ۲۰۱۰، تعداد کاربران اینترنت در همه جهان به بیش از ۲ میلیارد نفر رسید، یعنی دو برابر سال ۲۰۰۵. در دههٔ ۲۰۱۰، شبکه‌های اجتماعی که بیشتر در دههٔ ۲۰۰۰ شروع به کار نموده بودند، به موفقیت دست پیدا کردند و بعضی از آن‌ها مانند فیس‌بوک و توییتر توانستند به جمع ۱۰ وبسایت پربازدید راه یابند و صدها میلیون نفر را از همه نقاط جهان به خود جذب کنند.

 

در سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران شبکهٔ اجتماعی فیس‌بوک از مرز یک میلیارد نفر گذشت. (لازم به گفتن است که فقط ۷ سال پیش از این تعداد کاربران کلّ اینترنت نیز به یک میلیارد نفر نمی‌رسید) در این دهه رایانش ابری به کاری پیش‌پاافتاده تبدیل شد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۵، تعداد افرادی که برای استفاده از اینترنت از تبلت و موبایل استفاده می‌کنند از تعداد افرادی که از رایانهٔ شخصی برای این کار استفاده می کنند، سبقت بگیرد.

 

- فناوری‌های تبدیل یافته

- نوار گرامافون به لوح فشرده

- نوار سیستم ویدئو خانگی به دی‌وی‌دی

- پخش برنامهٔ آنالوگ به دیجیتال

- تلفن‌های همگانی (سکه‌ای و کارتی) به تلفن‌های همراه

- کتاب الکترونیک

- Digital Cable

- ماشین‌تحریر به چاپگر

 

انقلاب دیجیتال ,پدیده انقلاب دیجیتال,انقلاب دیجیتال از چه زمانی آغاز شده

انقلاب دیجیتال از چه زمانی آغاز شده

 

مزیت های دیجیتالی شدن و اتصال چیست؟

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای آماده‌ کردن خود برای قبول کردن تحولات دیجیتال، باید استراتژی تجاری و فناوری اطلاعات خود را دگرگون کنند، همه سیستم‌ها و فعالیت‌های خود را به طور یکپارچه به اینترنت و جریان دیجیتال وصل کنند و پذیرای آنالیز و تحلیل کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات باشند. از طرف دیگر باید فناوری‌های خود را به‌روز و کارآمد نگه دارند و سرمایه‌گذاری کافی و استفاده از متخصصان را در نظر قرار دهند.

 

در آخر این فرآیند، مزایای دیجیتالی شدن و اتصال، بیش‌از اندازه خواهد بود. استفاده اقتصادی بیش‌ازپیش، تجربیات بهتر در زمینه عرضه خدمات، استفاده بهینه از دارایی‌ها و چشم‌انداز شفاف از تجارت آینده، از جمله این مزیت ها هستند.

 

با این‌ حال، کارشناسان اعتقاد دارند که مهم‌ترین عامل به عقب افتادن تحقق این امر، کمبود نیروی متخصص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقیاس جهانی است و فقط راه عبور از این چالش جذب و آموزش تعداد بیشتری از اشخاص در رشته‌های مربوط به این زمینه است.

 

بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، برای رسیدن به مزایای شغلی که از راه دیجیتالی شدن به دست می آید، به زیرساخت‌های شبکه‌ای قابل اتکا و ایمن احتیاج دارند. آن‌ها باید شبکه‌های پراکنده و ناهمگون خود را همگرا نموده و با استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌های پیشرفته، شیوه‌های نوین رشد و توسعه را در پیش گیرند.

 

اثر بخشی بر روی جامعه

انقلاب دیجیتالی تغییرات مثبت و منفی بسیاری را برای جامعه به همراه آورده‌است. پیوندهای بزرگتر، ارتباطات آسان‌تر و امکان افشای اطلاعاتی که در گذشته به وسیله رژیم‌های خودکامه به آسانی پنهان می‌شد، از آثار مثبت انقلاب دیجیتال است.

 

حجم زیادی از اطلاعات و مواجهه با سربار آن، شکارچیان اینترنتی، تنزّل مقام صنعت موسیقی (قابل بحث)، کناره‌گیری از اجتماع و اجتماعی نشدن اشخاص، و اشباع رسانه ها در اینترنت از تبعات منفی این انقلاب بوده‌است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۳۲۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان